Blåsa på huvudet

#1 - 12 november 2005 10:53
Hej hej. Vi har en "vanlig" gul guldfisk som lever i en skål. Den har fått en blåsa på huvudet, och vi vill veta vad det är för nått..

Hade en till nyss, som var vit med en röd fläck på huvudet, den fick en blåsa oxå för ca ett par veckor sedan, och så i förrgår, så dog den efter att blåsan hade gått ner =( . Vill nu veta vad det är för nått, och av vad det har uppkommit, och om det går att rädda våran lille vän.

Mvh
Mattias och Linnéa
#2 - 12 november 2005 11:06
guldfiskar ska inte leva i skål det förstör balans sinnet köp ett riktigt akvarium istället så mår dom kanske bättre..
#3 - 12 november 2005 11:10
Det som firejackan skriver stämmer dom förstör balansinnet i ett runt akvarium/guldfiskskål , ett akvarium kommer nog få dom att må mkt bättre.
#4 - 12 november 2005 11:35
Beskriv blåsan mer, är den samma färg som fisken, är det något i blåsan, är den mjuk om du tar på den.
Hur gamla är/var fisken.
Hur ofta byter du vatten.
Hur många liter är det i skålen.
Vad menar du med "att blåsan gått ner", gick den bort, blev det något märke efter den.
#5 - 12 november 2005 12:17
är det bevisat att skålar orsakar förstört balanssinne hos fiskar? eller är det en modern legend? är det inte volymen och luft/vatten ytan som är kruxet i skålar?
#6 - 12 november 2005 13:30
[QUOTE=Kramfors]Beskriv blåsan mer, är den samma färg som fisken, är det något i blåsan, är den mjuk om du tar på den.
Hur gamla är/var fisken.
Hur ofta byter du vatten.
Hur många liter är det i skålen.
Vad menar du med "att blåsan gått ner", gick den bort, blev det något märke efter den.[/QUOTE]

Ja, den är samma färg . Har inte rört den, så ja vet inte riktigt hur den känns, men den ser mjuk ut.. ingen aning om åldern på dom, byter vatten..hmm.. vet inte riktigt.. det är olika.. när det börjar bli för grumligt.. liter vet jag inte heller, det är en skål av "mellanstorlek" . Ja, blåsan försvann. på Doris såblev det en vit prick efter blåsan.. såg nästan ut som om hon hade hål rakt in där =/
#7 - 12 november 2005 14:20
du bör byta vatten ofta i en liten skål med firrar som smutsar ner. helst bör ju guldfiskar ha ett stort akvarium..

http://zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=54

hoppas firren blir bättre!
#8 - 12 november 2005 14:51
[QUOTE=smurfmats]du bör byta vatten ofta i en liten skål med firrar som smutsar ner. helst bör ju guldfiskar ha ett stort akvarium..

http://zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=54

hoppas firren blir bättre![/QUOTE]

okejj.. Tack =). Har hört att man inte ska byta för ofta, för då hinner inte fisken att anpassa sig till vattnet.. Dom kan ju anpassa sig till både basiskt och surt vatten.. och den har inga krav på miljö o så.. Men.. får väl börja byta oftare då=) . Hoppas oxå att fisken blir bättre.

Tack för alla svar.. Men.. är det ingen som vet VAD blåsan uppkommer från? vad det är som orsakar den?
#9 - 12 november 2005 14:53
Hur många liter är skålen på?
#10 - 12 november 2005 15:01
[QUOTE=Mattias_Linnéa]
okejj.. Tack =). Har hört att man inte ska byta för ofta, för då hinner inte fisken att anpassa sig till vattnet.. Dom kan ju anpassa sig till både basiskt och surt vatten.. och den har inga krav på miljö o så.. Men.. får väl börja byta oftare då=) . Hoppas oxå att fisken blir bättre.

Tack för alla svar.. Men.. är det ingen som vet VAD blåsan uppkommer från? vad det är som orsakar den?[/QUOTE]

har den inga krav på miljö?
#11 - 12 november 2005 16:21
[QUOTE=smurfmats][QUOTE=Mattias_Linnéa]

Tack för alla svar.. Men.. är det ingen som vet VAD blåsan uppkommer från? vad det är som orsakar den?[/QUOTE]

har den inga krav på miljö?[/QUOTE]

"Guldfisken är en fredlig och mycket populär akvarie- och dammfisk. Den är en lättskött fisk, som inte ställer några större krav på akvariets inredning och anpassar sig till såväl surt som basiskt vatten"
#12 - 12 november 2005 16:33
ok, då missuppfattade jag dig.. :)

miljön för mig är fiskens omvärld, dvs vattnet o inredning... o vattnet bör ju bytas.. :)

lycka till nu!
#13 - 12 november 2005 16:34
och frågan är fortfarande uppe, är det bevisat att fiskar får förstört balanssinne i en rund skål?
#14 - 12 november 2005 17:21
[QUOTE=smurfmats]och frågan är fortfarande uppe, är det bevisat att fiskar får förstört balanssinne i en rund skål?[/QUOTE]

