Blandade fiskfrågor

#1 - 22 december 2006 01:38
Funderar lite kring de fiskar vi har i akvariet. Nybörjarfrågor såklart... [:o]

Platys - går det bra att ha en mix av olika färger eller trivs de bäst om man t ex bara köper korall?

Botior - de verkar äta upp malens fodertabletter hela tiden. Hur ska jag undvika det, så att även malen får i sig något? Äter förresten botior vanlig flingmat? Mina visar inget större intresse av det, men blir som sagt helt galna av mal-maten. Helhäftiga för övrigt. Ligger på rygg, på sidan, är lite småtykna mot de andra :p och har ett kul knäppande ljud för sig, speciellt när de är på jakt efter mat. Sååå häftiga.

Och så har jag lite röda mygglarver över i frysen. Hur matar man bäst med dem? Det är jättestora bitar, inte alls som fina fiskens (heter de så?) utan de här är som typ 1 1/2 sockerbit i storlek. Mina fiskar skulle aldrig hinna äta upp den jättemängden...

Neontetror - går de att blanda med kardinaltetror? Vi har neontetror nu, men när det blir dags att lägga i fler fiskar i vårt kar så tänkte vi i så fall komplettera med kardinaltetror istället för neon. Vi ångrar lite att vi inte valde det ifrån början istället för neontetror.

Tack på förhand!
#2 - 22 december 2006 02:20
det går bra att platys i olika färger men tänk på att de kan få yngel som får helt andra färgteckningar än de föräldradjuren har
#3 - 22 december 2006 02:21
det går alldeles utmärkt att ha kardinaltetror i hop med neontetror
#4 - 22 december 2006 02:22
det är många här på zoopet som inte rekommenderar röda mygglarver, ta hellre vita.
#5 - 22 december 2006 02:41
Rödtoppen: Varför inte skriva allt det där i ett inlägg iställe för 3st där det är 1minut som skiljer mellan varje inlägg?
#6 - 22 december 2006 02:51
glenn: klockan är snart 4-jag är inte så klyftig vid denna tiden på dygnet
#7 - 22 december 2006 03:12
Hehe inte enklare å redigera det första inlägget bara?:p
#8 - 22 december 2006 04:59
rödtoppen skrev:
det går bra att platys i olika färger men tänk på att de kan få yngel som får helt andra färgteckningar än de föräldradjuren har

rödtoppen skrev:
det går alldeles utmärkt att ha kardinaltetror i hop med neontetror

rödtoppen skrev:
det är många här på zoopet som inte rekommenderar röda mygglarver, ta hellre vita.

Okej, tack för svaren. Som nybörjare var vi ju hur ambivalenta som helst när vi valde platy, och därför blev det en mix. Snart kanske det blir någon favvo-färg som man köper i fortsättningen men just nu är det rätt roligt med mixen.

Vi valde neontetror till att börja med eftersom kardinaltetrorna är känsligare, men då kommer vi börja blanda snart! :)

Jo jag vet det där med larverna. Men om jag fattat det hela rätt så kan man inte utveckla någon allergi av att handskas med larverna, utan det är bara det att vissa redan är allergiska innan? I så fall är i alla fall inte jag det, för jag märkte inget av att ta i dem.
#9 - 22 december 2006 09:28
om du ska använda röda mygglarver så skölj dem noga...

Lägg i maltabletten efter att belysningen är släckt så får malen tabletten för sig självt!
#10 - 22 december 2006 10:50
rebecka_o skrev:

Jo jag vet det där med larverna. Men om jag fattat det hela rätt så kan man inte utveckla någon allergi av att handskas med larverna, utan det är bara det att vissa redan är allergiska innan? I så fall är i alla fall inte jag det, för jag märkte inget av att ta i dem.

Det är inte för din skull utan för fiskarna, har för mig att de röda mygglarverna föds upp i smutsigt vatten som kan göra fiskarna sjuka.
#11 - 22 december 2006 16:10
En intressant fråga i sammanhanget är om kardinal- och neontetror stimmar tillsammans.
#12 - 30 december 2006 22:08
rödtoppen skrev:
Det är inte för din skull utan för fiskarna, har för mig att de röda mygglarverna föds upp i smutsigt vatten som kan göra fiskarna sjuka.

Ja det visste jag inte! Då ska jag köpa vita eller svarta i fortsättningen. Vilka är bäst av dem tro, eller spelar det ingen roll?
#13 - 30 december 2006 22:11
åheim skrev:
om du ska använda röda mygglarver så skölj dem noga...

Lägg i maltabletten efter att belysningen är släckt så får malen tabletten för sig självt!

Hur gör jag för att skölja larverna? Om jag tinar mina så blir det en hel del röd vätska. Ska jag hälla av den då och sedan skölja rent larverna? Min butik sa att jag kunde lägga i hela den frysta biten, så jag har gjort så. Och den tinar då direkt i karet. Har jag då slängt i en massa "skit" med andra ord? [:o]
#14 - 31 december 2006 11:57
Matar du inte så ofta med det kan du köra ner en lagom stor bit (de går att klyva med kniv på en skärbräda när de är frysta) i fryst skick.
#15 - 31 december 2006 16:43
_Lena_ skrev:
Matar du inte så ofta med det kan du köra ner en lagom stor bit (de går att klyva med kniv på en skärbräda när de är frysta) i fryst skick.

