Blästersand och corydoras???

#1 - 26 december 2003 22:25
Hejsan!
Jag har läst att många har blästersand i sina akvarier och att det fungerar bra, men hur fungerar det tillsammans med corydoras? Är det för vasst för dem eller är sanden så finkornig att det fungerar ändå?
Vad finns det i så fall för andra alternativ på sand? Skulle det kunna fungera med vanlig sand från en rullstensås?
Mvh Elana
#2 - 27 december 2003 06:53
Om jag hittade svensk natursand som jag tyckte var fin skulle jag definitivt satsa på den framför vilken köpesand som helst [|)]
#3 - 27 december 2003 08:33
Jag hann bara prova Biltemasanden en månad, men mina corydoras har fortfarande hela och finna skäggrömmar.
#4 - 27 december 2003 12:09
Men finns det någon risk med sand som inte kommer från en sjö eller havet???
Mvh
Elana
#5 - 27 december 2003 14:11
Nja, teoretiskt kanske ;)
Är man väldigt orolig kan man ju roa sig med att koka sanden någon halvtimme kanske, men struntar du i det, så kommer det att gå bra åndå.
#6 - 27 december 2003 18:05
Tack för svaren!!!
Jag ska prova med sand ifrån rullstensåsen.... anledningen till att jag är orolig är att det är inte mitt akvarium som ska få sanden utan grannens... lite pinsamt om jag hivar i något där som sedan har ihjäl alla hennes fiskar...
Mvh
Elana
#7 - 7 januari 2004 13:12
Jag har vanlig sand från älven bredvid här i ett av mina akvarium och den är lite mörkare än grus å sånt så det framhäver fiskarnas färger jätte bra!
Jag kokade aldrig sanden innan, gjorde några vattenbyten för det blev väldigt grumligt, men det blir det ju med all sand så....
Har corydoras arter som har varit där i många år nu och ingen har dött pga sanden!
#8 - 7 januari 2004 13:15
En del blästersand ÄR strandsand, från Danmark enligt min särbo.

Annons