Jag har inte läst om att det kan vara så, svaret är nej.
Däremot kan de i en liten skål eller akvarium få problem med infektion av simblåsan pga dåligt vatten (simblåseförlamning) och då vinglar de och kan simma i cirklar, men det händer även när de har bra förhållanden.
#15 - 12 november 2005 18:44
så det är inte formen utan storleken som är kruxet!
#16 - 13 november 2005 00:25
[QUOTE=smurfmats]och frågan är fortfarande uppe, är det bevisat att fiskar får förstört balanssinne i en rund skål?[/QUOTE]

läst att labyrintfiskar får problem med balansen pga formen.
dock inte läst nåt tekniskt specifikt om det.
#17 - 13 november 2005 16:17
Tänkte kanske oxå tillägga, att vi röker inomhus... kan det orsaka blåsan på huvudet? Tänkte eftersom dom är uppe vid ytan hela tiden och "tuggar" luft.
#18 - 13 november 2005 16:33
[QUOTE=Raven][QUOTE=smurfmats]och frågan är fortfarande uppe, är det bevisat att fiskar får förstört balanssinne i en rund skål?[/QUOTE]

läst att labyrintfiskar får problem med balansen pga formen.
dock inte läst nåt tekniskt specifikt om det.[/QUOTE]

Att skålar är runda spelar inte in på fiskens balanssinne. Alla fiskar, även labyrintfiskar, har sidolinjesystem vilket gör att de kan känna av omgivningen, skålens "sidor", med kroppen. Hade de däremot bara haft ögonen är det mkt möjligt att de hade fått balansproblem. Dessutom finns det ofta andra saker i skålen att orientera sig efter, till exempel växter och stenar. Så utifrån den synpunkten är det inga problem att ha fiskar i skålar... Däremot borde alla skålar vara på minst 100 liter!! :)
#19 - 14 november 2005 22:23
Jaaa tobaksrök förgiftar vattnet och förövrigt så ska ni köpa ett akvarium på minst 150 liter till era firrar!!!! jag förstår inte nöjet med att ha fisk om man inte vill erbjuda dem en bra miljö och chansen till ett bra liv[:(!]
#20 - 14 november 2005 23:02
[QUOTE=sunkan aspidoras]Jaaa tobaksrök förgiftar vattnet och förövrigt så ska ni köpa ett akvarium på minst 150 liter till era firrar!!!! jag förstår inte nöjet med att ha fisk om man inte vill erbjuda dem en bra miljö och chansen till ett bra liv[:(!][/QUOTE]

När vi köpte dom i djuraffären, så sa dom att det skulle gå hur bra som helst med en skål till dom. det kunde vara upp till 4 fiskar samtidigt i skålen som vi har. Och jag menar.. om skålen inte är bra för fiskarna, varför säljer dom skålar då?
#21 - 14 november 2005 23:07
skålarna säljs för folk köper dom.
om ingen köper dom är det ingen som säljer dom.
basic affärsverksamhetslära.

skålar är totalförbjudna i rom till exempel och beroende på hur man tolkar svensk lag kan man tolka att dom är förbjudna här också¨.
står att man ska ge fiskar ett vettigt utrymme att leva i och de kommer skålar överhuvudtaget inte ens i närheten av
#22 - 18 november 2005 17:09
Hej igen. Blåsan på Eddies huvud har nu sjunkit ner igen, men har efterlämnat en svart fläck.. Någon som vet vad det kan vara? =/
#23 - 18 november 2005 22:01
[QUOTE=Mattias_Linné]om skålen inte är bra för fiskarna, varför säljer dom skålar då?[/QUOTE]
[font=Comic Sans MS][color=red]Tja, Ni kan ju köpa cigaretter, vilket inte är så bra för Er heller[/color][/font]
#24 - 19 november 2005 09:27
[QUOTE=Maria - Sjöjungfru][QUOTE=Mattias_Linné]om skålen inte är bra för fiskarna, varför säljer dom skålar då?[/QUOTE]
[font=Comic Sans MS][color=red]Tja, Ni kan ju köpa cigaretter, vilket inte är så bra för Er heller[/color][/font][/QUOTE]

svar på tal!
#25 - 19 november 2005 11:23
För att dom vill tjäna pengar!!
#26 - 19 november 2005 12:37
[QUOTE=smurfmats][QUOTE=Maria - Sjöjungfru][QUOTE=Mattias_Linné]om skålen inte är bra för fiskarna, varför säljer dom skålar då?[/QUOTE]
[font=Comic Sans MS][color=red]Tja, Ni kan ju köpa cigaretter, vilket inte är så bra för Er heller[/color][/font][/QUOTE]

svar på tal![/QUOTE]

