Blästersand

#1 - 15 augusti 2008 15:03
Har köpt 75 kg blästersand idag på biltema. De stog att de var något "aluminin" nånting i, är de skadligt för fiskarna?

Sen undrar jag också, måste man tvätta sanden innan man lägger i den i akvariet? Ni som har blästersand i era kar, tvättade ni den innan?
#2 - 15 augusti 2008 16:46
Är
#3 - 15 augusti 2008 16:51
Är sandens färg svart eller ljusbrun?

Är den svart har du köpt just aluminumsilikat, som kan vara sämre än vanlig sand. Sök på aluminumsilikat och då kan läsa mer.

Är den ljusbrun är det vanlig sand, och den kan du hälla i direkt i karet utan att skölja den. Det du kan göra är att ha lite vatten i karet, hälla i sanden och sedan försikitigt fylla på med mer vatten, t.ex. genom att hälla vattnet på handflatan.
#4 - 15 augusti 2008 16:53
Det är ljusbrun sand jag köpt. Jag visste inte att de fanns 2 olika :o tänk om jag köpt nån säck med svart sand? *_*

Nån annan som har lagt i sanden utan att tvätta/skölja av?
#5 - 15 augusti 2008 17:05
beerzon skrev:

Nån annan som har lagt i sanden utan att tvätta/skölja av?

Ja. Funkar kanon bra
#6 - 15 augusti 2008 17:22
Jag har Julas blästersand/filtersand i 3 kar och har inte sköljt den före, funkar perfekt, ren o fin o jag antar att Biltemas är ungefär samma sak.
Julas sand kommer härifrån http://www.brogardsand.se/

Men det du skrev om aluminim verkar lite konstigt, den vanliga ljusa sanden är bara vanlig sand som tvättats före dom lagt den i säckar.

Men jag har även svart blästersand/aluminiumsilikat i ett kar och även det funkar men det är inte så lämpligt för fiskar som bökar i botten eftersom den är ganska vass, den har jag dock köpt på en akvarieafär så jag kan inte svara på om den som säljs som blästersand är tvättad eller lämplig i akvarium men det finns en massa trådar om det så sök i forumet så bör du hitta info om det.
#7 - 15 augusti 2008 20:27
Okok, nu börjar jag bli orolig.. får hoppas på de bästa. Jag ska ha kuhlii och corydoras.
#8 - 16 augusti 2008 07:14
Står det någonting om Aluminium på själva säcken?

aluminiumsilikatet kostar desutom 149kr á 25kg, dessutom är sanden svart.

så om du köpte en beige sand, som kostade 49kr á 25kg (0,2-1,0mm) så har du köpt vanlig :)
#10 - 16 augusti 2008 08:29
Jag köpte 3 säckar för 150 kr, alltså ca 50 kr st. Men dem kollade inte på alla säckarna.. han frågade om jag tog 3 likadana då sa jag ja, jag visste ju inte att de fanns olika. :P

Aja får kolla på säckarna sen innan jag börjar hälla i det. Håller på att tömma akvariet nu.. lär ta minst en timma bara de. :/
#11 - 16 augusti 2008 08:33
Ser man nån skillnad på säckarna om de är ljusbrun eller svart sand? Alla ser iaf likadana ut så vitt jag kan se, har öppnat en av dem och sett att de är ljusbrun.
#12 - 16 augusti 2008 08:42
beerzon skrev:
Ser man nån skillnad på säckarna om de är ljusbrun eller svart sand? Alla ser iaf likadana ut så vitt jag kan se, har öppnat en av dem och sett att de är ljusbrun.

Det står "Innehåller Aluminiumsilikat" eller liknande på dem som innehåller det.

men de är som sagt dyrare, och du har nog fått den "rätta" sanden:)
#13 - 23 augusti 2008 19:03
Jag sköljde inte min blästersand innan. Funkar bra!!
#14 - 23 augusti 2008 19:04
Hehe, du är lite sent ute, bytte sanden för precis en vecka sen, hehe. :)

Jag sköljde inte av den, fungerar klockrent iaf. :)

Annons