Nothopthalmus viridescens viridescens dyker upp nån gång om sen; av nån anledning har Mammut Zoo, av alla ställen, rätt ofta inne den. Jag hade N.v.v. för cirka fyra år sen, och odlade den. Det blev dock i längden för svårt att förse 'eft' stadiet med vinglösa bananflugor och nykläckta syrsenymfer, och 'efterna' svalt ihjäl under andra vintern.
De vuxna är däremot rätt lätthållna - det som gör den lite knepig är att den till skillnad från de 'vårtiga' salamandrarna jagar med hjälp av synen, inte luktsinnet, så fodret måste röra på sig. Jag utfodrade mina genom att vifta med maten framför dem med pincett, då gick det bra att ge dem hackad daggmask, räkkött, uppblötta pellets etc.
De leker ganska snällt bara man låter dem få en kall övervintring, men, som sagt, det var för svårt för iaf mig att ge landstadiet tillräckligt med smått levande foder.
Mitt par gick tillsammans med fyra st. Paramesotriton hongkongensis i ett 60 liters akvarium. Största problemet med att hålla dem tillsammans var att P.h. jagar med lukt och inte hade några problem att nitta N.v.v.'s ägg.