Därför att ni köper små skålar.
#27 - 19 november 2005 14:08
[QUOTE=Kramfors][QUOTE=smurfmats][QUOTE=Maria - Sjöjungfru][QUOTE=Mattias_Linné]om skålen inte är bra för fiskarna, varför säljer dom skålar då?[/QUOTE]

svar på tal![/QUOTE]

Därför att ni köper små skålar.[/QUOTE]

IDIOTER ALLIHOPA:. Hade förväntat mig att få hjälp.. Trodde denna sida var till för de.. Tack för eran vänlighet..
Och till Maria - sjöjungfru... Ditt UTSEENDE är inte bra för oss heller.. So what's the differens?
#28 - 19 november 2005 14:20
Det är många av oss på Zoopet och i akvarieföreningar som i åratal hållit på att försöka få grossisterna/butiker att inte sälja "Guldfiskskålar" och lite resultat har det blivit, nu kallas de glasskålar.
Jag tror att många känner sig uppgivna i kampen att få folk att inte ha fiskar i skålar eller små akvarium.
#29 - 19 november 2005 14:36
[QUOTE=Mattias_Linnéa]
IDIOTER ALLIHOPA:. Hade förväntat mig att få hjälp.. Trodde denna sida var till för de.. Tack för eran vänlighet..
Och till Maria - sjöjungfru... Ditt UTSEENDE är inte bra för oss heller.. So what's the differens?[/QUOTE]

du har väl fått hjälp eller? sen gled diskussionen in på skålars storlek( de gör trådarna ofta)

att komma med personangrepp o kalla folk för idioter tycker jag bara är tragiskt
#30 - 19 november 2005 16:54
[QUOTE=smurfmats][QUOTE=Mattias_Linnéa]
Och till Maria - sjöjungfru... Ditt UTSEENDE är inte bra för oss heller.. So what's the differens?[/QUOTE]

du har väl fått hjälp eller? sen gled diskussionen in på skålars storlek( de gör trådarna ofta)

att komma med personangrepp o kalla folk för idioter tycker jag bara är tragiskt[/QUOTE]

ska inte säga emot.
tycker det är dålig stil speciellt att göra det mot nån som försöker hjälpa en genom att dra en paralell med nåt annat dåligt.

Maria bry dej inte om vad h*n skrev för de stämmer då inte
#31 - 19 november 2005 17:41
[font=Comic Sans MS][color=red]Ingen fara Raven. ;)[/color][/font]
[font=Comic Sans MS][color=red]Undrade bara lite var logiken låg i uttalandet :confused: [/color][/font]
#32 - 19 november 2005 17:47
[QUOTE=Maria - Sjöjungfru][font=Comic Sans MS][color=red]Undrade bara lite var logiken låg i uttalandet :confused: [/color][/font][/QUOTE]

beats me :confused:
#33 - 30 april 2006 08:42
Det första ja tänker på när ja hör blåsa är att det är könskillnader. Tror det är hanar som får blåsor på huvudet när är parningsvilliga eler vad ma ska säga.

Djuraffären säljer dem för att de vill sälja.
Litar aldrig på djuraffären, ja köper mina fiskar/växter där och litar absolut inte på hur stora de säger att de kommer bli, utan ja tar reda på allt sånt innan. Visst verkar man lite nyfiken på grund av att man vill se vad de har för inställning och vad som igentligenär fel/rätt men man säger inte att man vet nått annat.

Hur många guldfiuskar har du ?Bara en eller, i så fall skulle ja skaffa ett minst 60 Liter att ha den i, gärna en kompis till den med.
men óftast vill man ha fler fiskar, då räcker inte ett 60 liter långt.

Jag har ett 250 Liter nu och de räcker till ca 30 Tal fiskar, tycker mitt akvarie börjar bli trångt nu. Fast då är de mindre än guldfiskar i och för sig.

Jag skulle sattsa på något stort om ja var du.
#34 - 30 april 2006 09:03
[quote=Mattias_Linnéa]IDIOTER ALLIHOPA:. Hade förväntat mig att få hjälp.. Trodde denna sida var till för de.. Tack för eran vänlighet..
Och till Maria - sjöjungfru... Ditt UTSEENDE är inte bra för oss heller.. So what's the differens?[/quote]

Ni har ju fått hjälp dvs skålen är för liten och fiskarna mår inte bra, ett tecken på detta är ju bla att dom hänger i ytan och snappar luft (rök) hela tiden, en slöjstjärt som mår bra simmar glatt omkring hela dagarna och letar mat vilket är helt omöjligt i en liten skål.

Vad svulsten på huvudet beror på är ju frågan men förmodligen hänger det ihop med livsförhållandena.

Slutligen till Maria, ditt utseende och dina inlägg gör gott för mig i alla fall, kram på dig.

Annons