Blandat ciklidkar med gul labidochromis?

#1 - 26 januari 2006 12:33
Ååhh. Så länge har jag gått å tänkt att skaffa akvarium men kan aldrig bestämma mej för vilka fiskar och dessutom räcker aldrig pengarna till... [:(]
MEN: nu har jag fastnat för Gul labidochromis. Den är ju helt underbart vacker och dessutom hyfsat lätt för en nybörjare. Så den har jag nog bestämt mej för. Nu vet jag bara inte om jag vill ha ett renodlat malawi-kar...
Men hur o-ortodox får man egentligen vara? Vilka kan man blanda med den? Innan var jag helt inne på att skaffa guramis men är tveksam om det går att blanda dem - de vill kanske ha alldeles för olika miljö. :confused:
Jag älskar växter vilket var en av anledningarna till att jag fastande för gurami. Men vad jag förstått så kan man ha en del växter trots att de flesta afrikanska ciklider verkar vilja ha kargt med bara stenar etc.
Snälla: tips! Hur ska jag blanda - vilka trivs med gul labidochromis och kommer den att äta upp alla växter och andra småfiskar? Kan jag kombinera med t.ex. småräkor och/eller ampullariasnäcka? I övrigt vill jag ju gärna ha så många ciklider (t.ex. Perlmutt) som möjligt - de är ju ändå läckrast - men kan jag blanda malawi och tanganyika? Åsså vill jag ha färgglada och färgstarka firrar! [:P]
/Lena
#2 - 26 januari 2006 16:08
Det här med att malawi inte gillar växter i sina kar är väll inte direkt bevisat. Dock så går det inte efter som de är växtätare och därför äter,river och gräver upp dem.

Sällskap till dessa bör vara andra malawi, eftersom vattenkvaliten skiljer sig en hel del. Jag skulle rekommendera andra Labodochromis t.ex L.Hongi eller L.Perlmutt. Annars kan du hålla mindre Pseudotropheus arter eller Iodotropheus Sprengerae (Rostciklid).

Lycka till!
#3 - 26 januari 2006 20:06
Jag har haft ochlika ciklider med golden

Hej....

Jag hade både golden och palettciklid i samma kar [8D]
#4 - 27 januari 2006 00:13
Perlmutt är en trevlig malawi att ha med dina tilltänkta golden.

Jag har bla golden och perlmutt tillsammans och det blir en vacker blandning tycker jag.

Jag har massa växter i mitt akvarium bla vallisneria, hygrofhila (stavning?), anubis och svärdplantor och det funkar bra för mig. Visst händer det att det naggar lite på hygrofhilian och svärdplanterna och visst händer det att det gräver upp en liten växt ibland men inte så att jag anser att det är något problem.

Däremot tycker jag inte att du ska ha andra småfiskar i malawikaret.
#5 - 27 januari 2006 18:15
Perlmutt verkar ju ganska najs! Vad kan man annars kombinera med gulingen? Det finns ju så många fiskar så man blir helt yr. Finns det några skaldjur à la Malawi? Annars börjar jag nästan fundera över om jag inte borde satsa på sydamerikanska ciklider istället eftersom de verkar vilja ha mer växter... Eller?
#6 - 28 januari 2006 08:44
Jag har gul labidochromis och pseudotropheus socolofi i ett kar som är 120 cm långt. Dom är väldigt fina ihop och jag har mycket växter som dom tycker om att simma in i och kolla efter mat osv. Det gäller bara att ha de rätta växterna som dom inte gillar att äta så får dom vara ifred.[:)]
#7 - 28 januari 2006 09:48
Jag tror att om du är ute efter växter är nog ett sydamerika kar bättre.
Du kan ha till exempel blåciklider eller Apistogrammor eller den inte så färgranna men ändå vackra Nyckelhålscikliden (Cleithacara maronii).
#8 - 28 januari 2006 16:54
[quote=Simon B]Jag tror att om du är ute efter växter är nog ett sydamerika kar bättre.
Du kan ha till exempel blåciklider eller Apistogrammor eller den inte så färgranna men ändå vackra Nyckelhålscikliden (Cleithacara maronii).[/quote]

Ja, nu har jag blivit tokförälskad i kakaduaciklider oxå. Så himla läckra! Kan man kanske kombinera dem med guramisar?...
Annars låter det ju bra att gulingarna funkar med rätt växter.
MEN: tror ni jag kan kombinera nån av dem med småräkor (körsbär t.ex.) elelr ampullariasnäcka?
#9 - 29 januari 2006 09:00
Det tror jag funkar utmärkt med gurami och Kakaduaciklider. Jag tror inte några räkor eller snäckor löper någon risk heller.

Har själv haft Kakaduaciklider i mitt 112l med blå gurami, var inga som helst problem.

Skall du köpa Kakaduaciklider är det en hane och 2-4 honor till den. Ha gärna grottor i karet där de kan leka. Löv är bra för det blir naturliga "grottor" och drar ner pht, vilket de också gillar. Men det kan bli jobbigt för eventuella skaldjur eftersom de trivs bättre i basiskt vatten med kalk i som de bygger sina skal av.

Men kakaduaciklider och gurami funkar perfekt tror jag.

Annons