Blåst på auktion..

#1 - 3 oktober 2004 19:01
Jag var på auktionen i spånga idag och köpte på mig lite växter.

Jag köpte bland annat en påse med lite blandade växter. (H. polysperma, spikblad och bacopa)

I denna påse fanns ingenting som går att använda till något vettigt.
inte en enda polysperma fanns i påsen bara några tomma stammar och ett par ruttna blad.
Spikbladen var ett trassel av trådiga halvdöda stammar och en liten mängd gulbruna blad som inte har levt på ett par veckor.
Bacopan var otroligt skabbig men det kanske går att rädda en av dom tre späda stammarna som fanns i påsen.

Jag köpte även en glasormbunke från samma "odlare", i den påsen var det bara ett trassel med halvdöda hjorthornsalger och en gnutta slabbiga blad.

jag slänger betydligt finare avfall när jag städar akvariet.

Gissa om jag är sugen att skriva vem som sålt detta skräp.?
#2 - 3 oktober 2004 19:03
hmm vaddå nån på zoopet?!
i vilket fall som helst tycker jag du borde ta kontakt med den som sålde skräpet till dig och säga vad du tycker.
#3 - 3 oktober 2004 19:05
Nope.. jag har alldeles för taskigt temperament för att kunna lösa den konflikt som skulle uppstå.
#4 - 3 oktober 2004 19:10
Ett råd bara - du måste <b>besiktiga</b> varorna när du bjuder på på en auktion.
Det är väl bästa försäkringen. Oftast är varorna dock av god kvalitet.
Mina erfarenheter från föreningsauktioner (även om det var ett tag sedan) var att man fick bättre kvalitet till ett lågt pris på föreningsauktionerna.
#5 - 3 oktober 2004 19:12
Såg du inte vad köpte?? Var du inte på auktonen.....?? Man ser väl om det ser bra ut i påsen dom ligger i innan man bjuder på dom? Om växterna ser dåliga ut så köper väl man inte dom.? Eller har jag fel?
#6 - 3 oktober 2004 19:13
något kanske hände på vägen med växterna? om personen säljer skit och inte får feedback från kunderna kommer denne forsätta med det då det uppenbarligen funkar.
#7 - 3 oktober 2004 19:15
Det kan ju ändå inte vart en stor summa pengar, men det är ju inte kul att bli blåst. Kolla upp grejerna innan du bjuder nästa gång.
#8 - 3 oktober 2004 19:19
Det är inte alltid man ser vad man köper utan ibland så missar man en påse som man sen köper enbart på namnet och jag förutsätter att det ska vara levande växter man säljer på auktion.

#9 - 3 oktober 2004 19:21
<hr noshade size="1">
något kanske hände på vägen med växterna? om personen säljer skit och inte får feedback från kunderna kommer denne forsätta med det då det uppenbarligen funkar.
<hr noshade size="1">

Hur menar du ? att det skulle växa upp en en algkolloni med staghorn under dom femton minuter som det tog för mig att åka hem eller att den växte dit på bordet på auktionen.
#10 - 3 oktober 2004 19:27

Med Bollmora-auktionen i färskt minne så låter det otroligt !

Jag hade inte kunnat låta bli att "hänga ut" säljaren...

Det jag köpte i Bollmora hade absolut högsta kvalitet (mickes pryttlar), nog sjutton måste denna säljare VETA vad han stoppat i påsen !!!

Men då skall man ha i minnet att jag är synnerligen kräsen :)

Lurar någon mig så slår jag tillbaka med FULL kraft, det omvända gäller åxå. Gillar jag vad någon gjort så berättar jag gärna det.

Lite "binär" alltså, det skapar debatt :)

#11 - 3 oktober 2004 19:27
Tyvärr är det nog ofta så på storauktioner att man inte har en chans att titta igenom alla påsar innan auktionen; jag har iaf aldrig lyckats, pga att det är en sån grym trängsel kring borden.
#12 - 3 oktober 2004 19:32
Försök ta kontakt med säljaren och förklara hela grejen. Om han inte vill ge dej pengarna tillbaka eller nya växter så ta kontakt med den personen som har hand om hela auktionen.
#13 - 3 oktober 2004 19:33
Jag köpte även Hygriphilia difformis utav någon Tommy.
Jag vet inte vem det är men han ska ha en STOR eloge för sina sagolikt fina växter. Jag har aldrig sett så fina växter på auktion tidigare.

