Blästersand?

#1 - 17 oktober 2003 23:16
Är ute efter en relativ fin sand som inte är fullt så ljus, och undrar vilken sort som bäst passar in? Har läst att många använder blästersand, är det lämpligt att ha i akvarium, vilka fördelar har den jämfört med "normal" sand, hur pass ljus/mörk är den? Ska ha sanden i ett kommande Malawiakvarium, skulle blästersand "platsa"?
#2 - 18 oktober 2003 05:46
Blästersand är fin sand, men personligen tycker jag att bara blästersand ger ett att för sterilt intryck!
#3 - 18 oktober 2003 05:50
Jag köpte blästersand på Biltema. Den är fin, var väldigt ren när jag tvättade den. Ganska ljus. Patrik, menar du att man kan blanda blästersand med lite grövre, mörkare sand? Det tror jag att jag skulle vilja göra om någon har positiva erfarenheter av det!
#4 - 18 oktober 2003 06:48
Ja, om man jämför med mitt "lånade" strandgrus så ser blästersanden nästan trist ut! Jag har både småsten, större stenar och så sanden såklart!

#5 - 18 oktober 2003 09:38
Då jag är ute efter rätt mörk sand är alltså blästersand inte att rekommendera? Tack för era tankar och funderingar!
#6 - 18 oktober 2003 09:42
jag har svart kvarts(1-1.5 mm typ) hos mina dvärgciklider...apsnyggt med massa riktigt gröna växter!
#7 - 18 oktober 2003 09:44
hejsan
på min zoon och min hemsida finns det närbilder på blästersanden. Det blir ju lite annorlunda mot för i verkligheten men du vet på ett ungefär iaf.
MVH Maria
#8 - 18 oktober 2003 10:51
Hej Mia. Vad har du för lysrör? Jag har också blästersand men den är betydligt mer gyllene.
#9 - 14 november 2003 05:57
Nu har jag äntligen hittat ett större akvarium. På Zoo-butiken pratade vi om bl a blästersand, vilket totalt sågades av "experten". Det går inte att ha till växter, blir för kompakt och helt onödigt med tanke på malar, var några kommentarer. Är detta bara personliga åsikter eller? Det där med malar... Har någonstans på forumet läst att malas med skägg ska ha botten med finare grus/sand.. eller är det något som jag blandat ihop med något annat???
#10 - 14 november 2003 08:40
Jag vet inte om just blästersanden, men jag har rådasand 0,33mm och den är väl ännu mindre i storlek.

Växterna fungerar bra (vallisneria Gigantea).

Jag har inte sett att mina malar tycker illa om sanden och dess storlek. Jag har Ancistrus.

Att en handlare säger något negativt över den produkt han själv inte har i sitt sortiment skulle inte jag lyssna på. Ofta går de sina egna ärenden istället för att tänka på kunden, vilket är förståeligt...
#11 - 14 november 2003 08:46
Låter bra det.. Finns det för övrigt några nackdelar med blästersand i ett 240-liters? Hur mycket ska man ha?
#12 - 14 november 2003 09:24
Hej!
I mitt malwi kar har jag blästersand. Den enda nackdelen jag upptäckt är att den starka cirkulationen gör att detbildes små virvlar på botten som gör att det bildas gropar i sanden så botten syns. Men problemet är nu löst md en halv säck till. Sandlagret är nu så tjockt så det endast bildas naturliga "vågor" som botten inte lyser igenom. Har 2,1/2 säck i 720L.
Mvh/Marcus

Annons