Blanda guramis?

#1 - 22 februari 2006 18:00
Jag har i nuläget två marmorgurami i mitt 110 liters akvarium. Dock misstänker jag att det är lite trångt för dem, så jag tänker ersätta dem med någon mindre gurami.

Vad jag undrar är om man kan ha honungsgurami och dvärggurami i samma kar? Båda är ju så underbart vackra, kommer aldrig kunna välja annars :p Är bara rädd för att hanarna ska bråka med varandra.
Någon som har erfarenhet av detta? [:o]
[:-146]
#2 - 14 mars 2006 14:34
Vill också veta så jag skickar upp frågan.
#3 - 14 mars 2006 14:42
Jag har hört att det KAN gå bra... Man ska väl dock inte ha blå gurami (hanar) tillsammans med gul eller marmorgurami (hanar) då de är framavlade av blå gurami.

Annars är jag också intresserad av att höra lite mer om det då jag själv har ett hörnkar som jag tänker ha gurami i snart =)

Sen undrar jag även om de leker när det finns konkurrenter i samma kar (115L)???
#4 - 14 mars 2006 15:50
Jag har haft 2 hanar i samma kar, guld och marmor, samt 3 honor till varje hona. Det gick helt smärtfritt.
Dock lekte de inte.
#5 - 14 mars 2006 19:05
Det jeg har hørt er at marmorguramihanner ikke bør has med andre guramier som også liker seg i toppsjiktet av akvariet, fordi de da kan slåss med nykommeren fordi de føler de blir invadert. Men at man for eksempel kan ha dvergguramier som er i mellom- og bunnsjiktet uten problem :)
#6 - 14 mars 2006 21:34
[quote=join4t]Jag har hört att det KAN gå bra... Man ska väl dock inte ha blå gurami (hanar) tillsammans med gul eller marmorgurami (hanar) då de är framavlade av blå gurami.

Annars är jag också intresserad av att höra lite mer om det då jag själv har ett hörnkar som jag tänker ha gurami i snart =)

Sen undrar jag även om de leker när det finns konkurrenter i samma kar (115L)???[/quote]
Det var en hane och en hona, jag har gett bort dem till djuraffären nu. jag hade två honor och en hane, men hanen var en riktig tyrann och jagade ihjäl den ena. Det slutade med att hans sista fru låg gömd under en växt, nästan vit av skräck, dagarna i ändå. Så fort hanen fick syn på henne jagade han och bet henne. Vilken kärlekshistoria[V]

Jag har iaf bestämt mig för att prova blanda dvärg och honungsgurami. Går det inte så får jag väl ge tillbaka en av arterna :p

Nu har jag också fått höra att marmor/blå/guldgurami är bland de aggressivare guramisorterna. Är de mindre snällare, tror ni jag vågar ha dem i par eller ska varje hane få två honor? :S
#7 - 15 mars 2006 21:39
Om två marmorguramis känns för stora, borde sex nya guramis bli för mycket. Dvärgguramis är ju inte pyttesmå precis.
Mvh Simone
#8 - 15 mars 2006 21:49
[QUOTE=desiredillusion]Det jeg har hørt er at marmorguramihanner ikke bør has med andre guramier som også liker seg i toppsjiktet av akvariet, fordi de da kan slåss med nykommeren fordi de føler de blir invadert. Men at man for eksempel kan ha dvergguramier som er i mellom- og bunnsjiktet uten problem :)[/QUOTE]

Mmmm det låter ju logiskt, visste inte ens att de höll till på olika nivåer =) Något att tänka på kanske.
#9 - 16 mars 2006 06:05
jag tycker du ska nöja dig med 1 hane och 2-3 honor av en sort. 2 hanar kan komma att råka i luven med varandra.
#10 - 18 mars 2006 15:50
[quote=lenis3]jag tycker du ska nöja dig med 1 hane och 2-3 honor av en sort. 2 hanar kan komma att råka i luven med varandra.[/quote]
Jag kanske gör det :) Nu har jag faktiskt skaffat ett par dvärggurami, underbart vackra (dock lite skygga) och riktigt snälla mot varandra! Blir det bråk så ska jag skaffa en hona till.
#11 - 18 mars 2006 15:58
Jag funderade lite på att balnda dvärgurami och pygmegurami (http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=247) någon som vet om det kan tänkas funka i ett 125-literskar?

Annons