Så dagen var inte helt förtappad. Tack Tommy i Nynäs.
#14 - 3 oktober 2004 19:34
shpend.

Pengarna kan han behålla. Snål är jag inte.. Och jag skulle aldrig ta emot några nya växter av honom.
#15 - 3 oktober 2004 19:44
Ok....som sagt jag vet inte vad det handlade om för summa men jag skrev inann att det inte kunde varit stor summa pengar.
#16 - 3 oktober 2004 19:55
Väldigt tråkigt Plizken. Samtidigt måste jag hålla med erikthur i detta...man har själv ett ansvar på de produkter man ropar in på en auktion. Du väljer ju att ropa på produkten pga att du anser den vara värd det. Man ropar då in den i "befintligt skick"...

De som förlorar på detta är auktionens arrangörer då de indirekt anklagas för att ta ut undermåliga produkter för inrop.

Sådana här saker tycker jag bäst löses mellan köparen och säljaren. Kanske har det skett något med växterna från det att de lämnade säljaren tills dess att du fick dom hem...

Givetvis förstår jag din besvikenhet Plizken.
#17 - 3 oktober 2004 20:05
Var själv på bollmora och där fanns det ingen möjlighet att kunna granska påsarna ingående p.g.a. extrem trängsel.

De påsar jag köpte (enbart på namnet) innehöll stora friska exemplar av växter.

Tycker att det till viss del även är upp till auktionsförättaren att se till att det som säljs håller hög kvalitet.
#18 - 3 oktober 2004 20:13
Jag håller INTE med erikthur (som vanligt :)

Står det tio påsar (ifrån samma säljare) med växter och den man tittar på ser OK ut så litar man naturligtvis på att alla är iallafall ganska OK !

Har säljaren sedan fyllt upp någon påse med skräp så är det helt och hållet sitt egen rykte han sätter på spel !

Om sedan summan är 100 kronor eller 1 krona har inget med det hela att göra. Tror man som säljare att någon köper skräp för 1 spänn så är man ganska så bäng och bör "hängas ut" !

Annars så kommer framtida kvalitén på auktioner att sjunka och alla mista intresset för dessa ! Ingen vinner m.a.o !

Att ge säljaren en chans att försvara sig "anonymt" ser jag som helt förkastligt i detta läget. Han vet självklart vad han stoppade i påsen !

/Ove
#19 - 3 oktober 2004 20:23
Kan inte spekulanter ta sig fram till det som skall auktioneras ut så är det ju en helt annan sak...

Men man kan ändå inte skylla på arrangören eller säljaren om man gått fram och tittat på en av tio påsar och sedan förutsätter att alla påsarna innehåller samma kvalitet. Tyvärr är det så att man själv besiktigar det som skall upp till inrop och sedan avgör man själv vad man tycker är intressant.

Ropar man in en påse skit för 10kr så får man en påse skit även om man trodde att man skulle få en påse frodiga växter.
Det är skitdåligt av säljaren (om det är han/hon som medvetet bifogat skit) att ens lägga sin påse till försäljning om det inte är annat än skit i påsen...det är ju solklart. Men man kommer ändå inte ifrån köparens ansvar när det gäller auktion.
#20 - 3 oktober 2004 20:30
Tricella. Du är helt ute och cyklar.

Befintligt skick. Det stod inte döda växtdelar från diverse odefinierade växter på påsen och det var heller inte det som ropades ut under aktionen.

Om jag ropar in ett par guppy spontant utan att kollat dom före så kan jag förvänta mig att det kan vara lite varierande kvalité, inte delar av tre döda guppy.

Edit.

---------
Enligt rådande konsumentskyddslagar är alltid säljaren ansvarig för produktens kvalité eller skick. Begagnade bilar har t,om ett halvårs obligatorisk garanti lagstadgat vid privathandel.
#21 - 3 oktober 2004 20:45
Det där är regler vid vanligt köp Plizken. Vad gäller vid auktioner?

