Bleeding Heart Platy?

#1 - 13 juli 2007 14:49
Hej.
Jag undrar om det är någon som har hört talas om Bleeding Heart Platy?
Min lokala handlare nämnde att han skulle få in polkagris platy. Men det borde ju vara bleeding heart platy eller?
Nån som vet?
Hursom helst så bara måste jag få tag i bleeding heart platy.

/Stefan
#2 - 20 juli 2007 16:31
Såg Platy med namnet Bleeding heart i Uddevalla häromdagen, de såg mycket riktigt lite polkagrisrandiga ut. Mest vita med rosaaktiga ränder om jag minns rätt, några hade mussepiggmönster också.
#4 - 20 juli 2007 18:14
Musse Pigg-fiskar hade jag tidigare. :)
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 20 juli 2007 19:00
Hej.

Min lokala handlare nämnde att han skulle få in polkagris platy. Men det borde ju vara bleeding heart platy eller?

Nån som vet?

/Stefan

Det är nog med rätt stor sannolikhet en "målad" variant
#6 - 20 juli 2007 20:15
En "målad" variant?
Vad menar du då? Den är väl odlad?

/Stefan
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 20 juli 2007 21:35
Den är färgad artificiellt
#8 - 21 juli 2007 00:19
jag har för mig att bleedingheart är en variant av leucistisk albino, dvs med normalfärgade ögon och en aning färg.... men att hålla en sån stam helt "bleedingheart" är nog svårt i längden... sen brukar de inte vara så värst tåliga heller...
#9 - 21 juli 2007 15:27
Vandal skrev:
jag har för mig att bleedingheart är en variant av leucistisk albino, dvs med normalfärgade ögon och en aning färg.... men att hålla en sån stam helt "bleedingheart" är nog svårt i längden... sen brukar de inte vara så värst tåliga heller...

Tåliga eller inte, det är ett "problem" som dyker upp här HELA TIDEN!!!!!:mad: Allmänt sett så är alla levandefödare TÅLIGA, kan vi enas om det en gång för alla, men med extrem inavel över LÅNG TID så kan härdigheten gå ner. MEN det är bara om man slarvat med aveln, har man gjort "rätt" så uppstår inte de problemen, och om man är orolig över detta så kan man ju alltid korsa in en helt annan variant så löser det sig automatiskt. Jag tycker mig se tendensen ibland att skylla på inavel när det dyker upp problem, men det kan lika gärna bero på andra faktorer, t.ex. stress, eller bristande vattenhygien mm. DET är ju att göra presis som strutsen -sticka huvudet i sanden och förneka sitt eget tillkortakommande.:D;):p
#10 - 21 juli 2007 15:29
Hej.

Nån som vet?

/Stefan

...det finns sååå många olika handlarnamn.....(suck!) ta en bild och lägg in här så skall vi se vad det egentligen är....:p
#11 - 21 juli 2007 15:39
Här kommer en bra bild på sk bleeding heart platy.
http://members3.jcom.home.ne.jp/kigyou/platy/index/im/10L.jpg

Och här en sida jag hittat som visar några varianter.
http://www.rarelivebearers.com/Platy.htm
Är de inte fina, coola och snygga?
Vill ha!

/Stefan
Bilagor:
#12 - 21 juli 2007 15:49
Här kommer en bra bild på sk bleeding heart platy.

http://members3.jcom.home.ne.jp/kigyou/platy/index/im/10L.jpg

Och här en sida jag hittat som visar några varianter.

http://www.rarelivebearers.com/Platy.htm

Är de inte fina, coola och snygga?

Vill ha!

/Stefan

En del av dem ser DEFINITIVT målade ut[:(!], sjukt tycker jag, andra ser naturliga ut[:o]...men man vet ju inte riktigt; någon KAN ju faktiskt ha fått fram varianter som ser ut så där utan att fuska.:confused: Men man kan ju undra hur stabila de är färgmässigt över tid....:p:(
#13 - 21 juli 2007 15:54
Ja, är de målade är jag inte intresserad. Visste inte att de kunde vara detta.
Undrar om det verkligen finns odlade sådana här??.

/Stefan
#14 - 22 juli 2007 20:02
Ja, är de målade är jag inte intresserad. Visste inte att de kunde vara detta.

Undrar om det verkligen finns odlade sådana här??.

/Stefan

Enda sättet att få reda på hur det ligger till är att föda upp yngel -saknar de den röda färgen/strecken så var de "målade"...[:(!]

Annons