Blanda nytt och gammalt?

#1 - 16 november 2007 19:39
Japp, nu har jag varit igång och funderat igen...[:o];) tänkte höra om nån därute kan bua eller bäa åt mig ;). Hur pass känsliga är våra vänner malawis mot att blandas med nya individer i ett nytt kar? Dvs om jag tar mina "gamla" och fullvuxna individer och blandara dom med nya små? Dvs såna som kommer direkt från butik? Har för mig att jag läst/hört att det inte är en så bra ide...har jag rätt?

Mvh Patrik
#2 - 16 november 2007 19:46
I allmänhet är ju malawiciklider ganska revirhävdande, och det gör att nykomlingar kan bli ganska hårt trakasserade i början, ibalnd till döds. Man kan göra lite olika saker för att förhindra detta:

- Möblera om rejält precis innan man introducerar de nya fiskarna
- Koppa in och låta de nya fiskarna gå i ett litet akvarium eller en hink med vatten från det gamla akvariet i en timmer eller så, så att de "luktar" likadant som de andra (gör jag alltid, och det funkar oftast bra)
- Ha nedsläckt ett tag efter isättingen
- Mata samtidigt som man släpper i dem
- ta ut de bråkigaste individerna (dominanta hana tex) och släppa tillbaka dem efter någon dag
#3 - 16 november 2007 20:03
Mmm, jo, så långt är jag också med...men den här gången blir det lite annorlunda. Jag ska starta ett nytt kar, med nya fiskar, dvs ungfiskar. Sen tidigare har jag ett kar med numera "fullvuxna" malawis...och det är dom äldre fiskarna jag ska flytta, dvs dom gamla flyttar in hos dom nya...så hela grejen med revirhävdande eller inte försvinner juh...så EGENTLIGEN borde det funka...men det jag är mest oroad över är storleksskillnaden som kommer vara ganska markant....är rädd för att ungfiskarna aldrig kommer få nån chans att skapa/hitta sina egna revir....[:o]

Mvh Patrik
#4 - 16 november 2007 20:20
Jag har rätt blandande storlekar bland mina golden (mellan 12 cm och 4cm), och det verkar inte vara några större problem, det blir ju alltid några som blir underordnade även om alla är lika stora, de små skulle aldrig få för sig att börja slåss, vilket ju hade kunnat vara risken om alla var lika stora.
#5 - 17 november 2007 12:12
Storleken har ingen betydelse ;)

Mina Afra Edwardi (6 cm) sopar på dominante Rostratushanen (20 cm).

Är det samma art kan det vara en annan grej...
#6 - 17 november 2007 12:23
Jag lade i en fullvuxen (nästan 20cm) Fuelleborni-hane tillsammans med ett gäng 6 cm auratus nångång, och satan vad stryk han fick, jag var tvungen att skänka bort honom.
#7 - 17 november 2007 16:24
Auratus (och de andra Melanochromis-arterna, också) är rätt tuffa fiskar, framförallt om de nya fiskarna som kommer i på något sätt påminner om dom själva.
#8 - 18 november 2007 14:53
Hmm, ja, vi får se hur jag gör...dom jag har nu är golden, Cynotilapia Afra och Lab. Freibergi...och dom är runt en 20-25 st...och det jag tänkt skaffa till det nya är en eller ett par sorters Aulonocara, och nån mbuna...men, inte spikat exakt i dagsläget...mer än att jag vill ha Aulonocara! ;)

Mvh Patrik
#9 - 18 november 2007 15:37
Risken är väl att aulonocarorna får stryk, jag hade satt i dem i karet först i alla flal, så att de har en chans att hitta bra gömställen. många som har auloncara med mbunas säger att de aldrig färgar ut riktigt, eftersom de hela tiden är lite småstressade.
#10 - 18 november 2007 15:50
bjuren skrev:
Hmm, ja, vi får se hur jag gör...dom jag har nu är golden, Cynotilapia Afra och Lab. Freibergi...och dom är runt en 20-25 st...och det jag tänkt skaffa till det nya är en eller ett par sorters Aulonocara, och nån mbuna...men, inte spikat exakt i dagsläget...mer än att jag vill ha Aulonocara! ;)

Mvh Patrik

Jag tror att det blir hårt för Aulonocaran. De fiskarna du har är ju relativt tuffa. Om du inte har ngt emot avelsformer kan du köra med firefish, den ska tydligen vara riktigt tuff för att vara aulonocara. Har för mig att Otter point kan vara ganska tuff också, men där kan det vara mer individrelaterat.

Mvh Erik
#11 - 18 november 2007 16:16
Om de nya akvariet är relativt stort kanske det är värt att tänka på att satsa på någon haplis istället för auloncara. Typ Blå Delfinciklid, venustus eller nimbochrims livingstonii. den sistnämnda hade jag verkligen velat ha om jag haft tillräckligt stort kar, del för att den är snygg och dels för att iakta dess jaktbeteende när den spelar död
#12 - 19 november 2007 08:46
Hmm ja, karet ligger på 640 L, så det ska väl inte vara alltför stora problem antar jag...men tusan oxå! Då sprack det...då finns det 2 alternativ som jag ser det...för jag VILL juh verkligen ha Aulonocaror...antingen får jag låta dom gamla gå kvar i sitt kar (som jag för övrigt hade hoppats/tänkt göra till ett Tangiyanika...) eller så får jag försöka skänka bort mina älskade nuvarande malwis...[:-28][:-16] får ta o kolla upp dom som ni föreslog oxå förstås...men blir inte delfinerna ganska stora? Min plan var att inte ha ALLTFÖR stora firrar...men men, vi får se, det löser sig sa bagarn som sket i vasken! ;)

