Blästersand eller sjösten?

#1 - 17 augusti 2005 11:24
I mitt 112 liters akvarium har jag engelsk sjösten men jag är lite inne på att byta till sand (har hört talas om Blästersanden ifrån Biltema, är den bra?)
Växterna mår väll bättra av sand?
#2 - 17 augusti 2005 11:47
Jodå.. Den sanden funkar riktigt bra. Tror nog inte att det spelar så stor roll för växterna om du har E.sjösten eller blästersand.
#3 - 17 augusti 2005 13:51
Tack för ditt svar. Men om sjösten fungerar lika bra så behåller jag väll den...
#4 - 17 augusti 2005 17:54
Vad är blästersand. Kan du beskriva hur den ser ut?

Jag själv har sjösten men skulle hellre ha någon form av sand för utseendets skull.
#5 - 17 augusti 2005 18:30
Blästersand från biltema, fin beigefärgad sand. 25 kg för 49:90 på biltema.
#6 - 17 augusti 2005 19:08
Jag skulle gärna använda mig av sand i mitt akvarium, men tyvärr föredrar mina fiskar sten. Annars verkar Biltemas blästersand bra och inte allt för dyr om man vill fylla ett större akvarium.
#7 - 17 augusti 2005 20:33
dom bilder jag sett på akvarier med blästersand har inte sett direkt tilltalande ut då sanden sett väldigt ljus ut.
Lucas_no1
#8 - 17 augusti 2005 20:38
Köp rådasand i stället 30 kilo 150kr.
Den är luftigare vilket gör det bättre för växter och du fär ett bättre biologiskt filter i sandbotten.
Samt så är den lugnare än biltema sanden.

Mvh Lucas
#9 - 17 augusti 2005 20:50
Det finns både för- och nackdelar med blästersand.
Fördelarna är väl att det finns många fiskar som trivs bättre med sand. Pansarmalar är en av dessa, sten brukar oftast skada deras tömmar när de bökar omkring. Ciklider vill väl också oftast ha sand.
Sen är ju sand snyggt också- OM man kan hålla den ren och fin.

Nackdelarna är väl kanske lite fler.
För ljus- många fiskar känner sig otrygga med ljus botten, de färgar inte ut sig lika mycket.
För ljus2-ALL skit syns direkt! Kan också bli grönaktig av alger.
Svårt att hålla rent, virvlar upp.
Det blir inte heller samma genomströmning, som med sten. Vissa växter kan som jag förstått kvävas av sand. (rätta mig om jag har fel)
Sen har jag hört att det kan bildas fickor med nåt giftigt ämne i sanden, om man inte rör runt tillräckligt mycket.

JA, min egen erfarenhet var inte så bra, tröttnade på all skit som låg på botten hela tiden, måste nog vara pedantisk om man ska få det rent, och det är väl inte heller bra, för då får väl inte växterna tillräckligt med näring....

Jag har precis bytt ut sanden mot "lecagrus" Får se hur det funkar...
#10 - 18 augusti 2005 15:36
Ok, hittar man det i zoobutiker, eller? Rådasand alltså.
#11 - 18 augusti 2005 17:00
"Jag har precis bytt ut sanden mot "lecagrus" Får se hur det funkar..."

Är den från södermalmsakvarieaffär?
#12 - 18 augusti 2005 18:02
[QUOTE=Mjonr1]Ok, hittar man det i zoobutiker, eller? Rådasand alltså.[/QUOTE]
Rådasand kan du hitta i många zoobutiker för runt 150kr för 25kg
Ett billigare alternativ är att köpa det på en byggfirma för ca 60kr för 25kg, och då är det exakt samma påse, dvs Rådasand från Rådasand AB.
Rådasand finns i kornstorlekar från 0,33mm till 3mm.
#13 - 18 augusti 2005 18:18
Ok, tack för snabbt svar!
#14 - 18 augusti 2005 18:30
Vi har blästersand i vårat malawikar, och det fungerar bra än så länge! Okej, det blir en del skit, men när den biologiska nedbrytningen börjar komma igång i karet så försvinner det rätt snabbt.
Våra fiskar älskar det, eftersom dom gräver mycket och smakar på sanden.
Så länge man har många gömställen så gör det inte så mycket om sanden är ljus, eng. sjösten är också ljus. Fiskarna vågar färga ut och känner sig trygga med mycket gömställen, då bryr dom sig inte om sanden så mycket. Våra är alltid framme och simmar i sanden och smakar och spottar och bygger.
Jag ångrar inte att vi bytte till denna sand. Tycker att den eng. sjösten vi har i vårat andra kar är mycket smutisgare och samlar en jävla massa skit.
Här lägger det sig så att man kan ta bort det i alla fall.
Här är en väldigt förminskad och beskuren bild, men så ser sanden ut i alla fall. Som en sandstrand!

