Blek Praktbotia

#1 - 3 december 2003 19:50
hej jag har 2 st praktbotior som jag har haft i kanske ett år, men har den ena av dom (den större) blivit blek och ligger lite hur som helst. Fast det tycker jag att dom gör jämt ioförsäg. Men jag tänkte skriva här och fråga hur ni tror att det är.
/mvh Pontus
#2 - 3 december 2003 20:26
Mina botior har viserligen dött men dom blev också bleka utan anledning sen hittade jag dom döda hadde dom tillsammans med eldstärtar och malar samt andra vanliga sälskaps fiskar.
Fick höra at malar och eldstjärtar hatar botior????
sen att dom är känsliga för delbyten.
#3 - 3 december 2003 20:29
Har inga eldisad i det här karet... del byte? när man byter en del av vatten? brukar inte göra det fyller på efter som det avdunstar
#4 - 3 december 2003 20:33
det har diskuterats flitigt om dessa små gynnare på zoopets forum. botierna är stimfiskar o kräver stora akvarium. där i kanske en del av svaren finns..
#5 - 4 december 2003 12:29
o du borde byta vatten istället för att vänta tills det avdunstat!
#6 - 4 december 2003 13:08
Byta vatten MINST en gång i veckan å en tredje del av det är att rekommendera...

Vissa botier typ Praktbotian bleknar med åren...
#7 - 4 december 2003 20:22
Ursprungligen skickat av Mar

Har inga eldisad i det här karet... del byte? när man byter en del av vatten? brukar inte göra det fyller på efter som det avdunstar

men herregud, du måste ju göra delbyten OCH suga slam o avfall, helst varje vecka. din nitrat och nitritnivå lär vara skyhög
#8 - 5 december 2003 10:59
Jag byter inte vatten varje vecka och suger INTE slam å avfall på botten hos mina Praktbotior. Mycket beror ju på hur stort akvariet är och hur mycket man matar..

Mina Praktbotior var väldigt bleka i början, mest när jag bara hade 3. Ju flera jag köpte och ju mindre jag var i karet å "pillade" ju mera har dom färgat ut..
#9 - 5 december 2003 11:13
Praktbotior får absolut inte bo för trångt heller, sägs det! [:D]
#10 - 12 december 2003 06:29
Nej mina Nitrat värden är itne "skyhöga" så elak är jag inte!
jag suger slam å feces men inte varje vecka. har inte mycket fiskar i ett ganska stort akvarie med mycket växter, så det ordnar sig själv men jag kolla det minst en gång i veckan md tester, som jag har lånat
(tack Spot dom är mina nu)

/mvh Pontus L

Annons