Blanda små och stora?

#1 - 15 mars 2007 10:46
Vad har ni för erfarenheter av att blanda fullvuxna (ca 10 cm) med mindre exemplar (5 cm) malawisar av arterna lombardoi och röd zebra? Jag har med ljus och lykta sökt efter vuxna exemplar att fylla upp mitt glesbefolkade kar med, men förgäves.

Ska iväg om en liten stund och köpa några för att testa, om ingen säger nått annat här.
#2 - 16 mars 2007 08:04
Var iväg och köpte 3 honor+2 hanar av Lobardoi och 1 röd zebrahona. Nu är det lugnare i karet samtidigt som det är mer liv och mer kul att titta på. :) Ingen av de små har blivit mat som jag befarade. Och nu är jag sugen på ett par saulosi... Och några röd zebrahonor till.
#3 - 16 mars 2007 12:01
Jag tror det går ganska bra om man köper ett par stycken nya.

Jag köpte EN ny golden ciklid till den andra jag hade och den levde inte länge..
#4 - 17 mars 2007 16:10
Min erfarenhet är att det går bra, om man bara köper tillräckligt små, t o m under 2,5 cm. Cikliderna verkar inte bry sig så länge inte det man släpper i är könsmoget....när de väl blir det, är de "inkörda" i miljön. Hittills har det gått bra, i alla fall. Men jag får se vad som händer när mina småfirrar växer upp. :confused:
#5 - 17 mars 2007 23:12
jag har ingen erfarenhet av malawi, men ditt kar ser väldigt bra ut för å vara så "simpelt" :)
#6 - 20 mars 2007 11:41
jag har också köpt bara en golden och den dog ganska snabbt! så om du köper fler och har många gömställen så borde risken minska!
#7 - 29 mars 2007 07:46
Köpte en andra omgång fiskar häromdagen, varav två vuxna rödzebra 1+1, resten var i yngelstorlek. Möblerade om all sten och gjorde ett vattenbyte men dagen efter var rödzebrahanen söndertrasad och jag fick avliva honom. De andra tre vuxna fiskarna mobbade ihjäl honom. De små bryr de sig inte om alls. Så jag köper inga fler vuxna fiskar. Iofs är det fullt i mitt kar just nu, men för framtiden..
#8 - 29 mars 2007 07:57
För mig har det gått bra att släppa i småfisk bland stora fiskar.
Har runt 15 vuxna mbunas. dessa ger sig inte på 2-3cm yngel som jag släpper i...
Som du säger så kan det nog vara större problem att stoppa i könsmogna fiskar bland andra... Då kan det bli krig...

Annons