Blästersand till Corydoras?

#1 - 12 augusti 2007 19:57
Kan man ha biltemas blästersand som bottenmaterial i ett kar där det kommer gå Corysar och Botior eller kommer det skada deras skäggtömmar?[B)]
Hur mkt behövs till ett 100 liters kar och hur mkt kostar sanden på biltema?

Tacksam för svar.
Mvh/Emmilie
#2 - 12 augusti 2007 20:08
Svar: JAJEMEN de älskar sand!! Kostar ca 50 kr för 25 kilo på biltema... :p
#3 - 12 augusti 2007 20:25
saltbiff skrev:
Svar: JAJEMEN de älskar sand!! Kostar ca 50 kr för 25 kilo på biltema... :p

Jo jag vet att de tycker oms and, men jag tänkte mer på om den är för vass eller nått sånt så inte skäggtömmarna skadas?
Guest
#4 - 12 augusti 2007 20:27
Nejdå! Bara kör på!
#5 - 12 augusti 2007 20:35
Jag tror att den är för vass, jag fick några från en kille som hade blästersand och dom hade inga tömmar kvar.
#6 - 12 augusti 2007 20:35
Anettejt skrev:
Nejdå! Bara kör på!

Okej nice nice.
vet du om det går att köpa blästersand på nån anna bilaffär, typ mekonomen?
Guest
#7 - 12 augusti 2007 20:47
Du kan ju köpa Rådasand med, jag trodde det var det billiga priset du var ute efter..
Om inte din plånbok styr köpet så hade jag köpt Rådasand.
#8 - 12 augusti 2007 20:51
Anettejt skrev:
Du kan ju köpa Rådasand med, jag trodde det var det billiga priset du var ute efter..

Om inte din plånbok styr köpet så hade jag köpt Rådasand.

Jo det va ju det jag mest va ute efter, men sen insåg jag att närmaste biltema ligger ca 15 mil här ifrån där jag bor, så det blir nog inte så mkt billigare än att köpa rådasand,så det blir nog antagligen den. fast visst svider det lite med 50 kr mot 125 för lika mkt sand.:(

Vilken storlek på rådasanden ska jag ta, det finaste som finns. Den har väl inte vassa kanter???
Guest
#9 - 12 augusti 2007 20:56
Nej, Rådasanden är ju anpassad till fiskar, malar älskar den, btw.
Vilken storlek du vill ha avgör ju du, men jag hade inte tatt den finaste.
Fråga de i butiken, vilken de rekommenderar.
125:- är ju engångskostnad, du kan säkert snåla in på nåt annat sen..:)
#10 - 12 augusti 2007 21:05
jo men sak jag va ärlig så tror jag det e samma skit i rådasanden då den med har en tendens till att rosta! så med det tror jag att det e samma !
#11 - 12 augusti 2007 21:18
Björne_77 skrev:
jo men sak jag va ärlig så tror jag det e samma skit i rådasanden då den med har en tendens till att rosta! så med det tror jag att det e samma !

Va? Jag förstår inte riktigt vad det är du har svarat på?? Det är väl ingen som har skrivit något om rost??:confused:
#12 - 12 augusti 2007 21:19
Anettejt skrev:
Nej, Rådasanden är ju anpassad till fiskar, malar älskar den, btw.

Vilken storlek du vill ha avgör ju du, men jag hade inte tatt den finaste.

Fråga de i butiken, vilken de rekommenderar.

125:- är ju engångskostnad, du kan säkert snåla in på nåt annat sen..:)

Okej vad bra, då kör jag på med den då och hoppas på att mina Corysar kommer tycka om den, :D
#13 - 13 augusti 2007 15:50
NattDimma skrev:
Va? Jag förstår inte riktigt vad det är du har svarat på?? Det är väl ingen som har skrivit något om rost??:confused:

ahh råda sanden blir röd o det är ett tecken på järn i sanden

biltema har till 100% järnflis i sanden så av den slutsatsen så är det ingen skilnad på biltema o råda i mina ögon! så varför betala XXX:- mer för rådasanden
#14 - 13 augusti 2007 16:39
Björne_77 skrev:
ahh råda sanden blir röd o det är ett tecken på järn i sanden

biltema har till 100% järnflis i sanden så av den slutsatsen så är det ingen skilnad på biltema o råda i mina ögon! så varför betala XXX:- mer för rådasanden

Hmm okej,jag ser ändå inte att nån har skribit nått om att sanden komemr börja rosat här i den här tråden men strunt samma.
Jag kommer ändå köra på special rådasand från djuraffären som jag såg idag, 125 :- för 25 kg, så det blir ju inte lika billigt som om jag skulle köpa på biltema, men nu finns det ändå inget biltema här i närheten av där jag bor så, ca 15 mil till närmaste. :(
#15 - 13 augusti 2007 16:50
hahaha ja då är det ju en annan femma :)

men kan du göra mig en tjänst när du fått hem råda sanden dra en magnet genom ett par gånger o se om det fassnar nått på den, annas stämmer ju inte mitt påstående längre!
#16 - 13 augusti 2007 17:14
Björne_77 skrev:
hahaha ja då är det ju en annan femma :)

men kan du göra mig en tjänst när du fått hem råda sanden dra en magnet genom ett par gånger o se om det fassnar nått på den, annas stämmer ju inte mitt påstående längre!

Jo det blir ju lite långt att åka.

Hahaha javisst kan jag göra det,:D
#17 - 13 augusti 2007 20:09
hej! den allra finaste rådasanden på 0,33 mm kan vara lite svår att ha att göra med, till exempel kan den lätt sugas in i pumpen eller sugas upp när man använder en sughävert för att byta vatten. om jag vore du skulle jag ta nästa storlek efter det, och kanske rentav blanda med storleken efter det (är du med?). två storlekar ger ett mer naturligt intryck. jag har endast storlek nummer 3 (hur många millimeter det nu är) till mina corydoras, och den är något för grov för mina är så små. så nummer två blandat med trean vore nog perfekt. :)
#18 - 13 augusti 2007 20:28
toccata skrev:
hej! den allra finaste rådasanden på 0,33 mm kan vara lite svår att ha att göra med, till exempel kan den lätt sugas in i pumpen eller sugas upp när man använder en sughävert för att byta vatten. om jag vore du skulle jag ta nästa storlek efter det, och kanske rentav blanda med storleken efter det (är du med?). två storlekar ger ett mer naturligt intryck. jag har endast storlek nummer 3 (hur många millimeter det nu är) till mina corydoras, och den är något för grov för mina är så små. så nummer två blandat med trean vore nog perfekt. :)

Okej,men tvåan kommer funka bra till mina Corysar då??
Jag har nog inte råd att köpa sand för 250 :-:([B)]
Så det får nog bara bli av strl två, men det kommer funka bra då??
Jag tyvker det är konstigt att de på djuraffären inte har sand i alla kar som det går Corydoras i, :(

Annons