I mina kar finns diskus från Asien, svenskodlat samt egenuppfött.
Har inte haft några problem i den bemärkelsen" Ursprung" om man bara är noga med karantän. Det finns några regler jag tycker man skall vara noga med vid inköp. Fråga alltid var dom är odlade och hur länge de varit i karantän om de är importerade. Jag kör all ny fisk ( även andra arter) i karantän oavsett om de är svenskodlade eller om de är Asienimporterade. När det gäller karens av Asienimport så sker den hos mig inte ens i samma lokal. Det som alla är rädda för är diskuspesten som framför allt drabbar diskus och skalarer.Orsaken till pesten tvistar de lärde om. Klart är dock att pesten bryter ut inom 2 till 3 veckor och om de bara får längre tids karens och vant sig till svenskt vatten så är faran över. Mer info har du på denna länk http://home.nc.rr.com/hammerklavier/
Sedan kan man säga att på diskusmässan i Duisburg visade mer än Asien diskus symtom, även i den Tjekiska montern fanns dessa symtom.
men det är ju klart även de kan vara Asienimporterade med omdöpta.
Sedan har vi en annan aspekt på att blanda diskus, vissa färgvarianter är betydligt mer försiktiga medan andra är mycket framfusiga. De framfusiga blir dominanta i karet vilket gör att de andra får stå tillbaka. Jag håller därför mina mer "timida" diskus i egna kar då de mår mycket bättre då. Vad också detta beror på vet jag inte men man kan ju gissa på att dessa har kortare släktled till Vildfångat. Detta då deras beteendet mer liknar VF
kaj.p