Är det för att om jag skulle mata ofta så sänker jag temperaturen i vattnet? Jag matar varannan dag, ibland varje.
#16 - 2 januari 2007 11:35
Nej för att röda myggisar inte är helt nyttiga.
#17 - 2 januari 2007 11:51
rödtoppen skrev:

Ånej, det är minst lika mycket för oss människor, tydligen många som är/har blivit allergiska!
#18 - 2 januari 2007 11:54
Sen så mår fiskarna precis som oss mäniskor bra av att äta varierat. Vi varierar i våra vanliga kar med flingor, pulver, vita mygglarver och cyklops och i bland får de levande vattenloppor som godis. I vårt malawi kar äts det räkmix, fryst artemia och ciklidpellets.
#19 - 2 januari 2007 13:47
Skölj mygglarverna i rinnande vatten i en fin håv så tinar den samtidigt.
När vi la ner dem fortfarande fryst hade fiskarna svårt att äta och alla fick inte.
Jag är allergisk mot både röda och vita... Tog lååång tid innan jag insåg att det var larverna jag var allergisk mot. Brukar vara noga med att skölja fort och noga, sen öppna ett fönster och ta en promenad efter matning så blir det inte så illa... Röda klarar jag inte alls så länge inte någon annan sköljer dem och stoppar in paketet i frysen direkt (vilket gäller framförallt i min gamla skola)
#20 - 2 januari 2007 14:16
_Lena_ skrev:
Sen så mår fiskarna precis som oss mäniskor bra av att äta varierat. Vi varierar i våra vanliga kar med flingor, pulver, vita mygglarver och cyklops och i bland får de levande vattenloppor som godis. I vårt malawi kar äts det räkmix, fryst artemia och ciklidpellets.

Det är svårt för en nybörjare dock att veta vad de olika fiskarna vill ha. Och i affären får man inga bra svar har jag märkt. Finns det någon tumregel, t ex en bra variation som fungerar till de flesta fiskar? Som det är nu så ger vi alltså flingor varje dag och röda mygglarver ca varannan. Och så ger vi algtabletter till malarna, ca varannan dag, som även alla andra fiskar äter av. Utom neontetrorna.
#21 - 2 januari 2007 14:56
Vi har testat oss fram med vad fiskarna gillar och har mycket variation. Fryst får de vanliga bara på helgen för de innehåller mest proteiner och fett, så det blir som med helgmaten för oss männsikor. Fiskarna verkar gilla det iaf :)
#22 - 2 januari 2007 21:14
Förresten så ja, kardinalerna stimmar med neontetrorna. Så har det i alla fall alltid varit för mig.
#23 - 2 januari 2007 21:21
_Lena_ skrev:
Vi har testat oss fram med vad fiskarna gillar och har mycket variation. Fryst får de vanliga bara på helgen för de innehåller mest proteiner och fett, så det blir som med helgmaten för oss männsikor. Fiskarna verkar gilla det iaf :)

Ja det var ju ett bra sätt att komma ihåg också hur man har gett, att ge fryst på helgen som lite "lyxmat"! Fast förresten så kanske inte det räcker för vår del eftersom vår groda behöver få mat ca varannan dag. Och han äter bara animalisk föda... så jag antar att våra fiskar lär behöva få den där feta proteinrika maten lite oftare än på helgen.

Men när du ger t ex larver, hoppar du då över flingor den dagen eller ger du t ex larver på morgonen och flingor på kvällen?

En annan fråga - kan fiskar äta ihjäl sig? När vi ger larver så vräker de ju i sig som galningar. Grodan ser helt uppblåst ut och platyna ser höggravida ut! :D Har vi lagt i för mycket då, eller är det okej att de ser ut så?
#24 - 2 januari 2007 21:29
Vad är dom där flingorna är det den där maten som man köper i påse i djuraffärerna? Jag har nyss skaffat mina första fiskar. Måste algätare få algtabletterna? Dom i affären sa att dom får sin mat genom algerna som kommer av sig själv i akvariumet.
#25 - 2 januari 2007 22:01
Liinda skrev:
Vad är dom där flingorna är det den där maten som man köper i påse i djuraffärerna? Jag har nyss skaffat mina första fiskar. Måste algätare få algtabletterna? Dom i affären sa att dom får sin mat genom algerna som kommer av sig själv i akvariumet.

Nu vet jag inte vad andra kallar det, men med flingmat så menar jag den allra vanligaste maten till fiskar. Brukar säljas på burkar och inte i påsar. I alla fall har inte jag sett påsar, men det kanske finns det med...

Har du alger i akvariet? För om det är ett nystartat akvarium så har du inte det och då måste algätarna absolut ha ett extra tillskott! Om det inte är nystartat och det finns alger så kan de leva på det, men de mår bra av trots det få ett tillskott någon gång då och då.
#26 - 2 januari 2007 22:03
Jenny_E skrev:
Förresten så ja, kardinalerna stimmar med neontetrorna. Så har det i alla fall alltid varit för mig.

Kul! Vi har gått och klämt på om vi skulle komplettera med kardinaler eller fler neontetror, men vi ville helst inte ha två stim. Men då kan vi satsa på kardinalerna! Och så tänkte vi att efterhand som neontetrorna dör så ersätter vi dem med kardinaler, vi vill helst ha det. Men vi vågade inte börja med det i ett nystartat akvarium. Har hört att de är lite känsliga.

Annons