Blanda gödning till krukväxter?

#1 - 6 juni 2005 21:08
Tjo!
Tanken som slog mig nyss var att det väl är samma kemikalier i krukväxtnäring (som de tar ockerpriser för på Ica) som i de vi använder i akvarierna? Om så är fallet, är det någon som har koll på vilka proportioner man skall köra med?

/D
#2 - 6 juni 2005 21:18
Det brukar stå på krukväxtgödning så det är väl bara att skriva av "receptet"
#3 - 6 juni 2005 21:21
Tips:

Fyll bara vattenkannorna när du byter vatten !
#4 - 6 juni 2005 21:34
Jag har använt akvarievatten till blomvattningen i flera år nu, alltså utan någon krukväxtnäring och växterna mår prima... ja, alltså om jag kommer ihåg att vattna dem över huvud taget :o Känns knäppt att skicka iväg en massa näringsrikt vatten till reningsverket och sedan gå och köpa nåt liknande i flaska till växterna.
Jag vattnade syrénhäcken med akvarievatten en gång i veckan förra året, ganska stora mängder i och för sig, eftersom jag ju byter sisådär 700 liter i veckan, men det syntes en enorm skillnad mot grannens häck (syrén alltså) som var planterad samtidigt.
#5 - 7 juni 2005 08:00
Mina pioner växer så det knakar av akvarievatten. Jag häller alltid ut mitt gamla vatten på lite torra ställen i trädgården och det verkar fungera utmärkt.
#6 - 12 juni 2005 11:26
Hej och tack för alla svar!
Nu ligger det ju till så att jag kanske var otydlig i min första fråga.. Det jag undrar är om någon vet hur man kan blanda till en koncentrerad gödning a'la Ica, som man sedan kan dosera lite nätt i vattenkannan när man skall vattna sina växter.

Anledningen till att jag eftersöker ett sådant recept istället för att vattna växterna med akvarievatten är att jag dels har så mkt växter hemma att mitt akvarium skulle torka ut, och dels att växterna i akvariet suger musten ur mina fulldospulser redan utan att jag snor vatten från dem :)
#7 - 12 juni 2005 12:09
En del krukväxtgödningar har innehållsförteckning som visar koncentrationen på alla ämnen i procent (1 % = 1 hundradel, 1 ppm = en miljondel) så det är bara att sätta sig med några gödningskalkylatorer och börja räkna.

Annons