Blått skimmer

#1 - 31 januari 2014 18:55
Hej,
Skulle vara tacksam för lite tips angående lysrör.
Hade tänkt mig att ha ett lite blått skimmer i mitt 250 liters kar.
Har en dubbelrörs-armatur med 2 Philips Aquarelle-rör i nu.
Blir det ett blått skimmer om jag byter ut det ena mot ett Power-Glo ?
Har googlat som bara den och fått den uppfattningen men stämmer det? Och i så fall , ska det sitta bak eller fram ?
Eller måste man ta till ett Marine-Glo ? Är rädd för att det blir overkligt blått då !
Har även haft tanken på att ev. annars köpa ett par blå led-lampor som jag sätter i en glödlampsarmatur som jag har till ett 60 liters-kar och sätter det bakom den stora rampen med mina 2 Aquarelle-rör. Kan det vara ett alternativ ?
Någon kanske som testat eller har bra erfarenheter ?

Tacksam för svar !

MVH
#2 - 11 februari 2014 09:46
Jag har en heltäckande 4-rörs ramp med 1x Power-glo, 2x Philips Aquarelle och 1x 18w Led. Ledljuset används mest som stämningsljus på kvällarna. Jag upplever inget "overkligt blått" med dessa fyra rör, snarare att jag funderar att ev använda två power glo rör, då de framhäver färgerna så himla bra.
#3 - 11 februari 2014 11:02
Jag tycker att power glo och aquarelle har ganska lika färg. Aqua glo är mer blått, så det kanske kan vara ett alternativ.
#4 - 11 februari 2014 11:08
Hur är dessa i förhållande till life glo då?

Jag fick hem en ramp igår, och det satt två 54w T5 life glo i. Det lyste utav bara den, men jag tyckte det var lite väl gult ljus på de rören... (Jag är van vid aquarelle och aquastar...)
#5 - 11 februari 2014 11:31
Som du säger är life glo betydligt gulare än de tidigare nämnda. Jag gillar life glo skarpt just därför, är förtjust i varmt ljus.
#6 - 11 februari 2014 11:49
På den här sidan kan du se ett akvarim belyst med en massa olika rör
http://saurama.aqua-web.org/
Den sidan återger färgerna bra, men inte intensiteten - ju blåare röret är desto mindre ljust ser det ut för det mänskliga ögat. Hagen Marine Glo t.ex. ger ett så mörkt intryck att i ett ljust rum ser man knappt att belysningen är tänd.
#7 - 18 februari 2014 22:48
Är lite inne på det du säger Moving Waves Aqua Glo.
Såg något idag i butiken hemma som hade Sera Blur Sky.
Såg en del bilder på nätet och det såg för jäkla bra ut ,utan att vara för blått ?

Annons