blästersand...

#1 - 10 augusti 2007 21:33
funderar på att lägga in blästersand istället för sten i botten på den den ena tanken... undrar hur tjockt lager man ska lägga för att det ska bli bra...

och om det är nått annat man bör tänka på...

Gör det nått om det ligger kvar lite "vanligt" grus i botten??
#2 - 11 augusti 2007 02:15
om du har lite grus kvar i botten spelar nog ingen större roll, vad har du för fiskar? tror väl 5-7cm sand lager är det vanligaste. Många har högre nivå bak i karet och lägre framtill.
#3 - 11 augusti 2007 09:59
i det kommer det att gå guppysar och platysar, ett litet gäng pansarmalar och ett par ancistrus... 70-80 liter typ. svårt att mäta riktigt eftersom det harvälvd framruta...
#4 - 11 augusti 2007 10:07
I ditt kar kan du ha 15 kilo sand.
#5 - 11 augusti 2007 21:00
tackar för det...

vilken färg är det på Biltema varianten??

och hur hanterar man det innan man slänger det i karet? kan väll inte vara så lätt att skölja det eller?
#6 - 11 augusti 2007 22:55
http://bp3.blogger.com/_p0TqVYKqh3Q/Rrt1OjrERPI/AAAAAAAAFe8/HGHymb-F4s4/s1600-h/Ramakvariet+9+Aug+07.jpg och http://bp3.blogger.com/_p0TqVYKqh3Q/Rrt1OjrERQI/AAAAAAAAFfE/dSGI15oNSJs/s1600-h/Ramakvariet2.+9+Aug.+07.jpg
Så ser blästersanden ut i mitt ena kar.

Jag hällde det i en hink (lite i taget) och stack ner duschslangen (utan munstycke) och spolade lugnt så sanden sköljdes i hinken liksom och vattnet rann över hinken men man får inte ha för hög fart på vattnet, då spolas sanden med ut.. sen är det bara att hälla försiktigt bort vattnet, när du tycker det ser klarare ut, och är det lite kvar gör det inget, sen skopar du upp sanden ur hinken, det går väl enklast..

Det gör du väl som du vill.

I det här karet, (har sanden i 2 kar) så sköljde jag aldrig den, hällde i den, och på 2 dagar blev vattnet klart ändå..

Alla gör lite olika..
#7 - 12 augusti 2007 06:51
Körde en säck (25kg) i vårat 250 liters kar och det blev rätt lagom tycker jag. Vi behövde inte heller tvätta sanden utan kunde hälla i den direkt.

Annons