Blek vattenpest

#1 - 30 april 2003 09:59
Jag startade ett nytt 222 liters akvarium för ungefär en vecka sedan. Bland annat planterade jag ett tiotal vattenpestplantor, som vid planteringen var mörkgröna. Nu är de snarare gulbruna, förutom några av topparna som vuxit till sig och blivit ljusgröna.

Är detta normalt vid omplantering, eller har jag för lite ljus eller näring? Jag har två 30W lysrör, varav det ena är ett växtlysrör och det andra med något blåare ljus. Jag har flytande gödning, men ingen bottengödning. De andra växterna tycks må bra, förutom vallisnerian som har blivit rätt dassig.
#2 - 30 april 2003 11:31
Kan vara acklimatiseringsproblem, men eftersom din burk är helt nystartad (utan fiskar antar jag) så kan det nog vara lite alla möjliga näringsbrister beroende på vad din flytande gödning innehåller. Vad heter den? Hur mycket doserar du?

_@_, www.akvarie.net _@_,
#3 - 30 april 2003 13:09
<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
Kan vara acklimatiseringsproblem...
<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

Gödningen heter Tropica Mastergrow. Vet inte vad den innehåller, men det vet säkert du (med tanke på hur aktiv du är på växtforumet). Jag hällde i 10 ml i akvariet efter att ha planterat växterna. Detta enligt förpackningen, där det står att man ska börja med halva mängden gödning de första veckorna. Förresten har jag släppt in en ancistrusmal och två små blåciklider i akvariet nu. De verkar må väldigt bra.

Nu kom jag att tänka på en sak. Det står att man ska använda 5 ml per 50 l vatten efter ett tag; är det 50 liter av det nytillsatta vattnet som menas, eller den totala mängden vatten i akvariet?

Kommer vattenpesten att tappa alla de gulbruna bladen, tror du?
#4 - 2 maj 2003 02:46
<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
Jag startade ett nytt 222 liters akvarium för ungefär en vecka sedan. Bland annat planterade jag ett tiotal vattenpestplantor, som vid planteringen var mörkgröna. Nu är de snarare gulbruna, förutom några av topparna som vuxit till sig och blivit ljusgröna.

Är detta normalt vid omplantering, eller har jag för lite ljus eller näring? Jag har två 30W lysrör, varav det ena är ett växtlysrör och det andra med något blåare ljus. Jag har flytande gödning, men ingen bottengödning. De andra växterna tycks må bra, förutom vallisnerian som har blivit rätt dassig.
<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

tot 60w är i minsta laget... ½w per liter vatten är bättre

Kezze
#5 - 2 maj 2003 07:44
Du behöver inte plantera vattenpest, ha den som flytväxt, det går också, då kommer den närmare lampan och den växer snabbare.
#6 - 2 maj 2003 09:51
Gödningen heter Tropica Mastergrow. Vet inte vad den innehåller
Den innehåller allt utom kväve (N - fås av kaliumnitrat eller fiskskit) och fosfor (P - fås av kaliumdivätefosfat, eller fiskskit) och kol (C - fås av CO2).

Jag hällde i 10 ml i akvariet efter att ha planterat växterna.
Låter bra, men det råder inte bot på N,P eller C-brist. Och sålänge det är brist på ett endaste ämne så växer det inget.
Dina nya fiskar kommer säkert hjälpa till med N och P. CO2 är visserligen viktigt om man vill ha *snabb* tillväxt, men det brukar undervattensväxter kunna lösa på andra fiffiga sätt.

Nu kom jag att tänka på en sak. Det står att man ska använda 5 ml per 50 l vatten efter ett tag; är det 50 liter av det nytillsatta vattnet som menas, eller den totala mängden vatten i akvariet?
Det är samma dosering som 10 ml per 100 liter.
Är man försiktig så doserar man bara för det nytillsatta vattnet. Men då ska man vara extremt noga med att göra ett stort vattenbyte i varje vecka.

Kommer vattenpesten att tappa alla de gulbruna bladen, tror du?
Tja. Fokusera inte på de döda delarna av växten. Se till att få så mycket ny tillväxt som möjligt - ZeroZ:s förslag är mucho bra eftersom du har så lite ljus, men tänk på att alla växter som skuggas kommer må ännu sämre.

Jag tror framförallt det är för lite ljus och för lite kväve som är ditt huvudproblem.

_@_, www.akvarie.net _@_,

Annons