Blästersand för ljus?

#1 - 6 februari 2008 17:13
Är blästersand för ljus för fiskarna? Har hört att de gärna vill ha lite mörkare bottenmaterial.
#2 - 6 februari 2008 17:31
Våra fiskar misstycker iaf inte.
#3 - 6 februari 2008 17:39
Beror väll helt på art skulle jag tro,men regeln borde vara att mörk fisk vill ha mörk botten för att det skall vara bra kamouflage.

vet dock inte säkert, bara ett antagande
#4 - 6 februari 2008 17:41
Ok, tror jag ska satsa på blästersand ändå då. Men har också läst att växterna växer bättre i lite lite bättre i lite mer grovkornig sand, typ grus.
#5 - 6 februari 2008 17:44
Våra växter växer fint i blästersand men det känns som om det är bra att ha växter emd kraftiga rotsystem iaf.
#6 - 6 februari 2008 18:35
Min erfarenhet av blästersand är denna. Hade det för längesen i mitt 55liters (några årsedan nu). Där i hade jag inga problem med anubias med större rötter, men däremot pilgräs (om det var namnet, kommer inte riktigt ihåg) med små rötter hade svårare att klara sig när blästersanden blev så packad.

Sedan vet jag inte om det var det huvudsakliga problemet till att dom inte trivdes, kan berott på mycket då man inte hade någon större koll på mycket mer än grader i vattnet vid den tiden.
#7 - 6 februari 2008 20:35
om man inreder med lite mörk sten, lite rötter, växter som skuggar (ex svärdsplantor eller liknande, så kommer man inte att tycka att blästersanden är för ljus.

har den i mitt 222 liters....med en del sten/rötter/växter, ser bra ut och allt växer som f-n.....
#8 - 6 februari 2008 20:55
Men om man har andra växter under som kräver mkt ljus då?
#9 - 7 februari 2008 15:59
någon som har testat att ha svart sten med blästersand? bilder på det?
#10 - 7 februari 2008 19:00
axeisi skrev:
någon som har testat att ha svart sten med blästersand? bilder på det?

http://geting.se/viewimage.php?image=84285-hubaduba_1.jpg#

Sten plockad i naturen. Kommer inte ihåg vad det är för sten, detta kortet är några år gammalt.

Annons