Blandat Svärdbärarstim

#1 - 21 augusti 2007 16:53
Hej!

Jag har bara haft [COLOR=blue]Svärdbärare[/COLOR] en gång men det var när mitt första akvarium på 60L var helt nytt. Tyvärr tyckte akvariebutiken att det var en bra idé att sälja mig 10st fiskar (5 rosentetror och 5 svärdbärare) när akvariet stått endast 2 dagar tomt. Det resulterade i STOR nitrirchock (dropptestet som skall vara knallgult var blodrött!) och alla svärdbärare + en tetra dog :(

Nu har jag tänkt bygga upp ett nytt svärdbärar stim (är det en stimfisk?) i mitt 540L och undrar om det går bra att blanda massor med olika svärdbärarfärger? Jag hade tänkt ha 2st (en hona och en hane) av varge färg jag kan hitta. Är det olika arter eller är dom avlade till olika färger? Kommer dom para sig hej vilt eller vet dom vilken som är "deras" partner? Hur många generationer tror ni man kan se dom "ursprungliga" färgerna innan alla börjar se likadana ut?
#2 - 21 augusti 2007 18:36
Ingen som har erfarenhet av svärdbärare?
#3 - 21 augusti 2007 20:07
Jag puttar upp den igen och ser om nån nappar...
#4 - 21 augusti 2007 20:18
Jag hugger med hela munnen;)!
Kruxet du kommer att få är att få tag i olika färger på svärdbärarna då det oftast inte finns mer än 4-5 olika färger i affärerna, och då ska du ha tur. Det är samma art, men färgerna är framodlade.
De är inte stimfiskar mer än andra ungfödare, men när hannarna jagar en hona så kanske man kan kalla att de stimmar;)!
De kommer att para sig hej vilt och håller sig inte till "sin" färg, utan de tar den första bästa honan som är redo, och det är ofta[:o].
Hur många generationer som måste gå innan de alla ser likadana ut har jag tyvärr inte en aning om, men det är nog ganska många.
#5 - 22 augusti 2007 19:22
dessutom kan det hända med framavlade fiskar att de har olika antikroppar/latenta sjukdomar och inte "tål" varandra pga det... brukar resultera i problem...
#6 - 22 augusti 2007 20:05
Vandal skrev:
dessutom kan det hända med framavlade fiskar att de har olika antikroppar/latenta sjukdomar och inte "tål" varandra pga det... brukar resultera i problem...

vad för typ av problem?
#7 - 23 augusti 2007 17:11
oftast torpedsjuka eller pricken... kan också vara så att vissa har inälvspåarasiter som sprids till de andra...

ganska ovanliga problem egentligen men mig har det hänt för ett par ggr...
#8 - 23 augusti 2007 17:24
Hej.
En grej jag tänkte på är att honorna kanske kommer att få det lite för jobbigt med allt uppvaktande. Eftersom det bara e en hona på varje hane. Fast det kanske inte gäller svärdbärare, har inte så väldans mkt erfarenhet av just dom.

Mvh Eva
#9 - 23 augusti 2007 19:10
EvaPeva skrev:
Hej.

En grej jag tänkte på är att honorna kanske kommer att få det lite för jobbigt med allt uppvaktande. Eftersom det bara e en hona på varje hane. Fast det kanske inte gäller svärdbärare, har inte så väldans mkt erfarenhet av just dom.

Mvh Eva

Det beror på hur många sorter jag hittar. Hittar jag många sorter så kan jag ju strunta i att köpa hanar av några sorter så det blir fler honor. Fast, hanarna är ju finast med svärdet. Eller kanske bara hanar? Så slipper jag dessutom se och bli kär i dom söta små ynglen för att sedan se dom bli mat åt grodorna, mollysarna och silverhajarna. Blir dom ledsna om dom inte har några honor?
#10 - 23 augusti 2007 19:17
Skulle du vara ledsen om du inte hade tillgång till någon hanne;)?
#11 - 23 augusti 2007 19:19
ansjo skrev:
Skulle du vara ledsen om du inte hade tillgång till någon hanne;)?

Ja, det skulle jag. Men tänker fiskar verkligen likadant som människor? Kan fiskar sakna varandra? Jag trodde det mest var instinkt att jaga efter honan om han såg en. :p (iofs sant för mänskliga hanar med) :p
#12 - 23 augusti 2007 19:23
:DSå rätt så!
Det är som du skriver mer en instinkt mer än att de saknar sällskap, men varför ska man inte göra det så bra man kan för fiskarna och att de får vara så naturliga som möjligt?
Köp lite fler honor än hannar, eller varför inte honor i en färg och hanar i en annan?
#13 - 23 augusti 2007 19:30
ansjo skrev:
:DSå rätt så!

Det är som du skriver mer en instinkt mer än att de saknar sällskap, men varför ska man inte göra det så bra man kan för fiskarna och att de får vara så naturliga som möjligt?

