Blästersand

#1 - 4 augusti 2005 08:59
Hejsan!
Såg att en del av er använder blästersand från Biltema i era Akvarier och det blev jag lite nyfiken på =). Men när jag kollade på Biltema så har dom 2 olika grovlekar på sanden, spelar d någon roll vilken man väljer??
Vilken är bäst när man slamsuger?
Tacksam för svar..
Mvh Liven
#2 - 4 augusti 2005 09:06
Generellt kan man säga att ju mindre storlek desto svårare att slamsuga eftersom det följer med vattnet. Fast slamsugar går det ju alltid att gör ändå genom att hålla den ovanför botten. Dock inte lika effektivt.
#3 - 4 augusti 2005 09:09
Jag har bägge storlekarna.
Den finkornigaste sägs bli mer kompakt andra säger att den blir mer flygig. Själv tycker jag att det är samma sak efter ett tag.

När det gäller att slamsuga bort högar så brukar jag hålla tratten/öppningen ca 2-3 cm ovanför gruset och då funkar det. Jag har bara ett kar jag behöver slamsuga i och det är i min 375 som jag har "ancistrusodling" där det är ca 7 vuxna och ca 40 - 50 ungfiskar på 3-5 cm.
#4 - 4 augusti 2005 09:11
Men stannar all smuts på ytan av sanden lr gräver det ner sig som när man har sten?? Skulle d bli problem för eventuella fiskar om man hade sand istället för sten?? Har en Botia som gillar att gräva lite + två genomskinliga räkor som oxå gillar att gräva. Kan dom gör d i sanden oxå?? Dumma frågor kanske men jag e ganska nybörjare o vill inte göra fel så mina firrar dör lr nått...
Mvh liven
#5 - 4 augusti 2005 09:15
Smutsen stannar på ytan tills nedbrytningen kommit igång ordentligt efter ett par månader, så jag behöver inte slamsuga mina andra kar.

Sanden är fullt grävbar och jag tycker att det verkar som om mina botier trivs bättre i sand än i grus.
#6 - 4 augusti 2005 09:27
Mitt 375 kar är överbefolkat med så många malar som det är nu och ancistrus skitnar ner rätt mycket. Där av skithögarna.
#7 - 4 augusti 2005 09:28
Ok, ska nog prova med d istället, finns d några bilder på akvarier med sand så man kan kolla hur d ser ut innan jag bestämmer mig??
Tack för att ni svarar på mina "dumma" frågor, vill bara d bästa för mina firrar =)
#8 - 4 augusti 2005 09:30
Du kan gå in på min zoon och kolla tex på mitt 375 kar. Länken dit ser du precis här under så tryck där på "Min zoon" Och kolla bland mina kort.
#9 - 4 augusti 2005 09:38
Har just varit inne o kollat på dina akvarium och både jag och sambon är överens, vi ska skaffa det till vårat oxå, sen gillade jag din belysning såg väldigt mysigt ut i akvariet =)
Vi har så tråkig belysning till vårat men med andra växter som är mer frodiga en våra så blir det nog bättre =)
Ska göra ett tappert försök i alla fall =)
#10 - 4 augusti 2005 09:46
Tack för berömet!
Jag har 4 lysrör i, 2 aquarell, 1 grolux och 1 sunglo i det. I mina andra kar har jag aquarell i.
I 375 karet så har jag haft co2 med hjälp av "mäskflaskor" och pmmd. Nu kör jag bara med pmmd i alla karen.
#11 - 4 augusti 2005 20:54
Jag har köpt 75kg biltema blästersand idag.

Ska i mitt nya Juwel RIO400 med BTN.
#12 - 4 augusti 2005 21:13
är de bara jag som inte gillar färgen på biltemas blästersand?? ja tycker att färgen är så matt.. men de är billigt
#13 - 4 augusti 2005 21:43
[QUOTE=JaXxS]är de bara jag som inte gillar färgen på biltemas blästersand?? ja tycker att färgen är så matt.. men de är billigt[/QUOTE]

Håller med om att färgen är lite för "röd" men jag tycker att det blir bra om man blandar sanden med lite annat. Då ser det oxå lite mer "verkligt" ut. Har precis fixat till mitt snäcklekarkar och blandat med:

- Korallgrus
- Faxekalk
- Större sandstensgrus
- Krossade o Hela blåmusselskal (efter en god musselsoppa)

Blev skitsnyggt, helt enkelt... Ska fixa bild när jag hinner..
#14 - 8 augusti 2005 06:07
Blästersand igen!!

Har bestämt mig för att starta om mitt akvarium nu, har problem med d tror jag, d känns som att nått är fel o mina firrar dör lite titt som tätt =(.
Min fråga nu är att kan man använda VIT blästersand i botten lr blir d för ljust??
Min "ekonomiske" sambo kan nämligen ta hem sån sand från sitt jobb, men jag kände att jag var tvungen att slänga ut frågan här först innan jag gör nått dumt...
Har en botia, neontetror, skäggmunsmal, siamesisk algätare, 2 räkor o en krabba+ nån tetra jag inte vet vad d e för art. D kommer även komma in platysar när akvariumet är i bra skick igen.
#15 - 8 augusti 2005 07:49
"vit" ? väldigt ljus sand, eller glas blästermedel? Oavsett vilket, borde det fungera, men risken finns att ljus sand ger bleka fiskar. Sanden borde mörkna något efterhand, och mörka skuggade partier borde inte vara omöjliga att skapa... så länge bara blästermedlet inte är giftigt, ser jag ingen anledning till att det skullle vara direkt skadligt.. Glasbläster för dock anses ha väldigt vassa kanter, känsiga fiskar kan tycka illa vara. (tex pansarmal, och deras skäggtömmar)

Själv hade jag undvikit metalbläster medel, så som aluminiumsilicat, det är iofs tjusigt svart, men metalloxider i akvariet ger mig små tomtar med kalla fötter som kutar längs ryggraden.

B!
#16 - 8 augusti 2005 10:51
Jag har den minsta kornstorleken i mitt kar.. Och jag försökte göra lite kullar o grejjer i karet men de är omöjligt för att sanden planar ut sig så fort.. Inte så kul men men.
#17 - 8 augusti 2005 11:15
Liven igen=)

Då kanske d e så att snålheten kommer att bedra visheten o d bästa är att köpa blästersanden på Biltema ändå. Vill ju absolut inte att fiskarna ska skada sig på nått sett bara för att sanden e gratis...
Den e ju inte dyr på Biltema precis.
Men hur mkt behöver jag då??
Har ett 110 liters akvarium.
#18 - 8 augusti 2005 11:18
1 säck borde räcka. Köper du fler så kan du ju lämna tillbaks säcken och få pengarna tillbaks inom 1 vecka om den är oöppnad. Jag har ett något mindre kar och det blev lite väl tjockt lager med en hel säck.
#19 - 8 augusti 2005 11:53
Jag har 1,25-1,5 "säckar" i ett 375, ungefär... du borde få en hel del med 1 säck till ett 110 liters. Iofs har jag medvetet väldigt tunt med sand i framkant.

B!
#20 - 8 augusti 2005 11:56
Hoppsan! Jag har 3 st säckar till mitt 375 som har bottenmåtten 150*50.
#21 - 8 augusti 2005 11:59
Samma mått som mitt då... jag har ca 0,5-1 cm grus i framkant, och sluttar försiktigt upp mot bakkanten, där det är, lite varierande, men från 3-5cm

Funkar bra för min malawi balja, men så ska det ju inte växa en massa där, har en mindra snårskog av nyligen omplanterad valisneria där bara.
B!

Annons