Blästersand!

#1 - 29 november 2009 15:49
Åkte till Jula idag för att inhandla blästersand.... men det fanns bara
0.4mm där.
Är det för finkornigt?
Vart köper ni grövre blästersand??
#2 - 29 november 2009 16:04
Biltema har 0,1-1mm. Det har jag använt.
#3 - 29 november 2009 16:15
JLi skrev:
Biltema har 0,1-1mm. Det har jag använt.

var in på biltema också... de hade oliv blästersand..såg grön ut.
#4 - 29 november 2009 16:17
Teufelin skrev:
var in på biltema också... de hade oliv blästersand..såg grön ut.

Det känner jag inte till men de har en svart typ som heter aluminiumsilikat som är märkbart dyrare än vanlig sand. Enligt vissa källor går även den att använda i akvariium.
#5 - 29 november 2009 16:44
JLi skrev:
Det känner jag inte till men de har en svart typ som heter aluminiumsilikat som är märkbart dyrare än vanlig sand. Enligt vissa källor går även den att använda i akvariium.

Ok.. det är den ljusa jag är ute efter.
#6 - 29 november 2009 19:09
Teufelin skrev:
Åkte till Jula idag för att inhandla blästersand.... men det fanns bara

0.4mm där.

Är det för finkornigt?

Vart köper ni grövre blästersand??

Köp fogsand på vilken bygghandel som helst annars, kostar ungefär lika mycket men brukar ha kornstorlek upp till 2mm (mestadels ligger kornen runt 1mm) och funkar kanonbra :)
#7 - 29 november 2009 19:35
jag har en liten fråga:

Har kikat på Byggmax, de har fogsand natur storlek 0,1-2,0. Trot ni att den "dammar" mycket?
#8 - 29 november 2009 21:34
den fogsand jag köpte har 0.2-2.0mm och den dammar inte särskilt mycket när den las ner i karet och absolut inget när vattnet kommit i, tror inte det blir några större problem med den sanden heller men fyll upp till hälften med vatten i karet och gräv runt ordentligt i sanden så kan du tömma ur det finaste dammet ganska fort :)
#9 - 30 november 2009 11:13
Fuzzop skrev:
den fogsand jag köpte har 0.2-2.0mm och den dammar inte särskilt mycket när den las ner i karet och absolut inget när vattnet kommit i, tror inte det blir några större problem med den sanden heller men fyll upp till hälften med vatten i karet och gräv runt ordentligt i sanden så kan du tömma ur det finaste dammet ganska fort :)

Ok, tack!

Det eventuella "dammet" borde ju försvinna om jag sköljer sanden innan.

Annons