//P
#15 - 18 augusti 2005 18:58
Man kan också blanda den ljusa blästersanden med svart rådasand om man vill ha en lite mörkare sand (jag med flera har så..)
#16 - 18 augusti 2005 18:59
Jättefint. Jag skulle dock själv vilja ha lite mörkare sand. Är rådasand mörkare än bläster?
#17 - 18 augusti 2005 19:07
Det finns olika färg på rådasanden, det finns alltså en som är helt nattsvart som du kan använda. Tycker man att det blir föör mörkt så kan man späda ut den med tex ljus blästersand tills man får den färg man vill ha..
#18 - 18 augusti 2005 19:23
Strålande, tack för infon. Ser att du håller till i Uppsala. Jag bor i Rimbo (ca fyra, fem mil därifrån) - Vilka akvarieaffärer kan du rekomendera i staden?
Själv åker jag mest till Stockholm, men visst finns det bra affärer även i Uppsala?
#19 - 18 augusti 2005 23:21
[QUOTE=ovj78]"Jag har precis bytt ut sanden mot "lecagrus" Får se hur det funkar..."

Är den från södermalmsakvarieaffär?[/QUOTE]

JA precis!
#20 - 18 augusti 2005 23:48
Ok, det ska bli intressant att höra vad du tycker om den. Jag har också nyss skaffat den till ett 54l. Hur stort är ditt kar som du har det i?
#21 - 19 augusti 2005 00:10
Jag bytte till biltemas bästersand (0.2-1.0mm) för en vecka sedan och tycker den är helt suverän. Smutset lägger sig ovanpå den tunna sanden så man behöver inte gröta runt nere i sanden för att få upp den.

Fiskarna älskar den och färgar ut som vanligt, kolla min zoon för bilder på karet som förresten är nyinrett med enbart svenskt berg :)

Jag har lagt på mer sten idag så bilderna är inte helt "up to date" så att säga.

http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=401577&gid=474307
#22 - 19 augusti 2005 06:46
[QUOTE=Mjonr1] - Vilka akvarieaffärer kan du rekomendera i staden?
Själv åker jag mest till Stockholm, men visst finns det bra affärer även i Uppsala?[/QUOTE]

AkvarieHobby helt klart, är i mitt tycke den "enda" affären i Uppsala. Annars gillar jag Akvarielagret i Bromma även om det är dyrt..
#23 - 19 augusti 2005 08:27
[QUOTE=Mjonr1]Jättefint. Jag skulle dock själv vilja ha lite mörkare sand. Är rådasand mörkare än bläster?[/QUOTE]
Vanlig rådasand är brun, brun/röd. (finns väl någon bild på min hemsida) Sen finns också Rådasands blästersilikat ,tror jag det heter, som är svart.
Att tänka på vid ev. blandning av olikfärgad sand/grus är att kornstorleken bör vara den samma, annars kommer de mindre kornen att "sjunka ner", och de grövre kornen lägger sig överst, efter en tid.
#24 - 19 augusti 2005 09:30
[QUOTE=ovj78]Ok, det ska bli intressant att höra vad du tycker om den. Jag har också nyss skaffat den till ett 54l. Hur stort är ditt kar som du har det i?[/QUOTE]

112liters

Jag är också nyfiken, har hört mycket gott om lecagruset..
#25 - 19 augusti 2005 16:36
Jag har inte haft några problem med invånarnas färgning, däremot bör jag erkänna att de gärna blir lite skyggare när här är folk på besök... pga att jag ännu inte kommit till skott med bakgrunden jag vill ha, har även inredningsbiten blivit lite lidande, och även om det finns fler gömställen än fiskar, är det lite "tomt" i övervåningen så att säga...

Fast, de e klart, en nästan helt vit vägg, med grå skuggor, ljus sand, en del trä, och röd/svart skiffer... Jag hade antagligen med blivit lite skygg när det kom folk om jag simmade naken däri.

B!
#26 - 20 augusti 2005 20:18
[QUOTE=Johan73][QUOTE=Mjonr1] - Vilka akvarieaffärer kan du rekomendera i staden?
Själv åker jag mest till Stockholm, men visst finns det bra affärer även i Uppsala?[/QUOTE]

AkvarieHobby helt klart, är i mitt tycke den "enda" affären i Uppsala. Annars gillar jag Akvarielagret i Bromma även om det är dyrt..[/QUOTE]

Det får bli ett besök till AkvarieHobby då. Akvarielagret är helt klart min favoritaffär. Kul att bara gå omkring och titta och bli inspirerad i den affären.

Annons