Blästersand

#1 - 13 mars 2005 22:03
[font=Comic Sans MS]God kväller.....[/font]
[font=Comic Sans MS][/font]
[font=Comic Sans MS]Är det någon mer som hört att Biltema blästersanden innehåller kalk[/font]
[font=Comic Sans MS]och inte ska användas i akvarium med discus?[/font]
[font=Comic Sans MS]Kalk ska inte vara bra för discusar[/font]
[font=Comic Sans MS]Hade inrett mitt 375 liters discuskar med blästersand och blev nästan idiotförklarad av en grossist.[/font]
#2 - 14 mars 2005 00:19
Tror inte du är ensam om att ha blästersand och diskusar i samma kar, själv har jag iofs Malavisar i baljan, men jag har inte sett ph't stiga av sanden, faktum är att jag har ett marginelt sjunkande ph, gissningsvis 7 till 6,5 över 10 dagar, eller så... baserat på Seras droptest.
Det här är det första jag hört om att blästersanden skulle innehålla kalk, om någon annan haft problem kan det ju ha sin förklaring här, skulle vara intressant med fler reaktioner.

B!
#3 - 14 mars 2005 07:22
[QUOTE=Garv][font=Comic Sans MS]God kväller.....[/font]
[font=Comic Sans MS]
[font=Comic Sans MS]Hade inrett mitt 375 liters discuskar med blästersand och blev nästan idiotförklarad av en grossist.[/font]
[font=Comic Sans MS][/font][/QUOTE]

Har bästersand i ett av mina akvarier och märker ingen pH förändring. Möjligen blev "grossisten" härsken eftersom du köpt annan sand!
#4 - 14 mars 2005 09:22
Jag har blästersand till mina diskusar och det går finfint!

Jag har ingen förhöjd ph i mitt kar och någon kalk ligger det inte i biltemas blästersand.

Otroligt dumgrossist som dumförklarar dig när han inte vet vad han snackar om.
#5 - 14 mars 2005 09:37
Jag har blästersand och den innehåller absolut inget kalk. Kör med lågt pH och KH har ingen som helst påverkan på vattnet från sanden. En utmärkt sand för Diskusar och andra firrar som vill ha neutralt eller surt vatten.
#6 - 14 mars 2005 11:37
[size=3]Vilken tur.....[/size]
[size=3]Bättre att lyssna på fler än en![/size]
[size=3][/size]
[size=3]Tack för alla svar och ha en trevlig dag![/size]

Annons