Blanda Crystal red räkor och Algräkor?

#1 - 4 januari 2007 14:24
Hejsan, har fått ett akvarium av morsan i julklapp för att testa och se om jag tycker det är skojj! Jag har köpt crystal red räkor 5 st och 2 guppys och 2 av någon mer som jag har glömt namnet på =D
Men jag tänkte köpa lite fler någon dag snart! Tycker räkorna var balla så jag udnrar om det går att blanda Algräkor med dom jag har nui?
Sen så kanske man borde vara försiktig på vad för fiskar man stoppar i när det är räkor i akvariumet så de inte blir uppätna!
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 4 januari 2007 14:26
Vad är algräkor för något?
#3 - 4 januari 2007 14:30
Vad är algräkor för något?

jag tror det var så dom hette i affären. Nästan säker. Dom är ljusa och blir större än crystal red.
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 4 januari 2007 14:34
Om det är amanoräkan http://www.zoopet.com/skaldjur/skaldjur.php?NR=2 så skall det funka
#5 - 4 januari 2007 14:40
Om det är amanoräkan http://www.zoopet.com/skaldjur/skaldjur.php?NR=2 så skall det funka

okej, men en till fråga! Finns det någon räka som är mörkare och blir ganska stor? Amanoräkan verkar rätt klurig att odla vidare på ! men det kanske var den jag ska ta reda på det!
#6 - 4 januari 2007 15:02
Välkommen till Zoopet! Tycker du ska ta det lite lungt med djurköp ett tag framöver... I början när du startar akvarium finns inga nyttobakterier i filtret som bryter ner det dödliga ämnet nitrit, som bildas av matrester och fiskbajs. Det tar ca en månad innan dessa bakterier bildats ordentligt så du får balans i akvariet. Det finns bakterier man kan köpa och tillsätta men man ska ändå bara ha få fiskar i början. Räkor är mycket känsliga för dåliga vattenvärden och kanske inte så lämplig att ha i akvariet under uppstart men om du sköter det hela rätt kan du nog klara dem. Mata inte så mycket nu under den första månaden. Du kan läsa mer här:
Uppstart
Skötsel

Lycka till!
#7 - 5 januari 2007 17:54
Det är stor risk att dina guppy äter upp räkorna, eller åtminstone räkynglen, skaffa genast ett akvarium till och ett till och ett till...............:) :D ;)

Annons