Mvh Patrik
#13 - 19 november 2007 09:28
Det är väl inte helt omöjligt att det GÅR med aulonocaror, men det kan vara lite risky. Vill du ha nån riktigt färgglad fisk som blickfång och itne är jättekinkig med biotoperna skkulle du ju kunna satsa på nån victoria-ciklid? De är definitivt tuffare än auloncarorna.
#14 - 19 november 2007 11:48
Med bara Goldens hade det fungerat klockrent med Aulunocaror...goldens är nog den mesigaste av alla mbunas, möjligen i konkurrrens med acei. Afra och Freibergi vet jag inte så mycket om.
Jag har dock sett visningsakvarier med en mix av alla typer av malawis, och där har det uppenbarligen funkat?
#15 - 19 november 2007 11:55
Så man kan blanda Victoria och malawi?? För som sagt, är ju helt insnöad på malawis...[:o] Den enda som jag har som är lite aggressiv är juh Afran, men dom är egentligen bara lite kinkiga mot varandra...dom andra rör dom inte...så jag vet inte hur jag ska göra...fan att det aldrig kan vara lätt nån gång! ;)

Mvh Patrik
#16 - 19 november 2007 14:33
Många viktorior har ju rykte om sig att vara riktigt aggressiva. Den jag har, A. Latifasciatia (som inte egentligen är från victoriasjön) funkar dock fint än så länge...
#17 - 19 november 2007 14:48
bjuren skrev:
Så man kan blanda Victoria och malawi?? För som sagt, är ju helt insnöad på malawis...[:o] Den enda som jag har som är lite aggressiv är juh Afran, men dom är egentligen bara lite kinkiga mot varandra...dom andra rör dom inte...så jag vet inte hur jag ska göra...fan att det aldrig kan vara lätt nån gång! ;)

Mvh Patrik

Låter ungefär som mina crabros, då. Sura på varandra, men rör inga andra. Tycker du skall prova med Aulunocarorna. Om det går åt skogen, så kan du väl ge tillbaka dom till affären?
#18 - 19 november 2007 17:01
Om det hade varit så lätt ändå...dom e lite kinkiga i "min" butik...dom tar inte emot sånt som man får beställa hem, det går bara bra med dom arterna dom har i sitt vanliga sortiment...o det är inte många...dom vägrar ta emot yngel både från Freibergin och Afran...så är det någon därute som är intresserad är det bara att höra av sig! ;) Vet inte om det finns någon butik här nere i södra Sverige som har Aulonocaror i sitt vanliga sortiment...men har väl mer eller mindre bestämt mig att det blir en chansning med Aulonocaror...o andra sidan kan jag juh bara helt enkelt starta upp karet med endast nya individer, så slipper man juh probelmet helt och hållet...;) Är det någon som är intresserad av fullvuxna malawis har jag ett gäng som säljes billigt! ;)

Mvh Patrik
#19 - 19 november 2007 17:03
Fiske och Fiskar vid kronprinsen brukar ha en eller två aulonocarsorter hemma, och de har sällan något emot att ta in fisk, speciellt inte malawiciklider.
#20 - 19 november 2007 17:06
Det låter bra det! Det avståndet kan man juh fixa! Hur är deras sortiment på malawis på det stora hela? har aldrig varit där men det kan juh absolut vara värt ett besök! Då kanske man tom kan fråga dom om dom tar emot yngel också då...

Mvh Patrik
#21 - 19 november 2007 17:10
De har väl i allmänhet mer malawi än vad som är vanligt, men de håller för tillfället på att utöka sin saltvattenavdelning så jag vet inte hur det kommer att se ut i fortsättningen. De brukar ha i alla fall minst 5-6 olika mbuna, nån aulonocara och nån haplis, typ venustus. Zoogiganten i lomma brukar ha en del malawi, bland annat ruskigt snygga rödzebror, vet dock inte hur dom är med aulonocaror. Akvarietjänst på St Knuts torg har även de haft rätt fina mbunas och nån auloncara ibland, men inte jättemånga.
#22 - 19 november 2007 19:19
Gör dig inte av med dina firrar nu! Som andra redan har sagt - det går ju alltid att försöka. Finns inget som är ristat i sten när det gäller fiskar och akvarium :)

Det värsta som kan hända är att Aulonocaran får pisk!
#23 - 19 november 2007 20:18
Jag tycker också att du kan prova, ha en backup-plan bara, det hade ju varit synd på både fiskarna och din ekonomi om auloncarorna inte klarar sig.
#24 - 19 november 2007 20:28
Jo det är sant! Men hade juh tänkt att mina Aulonocaror skulle bli själva huvudnumret i det nya karet...o skulle jag inte få det att funka med dom skulle juh hela grejen paja...[:o] Egentligen är det ju som jag sagt tidigare, själva grejen med att flytta mina nuvarande malawis är att få 180 litarn tomt så att jag kan starta upp ett Tangiyanika i det...så det är egentligen där min huvudvärk ligger...Men, jag gör som ni säger, jag kör hårt, så får vi se hur det slutar! Det värsta som kan hända är att det inte funkar alls! Men tänkte ändå "spara" malawi karet och låta det gå tomt under den första perioden så jag kan flytta över dom igen om det skulle gå tokigt...

P.S Lägger i dagarna upp en tråd under projekt om hur jag tänkt gå tillväga med det stora karet...o så kommer det bilder förstås! ;) D.S

Mvh Patrik

Annons