Blandning?

#1 - 22 november 2005 16:29
[font=Verdana][size=2]Funderar på att köra ihop lite fisk i mitt större akvarie när det e klart,har lite olika fiskar nu men i olika kar,
vilka tror ni kommer fungera ihop o vilka kommer inte att fungera ihop tillsammans om ja sätter ihop dom?
det ja har är 2 tilapia marieciklider,4 zebraciklider, 2 pictus,2praktbotier,3ancistrus,2killis med yngel o 1 svarthaj..
går det att köra ihop allt eller kommer det inte att fungera?
o det vore kul med en liten sköldpadda med där men vet ej om det skulle fungera..bygga nån land-del bara kanske?nån som vet?
[/size][/font]
#2 - 23 november 2005 20:56
Verkligen ingen som vet?

o detta ska vara en sida för akvarister?katastrof..nån måste ju veta något om det? vore tacksam för vettiga svar,inga typ "sök i forumen bl bla bla" som man oftast får..nån måste ju veta nåt?
#3 - 23 november 2005 21:27
Det var en ordentlig blandning. Jag tycker att du ska försöka hålla lite på vilken biotop de kommer ifrån. Möjligtvis att du har Praktbotierna ihop med cikliderna. För det funkar ganska så okey. Ancistrus med ciklider brukar inte heller vara några problem.
#4 - 23 november 2005 22:20
[QUOTE=destruid]o detta ska vara en sida för akvarister?katastrof..nån måste ju veta något om det? vore tacksam för vettiga svar,inga typ "sök i forumen bl bla bla" som man oftast får..nån måste ju veta nåt?[/QUOTE]Jag tror att folk här (inkl) mig svarar om de känner att de har något att tillföra. Som konstruktiv kritik kan jag säga att jag tycker ditt inlägg var lite svårläst (pga font, kursiv/fet stil och dåligt med mellanslag). Sedan var det en väldigt svår fråga; du skriver inte hur stort kar du kommer ha, vad du tänkt satsa på (biotop eller liknande) och om du överhuvudtaget kollat i artregistret innan du ställer frågan.

Bara för att det är ett forum kan man inte kräva att få svar.
#5 - 23 november 2005 23:06
sedärja..

Tack Gimbo,du har lite koll iaf..har faktiskt provat lite nu o de flesta verkar kunna gå ihop iaf,bara zebrorna som bråkar lite..flyttade ut som så blev det lugn o ro. men tack för svaret iaf..

Heljis,du är väl läskunnig? Detta e ffs ingen roman ja skriver? undrar bara lite allmänt över vissa grejer?men är det så svårt att förstå detta så kanske du borde låta bli att svara?
storleken räcker o blir över på mitt kar iaf så det är inte relevant,
Biotop tycker ja verkar allmänt krångligt så ja kör helt enkelt på det gamla hederliga sättet,vatten från kranen and thats it,lite växter o lite stenar o gömställen..funkar fint..
artregistret spelar ingen roll eftersom ja redan har alla fiskar hemma o har provat lite o det fungerar riktigt fint förutom lite zebror som bråkar..
Det ja ville ha reda på var om det var nåt speciellt just med mina fiskar som skulle kunna påverka det hela men som sagt det verkar funka rätt fint..
Dessutom krävde jag inga svar,hoppades på att få bra svar o skrev klart o tydligt "tacksam för vettiga svar" eller hur?läs igenom innan du börjar gnälla!Borde väl ha nåt vettigare för dig?
#6 - 23 november 2005 23:17
Jag skulle vilja göra en långsiktig påpekning på din blandning. Fiskarna du har trivs i olika temperaturer och i olika vattenvärden. Det är bra om man håller på det. För då mår fisken bra och lever länge.

Sedan vill jag tillägga att en biotop är inte så svårt att hålla. Det handlar mest om att man har fiskar från samma plats. Och en inredning som påminner om den platsen. Och till det tar du och ger dem rätt temperatur och vattenvärden. Inget klurigt alls.

Fiskar brukar man kunna ge bort till zoobutiker. Eller så sätter du bara ut en anons på dem.

Vad gälelr artbeskrivningarna så tycker jag att de är bra. Fastän du redan har fiskarna hemma så står där nyttig och bra info om dem.
#7 - 24 november 2005 01:01
[QUOTE=heljis]Som konstruktiv kritik kan jag säga att jag tycker ditt inlägg var lite svårläst (pga font, kursiv/fet stil och dåligt med mellanslag).[/QUOTE]
orsaken till varöfr jag inget skrev igår hade huvudvärk ville inte få mer ont av att försöka läsa.
[font=Arial]
[QUOTE=destruid][/font][font=Arial][size=2]2praktbotier[/size][/font][font=Arial][/QUOTE]
praktbotior är stimfisk ska va i grupp om 6 eller fler.
[/font][size=2][font=Arial]ska även va i större akvarier längd minimum 150cm då dom blir stora.

hur stort akvarie har du ?

tror inte det är lämpligt att blanda en massa fiskar med en sköldpadda

[/font][/size]
#8 - 24 november 2005 06:58
svarthajar blir oftast aggrevisare senare.
killisar är nästan bättre att hålla i ett litet 30-40 liter kar för sig själva med några fler artfränder.

Detärväldigt irriterandeattläsa sådanahärinlägg vilketgöratt mångakanskeinte villsvara?
detkanskeinte ärenroman mendetska integöraont iögonenatt läsa.
mankanskriva ordentligtävenom manskriverpå internetellerannat dylikt.

Akvariet'sstorlek är väldigt relevant just här då egentligen 250 liter är för litet för prakbotior.
och nej det FUNKAR INTE att låta dom bo där sen till slut slutar dom växa och har "anpassat" sig.
#9 - 24 november 2005 22:39
jojo

ja har 300 liters akvarium o det räcker la till rätt bra än så länge iaf,
blir nåt för stort för akvariet så får ja helt enkelt plocka ut den/dom fisk..svårare än så är det inte...

Tastyfish; svart hajen är inte det minsta agressiv utan snarare tvärtom och den är ändå ca 15-20cm.
Mina zebror(6cm) gav honom stryk hur lätt som helst så jag plockade ut zebrorna till ett separat akvarie,
killieserna går i ett 50 liters för sig själva..

tack för alla svar allihopa..=)
#10 - 19 september 2006 16:33
jag har 28 fiskar skalarer och gruamisar lite algätare och stimfisk samt en sköldpadda har ett 300 liters o de funkar perfekt guramisarna kan va lite bråkiga och de där med att man inte kan ha sköldpaddor ihop med fiskar har ja inte märkt nått av :P ibland sitter de en algätare o tvättar skalet på sköldpaddan utan att han gör någon illa

Annons