Låt vara då att jag eventuellt är ute och cyklar...jag tycker ändå att man själv får kolla upp vad man ropar in.

Såg du inte att växterna var dåliga när du fick dom i handen? Och varför protesterade du inte då?
#22 - 3 oktober 2004 20:51
Precis som vissa av er säger så är det ibland svårt att se vad man får om det inte är trängsel så är påsarna så immiga att man knappt kan se nåt...och jag åkte själv på en nit idag med en stor påse spikblad..., missade de andra utropen och passade på att köpa en annan...Spikbladen var bleka, klena och kanske går de inte att rädda..
det är ju trots allt ganska stressigt när folk slänger sig över allt...
Det var även någon annan växt som var full med alger..jaja...

Plizken; det var väldigt synd, men man får tyvärr räkna med vissa nitar.
Jag skulle ta kontakt med "odlaren" om det är så illa, och jag vet vilken "växtmix" du köpte, De såg väldigt fina ut...synd att de inte var det...
#23 - 3 oktober 2004 20:57
Men titar du inte ens på det du köper? (Det gör inte jag heller) men det känns som att du har fått det du betalt för,,men å andra sidan drar du upp dom trådar som du köpt så kan dom bli riktigt fina bara en fråga om inresse
#24 - 3 oktober 2004 20:57
Ursprungligen skickat av Tricella

Det där är regler vid vanligt köp Plizken.

Du har antagligen rätt där, men det tråkiga är att om sådana usla säljare tillåts göra affärer UTAN att hängas ut så kommer själva konceptet "auktioner" att sluta existera och det vill iallafall inte jag !

Jag personligen vill förvånas över hur hög kvalitét man får för pengarna och inte tvärtom !

Få tvekar att hänga ut affärer (inte jag heller) när de säljer skräp, samma sak gäller här !

#25 - 3 oktober 2004 21:04
I denna påse fanns ingenting som går att använda till något vettigt.

inte en enda polysperma fanns i påsen bara några tomma stammar och ett par ruttna blad.

Spikbladen var ett trassel av trådiga halvdöda stammar och en liten mängd gulbruna blad som inte har levt på ett par veckor.

Bacopan var otroligt skabbig men det kanske går att rädda en av dom tre späda stammarna som fanns i påsen.

Skrivet i början av Plizken.

och jag vet vilken "växtmix" du köpte, De såg väldigt fina ut...synd att de inte var det...

Skrivet av SussieGross.

Om det var skit i påsen...hur kunde de då se "väldigt fina ut"??

Tyvärr får jag det inte att gå ihop riktigt...men men. Hur som helst förstår jag att du känner dig besviken Plizken. Jag skulle ha kontaktat säljaren om jag själv råkat ut för något jag inte uppskattar...
#26 - 3 oktober 2004 21:29
Jolon
<hr noshade size="1">
Men titar du inte ens på det du köper? (Det gör inte jag heller) men det känns som att du har fått det du betalt för,,men å andra sidan drar du upp dom trådar som du köpt så kan dom bli riktigt fina bara en fråga om inresse
<hr noshade size="1">

Fått det jag betalat för. Vad menar du? Vill du köpa lite döda växtdelar för 40 spänn av mig nästa gång jag städar akvariet? om du pröjsar en femtilapp kan jag slänga med lite kaffesump som vi kan kalla Glossostigma eller nåt´annat det inte är.
Det kan gå att rädda lite av vad jag köpte men det som stör mig är faktumet att någon har mage att auktionera ut sådant skräp.

SussieGross
Jag kan bara beklaga om du också fick med dig spikbladsrens hem.
Dom såg faktiskt rätt ok ut när dom var paketerade.
#27 - 3 oktober 2004 21:44
Men jösses, "..kollar inte vad man köper".. Hur ser vattenväxter ut när dom inte är i vatten? Hängiga, tråkiga och inte alls fina. Så ser de ut i påsen som dessutom är immig..Det märks inte om de är dåliga förrän de kommer ner i burken. Eller har jag fel?

