Har haft problem i vårt nystartade kar där vi har ancistrus, sewellia lineolata och pictusmalar, och även från början guppy och tetra (dumt nog, då pictusarna tyckte hemskt mycket om tetror... [:o])
Karet har nu varit igång i en månad knappt, har gjort allt "enligt boken" med delvattenbyten, filterstart, lagom med salt, vattenberedningsmedel i början, började med bara lite fisk, osv.
Fredag för en vecka sedan upptäckte vi att två guppys var vita på stjärtfenan. Inte fluffigt vita, utan stjärtfenan hade bytt färg till spök-vit. De två dog under natten, men hittade lite vitt på andra guppys.
Sprang till zooaffären vid öppningstid och fick esha 2000, medicinerade med detta och gjorde delvattenbyte efter tre dagar. Alla guppys med symtom dog under helgen, plus en utan synliga symtom.
Då såg vi att det på de döda också spritt sig till kroppen- fortfarande ej vita utväxter, utan ändrat färg till vitt.
Efter medicinering och delvattenbyte var allt lugnt, till i torsdags kväll. En till med vit stjärtfena!
Eftersom ingen av malarna haft något symtom alls, flyttade jag alla guppys till en hink som inreddes med gammal sand och gammalt + nytt vatten och syrepump, flytväxter och nåt gömställe, och körde igång med lite extra salt och ny medicinering med esha 2000.
Den med vit stjärt lever fortfarande, det vita har spritt sig 1 mm upp på "köttstjärten" ovanför fenan där fjällen är uppruggade.
En dog idag, inga synliga symtom utom vitt bajs.
En visade upp vita läppar, detta har försvunnit.
Någon mer ser vitaktig ut på kroppen, men mår bra f.ö.
Alla yngel mår bra utom en som är lite vit på svansen. (ser ut som en förhårdnad ungefär, som död vävnad).
Alla som är kvar i gamla karet mår fortfarande kanon.
Har startat upp ett nytt kar, lite mindre, på 80 l, där tanken är att överlevarna ska få bo med lite platys som nu hjälper till att cirkla karet.
MEN- när ska jag våga häva karantänen? Hur länge ska jag medicinera? (Har enligt anvisnngar dragit ut två dagar på medicineringen)
VAD kan det vara- en blandning mellan svamp och fenröta? Eller något annat?
Mina tankar är att ha dem i hinken tills alla SER friska ut, VERKAR friska och ingen annan spontandör....
Men, tills dess? Medicin? Ingen medicin? Salta extra? Eller bara ha dem i karantänen utan några speciella åtgärder?
VÄLDIGT, VÄLDIGT tacksam för svar, jag börjar bli väl förvirrad nu!
Mvh