[QUOTE=Mr B]Hhum, jag tycks ha gjort lite anorlunga jämfört med "alla andra" då jag fyllde akvariet till 2/3 med vatten, och sedan så sakta hälde i sand först med liter mått, tills säcken gick att lyfta och hantera på ett bra sätt, och sen ur säcken.. inte en bubbla i sanden efter det, pumparna fick vara avstängda i 1-2 timmar, Jag helt enkelt installerade dem först efter att sanden åkt i, så det var inget vatten i filtermassan ens. när jag tröttna på att vänta på att sanden skulle lägga sig, slog jag igång pumparna, det tog kanske 20 minuter, sen var vattnet glasklart, och den absolut finaste delen av sanden satt klart då i filter materialet. När jag sköljer ur filtren, gör jag det i en hink, spolar och slammar ur den brunsvarta sörjan, tills det bara är sand kvar, och den låter jag ligga i botten på hinken tills det tvättats filter så pass många gånger att där är en dl ungefär (4-5 tvättar) och då återbördas sanden till akvariet igen. Då jag kör med den riktigt fina blästersanden blir det en del sand som virvlar runt periodvis när nån fisk bestämmer sig för att "städa" sin grop under en sten. Det är ju klart det finaste av det som fastnar i filtret.
Jag funderar dock på vad du menar med blöt och geggig. Min sand är som den på stranden, ta en näve i botten, och den stannar inte där speciellt länge, det klistrar och kladdar inte, men blöt, det är den ju självklart.
B![/QUOTE]
Ungefär så där hällde jag ner min sand också. Fyllde på med ca 10-15cm vatten. I med sanden. Röra om lite. Vänta. Och sedan fylla på med resten av vattnet.
Jo, det är just på jag menar med "geggig" som den är på sandstrandsbotten. Förstår att många nöjda reagerar. Speciellt eftersom det är lerigt och geggit på botten i många miljöer. Men, jag gillar inte när det är så. Tycker det är för kompakt. Sen blev jag väl lite avskräckt när det stank från gasfickorna som lättade. Luktade nått helt unket i halva lägenheten :) Efter det provade jag Råda och hittade något jag fastnade för.
Men, smaken är som baken. :)