Även om man kollar vad man köper så kan en sån här sak hända och det är definitivt inte köparens fel, inte heller de som håller i auktionen utan enbart säljarens. Han/Hon vet vad som stoppas i påsen.
#28 - 3 oktober 2004 21:57
Här kan man läsa om vilka villkor som finns vid köp av auktionerade produkter:

http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngArticleID=1729&lngCategoryID=724

Här påvisas säljarens-, auktionsförrättarens- och köparens ansvar. Om produkten inte uppfyller det som köparen förväntat sig så gör auktionsförättaren en bedömning om du som köpare borde sett detta under visningstiden. Man har också en möjlighet att reklamera direkt när man får produkten efter inropningen. Då bedöms produkten efter utgångspriset och inte efter det pris köparen ropat in den för. I de flesta fall bedöms produkten ha köpts i befintligt skick och jag är övertygad om att det är svårt att få auktioneraren eller säljaren ansvarig (hur mycket man än tycker det) i detta fallet som nu getts exempel på.
#29 - 3 oktober 2004 22:00
Där ser man.. jag hade rätt ändå..=)
---------------------
Begagnade varor kan ofta ha vissa brister, det får man räkna med. På auktioner säljs allt begagnat i "befintligt skick". Men varan kan ändå anses felaktig om den inte kan användas på det sätt som du rimligtvis kunnat räkna med, till exempel om banden inte går runt i kassettbandspelaren eller om tvättmaskinen inte värmer vattnet. Fel eller skador som du själv enkelt borde ha sett under visningen är det däremot svårt att få ersättning för.
---------------------

Eller om växten inte har några blad som kan fotosyntetisera..

Ska jag förklara mitt bryderi ännu en gång.

Hur kan en människa vara så dum att han utnyttjar en förenings goda förtroende och skämmer ut sig inför alla likasinnade bara för att tjäna ett par tjugor?

Jag skiter högakningsfullt i slantarna jag stoppade i denne idiots ficka. Hur många här skulle med gott samvete sälja tropheus som har fått diagnosen bukvattensot bara för att man kanske kan tjäna en slant på dom?
#30 - 3 oktober 2004 22:04
Och tydligen jag med då eller?[;)]
#31 - 3 oktober 2004 22:12
Tricella
<hr noshade size="1">
Och tydligen jag med då eller?
<hr noshade size="1">

Jupp.
#32 - 3 oktober 2004 22:17
Hoppas att du får ut något av det som ändå fanns i påsen eller att du ropade in annat som gör auktionsinropen ändå värt pengarna.

Tråkigt detta, men en bra sak för det iallafall med sig...nämligen att jag kommer ögna grundligt i påsarna på den auktion jag skall till denna månad.

Lycka till med det övriga du ropade in Plizken.

#33 - 3 oktober 2004 22:29
Tackar Tricella

En del fynd gjorde man väl. Vad sägs om et fluval 203 ytterfilter i riktigt trevligt skick för 60:-

Det ironiska är att det är samma försäljare som sålde plantorna.

Jag får se det som att jag blåste honom på ett fint filter..
=)
#34 - 4 oktober 2004 05:33
Se där...[:D]
#35 - 4 oktober 2004 06:56
hmm hur vet man var det är akvarie-auktioner? jag bor i eskilstuna och skulle gärna gå på nån sån här i närheten... nån som har några tips?

#36 - 4 oktober 2004 07:06
Om du tittar på respektive förenings hemsida så kan man hitta information. Det finns en bra informationsdel om händelser inom akvariehobbyn på www.ciklid.se , dvs NCS (Nordiska Ciklidsällskapet) hemsida...eller här på www.zoopet.com .

http://www.zoopet.com/akvarium/kalender_visa_index.asp
#37 - 4 oktober 2004 08:30
SARF's evenemangskalender:
http://www.akvariet.tripnet.se/gajden/nykalender.html
#38 - 4 oktober 2004 08:40
SussieGross

Jag kan bara beklaga om du också fick med dig spikbladsrens hem.

Dom såg faktiskt rätt ok ut när dom var paketerade

Hahha..jo...de som var paketerade i "vakumstilen", "tillplattade" De växterna är alltid fina... (kommmer inte ihåg försäljarens namn)

Eftersom de gick upp till 50-60 spänn så körde jag på en annan påse, där det var en massa trassel i, grejen är att jag fick jättemycket spikbladsplantor. -men de var liksom inge fina, har säkert haft ljus- och näringsbrist.

