Blästersand

#1 - 20 januari 2006 21:14
den där blästersanden, repar den inte glaset på botten. pappa sa att den va lite "vass" om jag inte minns fel. el något sånt
#2 - 20 januari 2006 21:28
Jag har inte tittat efter, främst för att där är ett par cm bläster över bottenglaset, men även för att det är just botten glaset. Det spelar ju ingen roll om det blir repat, ingen som tittar där i alla fall. Sen kan det tilläggas att sanden i sig själv inte kommer repa, däremot kan den antagligen göra det om du skjuter runt på sten som i sin tur trycker sandkorn mot glaset.

B!
#3 - 20 januari 2006 21:54
okej.. så blästersand är "bra" om man vill ha billigare sand. jag har ett 200 l måtten 100 *40 (50 högt) hur mycket sand skulle jag behöva där och så har jag en 63 liter med måtten 60 långt och typ 40 bred (osäker på bredden)
#4 - 20 januari 2006 21:57
Jag gillar inte att ha så mycket sand över kanten längs botten så jag skulle säga 1-1½ 25kg säck.
#5 - 20 januari 2006 22:00
okej. det där med växterna och planteringen vill inte skada så mycketg så fram och sido och bak sidorna så hur gör man när man planterar. hmm el så kanske man kunde sätta på lite genomginlig tejp som gör att de inte repar så mycke el?
#6 - 21 januari 2006 00:07
[quote=Zia]okej. det där med växterna och planteringen vill inte skada så mycketg så fram och sido och bak sidorna så hur gör man när man planterar. hmm el så kanske man kunde sätta på lite genomginlig tejp som gör att de inte repar så mycke el?[/quote]

Tejpa botten? Vad gör ett par repor om det ens repar? I botten?
Det är inget o bry sig om, jag startade ett kar idag faktiskt med blästersand.
Det blev hur snyggt som helst,hade 50kg till ett 300liters kar.
Planteringen är lätt, sätt ner växterna o ge dom lite stöd o vikt av lite stenar bara så dom stannar på botten så rotar dom sig fint sen.[:)]
#7 - 21 januari 2006 00:09
Kan finnas gifter i limmet på tejp som löser upp sig i vattnet.
#8 - 21 januari 2006 00:37
blästersand repar nog inte mer än annat grus/sten

samt vad gör repor där du ska väll inte ligga under karet o titta?
#9 - 21 januari 2006 21:33
den va kul.. hmm iaf på sido sidorna typ fram och bak ska inte bli så repig. men när min pappa berättade om den sanden lät de som att de va som glasbitar. :/ :P el spikar
#10 - 21 januari 2006 21:56
Det är krossad sten, det ger ett vassare grus än tex råda, och sjösten, som är något slipade, men jag tror di kan fylla akvariet med diamantsand, utan att behöva oroa dig för att det ska repa sönder nånting.

B!
#11 - 21 januari 2006 21:57
okej är råda sanden bra då?
#12 - 21 januari 2006 22:52
Hälsa din pappa att man använder sten för att slipa glas
Man använder även ibland vatten för o skära i glas
ska man sluta ha vatten i sina akvarier nu också?

Allt repar .. blästersant e visseligen vass men duska väll inte spruta ner den i karet med en bläster/högtryck eller gnugga sanden mot glaset.
Brukar inte jag göra med mitt grus i alla fall.... nä skämt åt sido

så länge du inte trycker sanden mot glaset och gör rörelser så repar de inte mer än annat bottenmatrial, kommer ju att ligga still ... vist kanske virvlar upp lite o fiskarna bökar men inte så det repar
#13 - 21 januari 2006 23:05
ja har svart blästersand i mitt akvarium o den är deffenitivt inte vass. de e små runda korn. ser ut som glas nästan
#14 - 21 januari 2006 23:11
olika för olika sand
spelar nog ingen roll om den är vass eller inte

skickar du Engels skösten i samma fart i en bläster så gör du nög samma skada
#15 - 21 januari 2006 23:18
okej. men då köper jag råda en någon annan billig blästersand.. vilken är att rekumendera i ett malawi kar och ett palett kar?
#16 - 22 januari 2006 00:14
[quote=mayday]skickar du Engels skösten i samma fart i en bläster så gör du nög samma skada[/quote]

Inte en chans... blästrar du ett akvarieglas med blästermedel i den klassen vi använder som bottenmaterial, så gör du just det, du blästrar... det slutar med att du har ett glas, med frostad yta. Om du får tag i en bläster som klarar av arr använda 3-8mm's blästermedel, och sular på engelsk sjösten, är jag villig att påstå att du ganska omgående krossar glaset.

Jag är inte helt säker på hur grovt blästermedel som används i dagsläget, och jag misstänker att runt grus, inte förekommer.. begagnat blästermedel är rundat, sanden är genast "lenare" mot fingrarna. be att få känna på utbytt, förbrukad sand från nått blästerskåp nån gång. Den är även finkornigare, och inte helt sällan är en stor del av sanden numera sten, glas, eller aluminiumsilicat'sdamm. Japp, glas, används som blästermedel, oftast för att ta bort färg, då det är vasst, och jämförelsevis lätt.

B!
#17 - 22 januari 2006 00:20
asså klart du gör mer skada
va typ min paralell grus gör nog större skada eftersom det är större o väger mer
#18 - 22 januari 2006 00:22
okej :) verkar som blästersanden är helt ok
#19 - 22 januari 2006 04:09
Lägg en tunn frigolitskiva i botten eller en bit liggunderlag. Så skadar du inte botten med sand eller rasade stenar.
#20 - 30 januari 2006 16:55
Jag hänger på tråden lite.. Hur tvättar man enklast blästersand?

Några tips?:D
Har tyvärr inte badkar så det är ju inget alternativ..
#21 - 30 januari 2006 17:17
Tvätta?

B!
#22 - 30 januari 2006 17:40
[quote=Mr B]Tvätta?

B![/quote]

Jaha, är den redan så ren att den kan användas direkt i akvariet eller?
Trodde att man var tvungen att tvätta den precis som med engelsk sjösten?..
#23 - 30 januari 2006 17:47
Det är bara att slänga i den...
#24 - 30 januari 2006 17:50
[quote=robin_bockman]Det är bara att slänga i den...[/quote]

Fina fisken juh!!!! Va trevligt, tycker ju inte om att tvätta sand...:p

Tack för att ni hade så bra saker att säga!!! [:o)]

Annons