Köp lite fler honor än hannar, eller varför inte honor i en färg och hanar i en annan?

anledningen till att jag inte ville ha massa fiskar som ser likadana ut är att jag vill kunna se skillnad på dom. Det var därför jag tänkte att jag kunde ha flera svärdbärare fast i olika färger.
#14 - 23 augusti 2007 21:34
Jaha, det är där skon klämmer;).
Då är det bara att ragga ut i affärerna och köpa så många olika färger du kan hitta:).
Bilagor:
#15 - 23 augusti 2007 22:03
ansjo skrev:
Jaha, det är där skon klämmer;).

Då är det bara att ragga ut i affärerna och köpa så många olika färger du kan hitta:).

Japp, det är tanken! Men mår dom jättedåligt utan honor? alt, lika många honor som hanar?
#16 - 23 augusti 2007 23:26
Det naturligaste är ju att låta dem föröka sig, det är ju alla levande varelsers mening med livet, att föra sina gener vidare. Och det är ju dessutom roligare för ägaren själv. Det är inte bara de andra fiskarna som är farliga för ynglen, även svärdbärarna själva äter gärna sina egna yngel. Men det finns ju sätt du kan rädda ynglen på, t.ex en yngelkasse i akvariet, eller ett mindre yngelakvarium. Se´n kan kanske några överleva om du har mycket gömställen och växter.

Vet inte hur noga det är att ha fler honor än hanar när man har såpass många, men har man en hane bör man nog ha 2-3 honor. Men har man många hanar och många honor, så är det ju ändå ganska många honor som hanarnas uppmärksamhet fördelas på. Men jag skulle nog ha några fler honor än hanar. Det är ingen direkt stimfisk heller, så du behöver inte ha så många. du kan ju köpa 2 hanar, och 4 honor. Har dessutom för mig att hanarna kan slåss en del om honorna, om jag inte minns fel. Om du dessutom flyttar ynglen innan de blir uppätna så lär du få fler svärdbärare, vare sig du vill eller inte :p
#17 - 23 augusti 2007 23:54
Micke_A skrev:
Det naturligaste är ju att låta dem föröka sig, det är ju alla levande varelsers mening med livet, att föra sina gener vidare. Och det är ju dessutom roligare för ägaren själv. Det är inte bara de andra fiskarna som är farliga för ynglen, även svärdbärarna själva äter gärna sina egna yngel. Men det finns ju sätt du kan rädda ynglen på, t.ex en yngelkasse i akvariet, eller ett mindre yngelakvarium. Se´n kan kanske några överleva om du har mycket gömställen och växter.

Vet inte hur noga det är att ha fler honor än hanar när man har såpass många, men har man en hane bör man nog ha 2-3 honor. Men har man många hanar och många honor, så är det ju ändå ganska många honor som hanarnas uppmärksamhet fördelas på. Men jag skulle nog ha några fler honor än hanar. Det är ingen direkt stimfisk heller, så du behöver inte ha så många. du kan ju köpa 2 hanar, och 4 honor. Har dessutom för mig att hanarna kan slåss en del om honorna, om jag inte minns fel. Om du dessutom flyttar ynglen innan de blir uppätna så lär du få fler svärdbärare, vare sig du vill eller inte :p

Jag vill inte ha en massa yngel i mitt 540L kar. Vill hålla det relativt lättskött och slippa jaga yngel med håven. (det gör jag redan med lilla guppykaret)

Just eftersom jag har hört att honorna blir jagade av flera hanar hela tiden och att hanarna kan bråka om honorna så ville jag ha enbart hanar (för jag tycker hanarna är finast). Jag vill som sagt i tidigare inlägg inte ha en massa likadana fiskar utan endast 1 eller högst 2 (hona + hane) av varge färg så jag kan se skillnad på dom.

Är det elakt av mig att bara ha hanar eller mår dom bra ändå? Jag vill gärna ha ett svar av någon som verkligen vet svaret på den frågan.
#18 - 24 augusti 2007 06:02
Det finns nog ingen som riktigt vet svaret på den frågan utan det rör sig nog mer på det etiska planet. Som Micke skriver är det meningen med livet att föra sina gener vidare, och det kan vara lite lättare om en hona är inblandad. Personligen skulle jag aldrig skaffa ungfödare av bara ett kön.
Det kommer inte att bli översvämning av yngel i ditt kar då en del av dem blir uppätna av de övriga svärdbärarna och om du ska ha en stimfisk kommer även de att ta yngel.

Svärdbärarhannar slåss inte om honorna, men de tävlar om vem som kan stila bäst och jagar dem gärna för att bli försten in.
#19 - 24 augusti 2007 11:39
Vandal skrev:

Möjligen bär de på olika dolda sjukdomar som de själva är bärare av, men olika antikroppar har de INTE....man indviker problem genom att inte tillsätta nya individer stup i kvarten, utan flera individer vid samma tillfälle, med ordentligt mellanrum så man ser att alla är friska och i god form när man köper fler. ALLA färgglada platy och svärdbärare i affärerna är FRAMODLADE, dessutom är de hybrider mellan olika arter som man använt under avelsarbetet för att få fram bättre färger och olika fenformer och sedan renodlat till "svärdbärare" och "platy" igen.:p;):D

Annons