Sen måste jag ju säga att den här auktionen var ganska lam!
Flera hundra skalarer och palettciklider och inge annat typ!
Synd att man missade Bollmora [:-118]
#39 - 4 oktober 2004 08:46
Om det var skit i påsen...hur kunde de då se "väldigt fina ut"??
Skrivet av Tricella.

Det är ganska svårt att se om en sån blandpåse består av "småkrafs" eller lite större plantor. Man kan ju inte stå och klämma på dem...Påsarna var välfyllda och såg friskt mörkgröna ut. Jag höll själv på att köpa en sån.
Och det var flera andra som också gjorde det.
#40 - 4 oktober 2004 14:34
SussieGross: Jag förstår att det kan vara svårt ibland att verkligen se hur växterna är...men det såg lite lustigt ut då Plizken totalt dömde ut innehållet i påsen, men du skrev att de "såg väldigt fina ut" bra ut...det var aningen motsägelsefullt.[;)]
#41 - 4 oktober 2004 15:24
Jag står fast vid vad jag sa.. Det såg axceptabelt ut när jag fick påsen i handen men när jag öppnade påsen insåg jag att inget i påsen var något att plantera i akvariet. bara skräp.
#42 - 31 oktober 2004 19:17
Det är alltid synd när man får dåliga grejor. Jag göt i regel alltid minst ett dåligt köp per auktion och det är alltid då jag inte har tittat.

Enklast tycker jag nog att det är om man pratar med säljaren. Känns ändå, personligen, lite fel att hänga ut någon.

Samtidigt delar jag lite oveb´s åsikt att man trots allt vet vad som ligger i lådorna.

Svårt men alltid tråkigt när någon bir missnöjd. Ring honom är i alla fall mitt förslag för då kan han kanske kompensera dig i fall det var ett misstag. Och om han inte anser att det vart fel så finns det en större anledning att hänga ut honom.
#43 - 1 november 2004 12:56
Vet/minns inte hur det är på de andra auktionerna men nu på Spångas fick man i alla fall skriva på ett papper att de fiskar och växter man sålde var friska och så. (Minns inte exakta ordalydelsen.)

Tycker för övrigt att det DEFINITIVT inte är OK att hänga ut säljaren "offentligt" utan att kontakta honom personligen först. Däremot kan det (beroende på bemötande) vara rimligt att göra så i efterhand.

Har själv i princip bara positiva erfarenheter av akvarieauktioner, oftast bättre kvalité än i affären och till mycket lägre pris. Dock så tror jag man bör vara medveten om att det alltid finns några "mindre bra" poster bland de hundratals som auktioneras ut, konstigt vore väl annars...

Håller för övrigt med om att utbudet inte var allt för spännande i år på spångas auktion.

/Bjorn
#44 - 1 november 2004 13:11
Jag har också bara goda erfarenheter av auktioner. Var på Haninge Akvarieförenings storauktion igår. Jag köpte 2 påsar jättevallesinera och oj vad fina dom var! Stora, gröna, friska och framförallt riktigt billiga! Dom passade perfekt i min burk. :D
#45 - 1 november 2004 17:02
Men åhhhh... jag lyckades missa den också, auktionen alltså.
#46 - 1 november 2004 19:44
fc25. Det var inte mycket du missade. Mest palettciklider, scalare och guppy. Den mest spännande växten som såldes var väl ludwigia grandulosa. Jag gjorde iofs ett par stygga köp men det var glest mellan dom intressanta posterna.

Jo en sak var helt fenomenalt. Fikat.. Kaffet var gudomligt och smörgåsarna var kanon. =)
#47 - 1 november 2004 19:50
Tyckte kanske inte heller utbudet var alltför spännande men i vart fall var det bra organiserat. Utroparna var effektiv om än i bland lite för snabba. Bra organisation.
#48 - 1 november 2004 19:59
Jo dom som arangerade och jobbade där ska ha ett stort tack för en trevlig dag.

Annons