Blanda mina tropheus-sorter

#1 - 8 mars 2004 20:20
Hej!

Har 15 st (2+13) VF tropheus moorii (bärnsten) i ett 540 liters och 30 st dubbar i ett 250 liters kar. De stora VF-troffarna har jag haft i ca 1 år. Dubbarna är 4-7 cm och ca 6-9 månader.

Skulle vilja blanda ihop fiskarna i 540-karet. Hur skall man göra? Fins det risk för sjukdomar?

Vore tacksam för hjälp,
Martin
#2 - 8 mars 2004 20:26
Mda martin: ett bättre forum att ställa denna frågan i finns på: http//:www.ciklid.se

Här finns troffe-tråden där många tropheusägare skriver svar på div. frågor.

Jag själv anser att om en tropheus-grupp fungerar bra skall man inte göra någon ändring hos dem eftersom de lätt kan stressas av sådana ändringar. Det hände mig, jag gick från 47 till 22 Troffar och det sved, i plånboken men mest i hjärtat.
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 8 mars 2004 20:38
Det är väl i och för sig en rätt vettig kombination, men som Jonas skriver det finns alltid en risk när man flyttar etablerade grupper eftersom en ny rangordning skall byggas upp. En fördel i ditt fall är dock att dubbarna är relativt små och om du någon gång skall flytta dom så är det nu, innan de blivit större och väl sannolikt ännu inte har hunnit bygga upp någon hierarkisk rangordning.
#4 - 10 mars 2004 23:29
Om du maste satta ihop dom sa kan det ofta hjalpa om du moblerar om i akvariet forst sa att inte dom gamla reviren finns kvar nar du satter i en stor grupp nykomlingar
#5 - 11 mars 2004 20:28

Undrar om det försvårar för den ena eller andra sorten av troffar att leka när de blandas? Är det mest troligt att bärnstenarna eller dubbarna blir hindrade isåfall?

Annons