Malawi brukar inte vara så bra att blanda med andra fiskar, på grund av skillnader i beteende, och annat. Cikliderna i Malawisjön har anpassat sina ätbeteenden och lekbeteenden till varandra. Alla de endemiska arterna i Malawisjön är munruvare. Tror inte att man får ut så mycket av ett akvarium med ciklider med så skilda beteenden som Malawi och syd/centralamerikanska ciklider, eftersom deras beteenden inte är anpassade till varandra. Det är nog mest estetiskt tilltalande att ha Malawi med Malawi.
Västafrikanska ciklider går däremot bättre att blanda med särskilt sydamerikanska ciklider, eftersom vattenvärdena stämmer rätt bra överens, och deras lekbeteenden och yngelvård är ofta lika.
Vad det gäller centralamerikanska ciklider vill de gärna, liksom Malawi, ha lite högre pH, men deras beteende och yngelvård påminner mer om västafrikanska och sydamerikanska ciklider.
Syd och centralamerikanska ciklider klarar ofta runt neutralt, även om en del sydamerikaner är utpräglade svartvattenfiskar som vill ha lågt pH.
Rent beteendemässigt kan jag tycka att scalarerna är lite malplacerade. Hade själv stora scalarer med JD när jag var yngre, och om jag minns rätt fick en av scalarerna båda ögonen utslitna, och jag misstänkte skarpt att det var mina JD. Fiskar som beteendemässigt passar med JD är t.ex guldsömsciklid (kanske ingen hit med blåcikliderna, eftersom de kan korsa sig, vilket i och för sig en del av de andra också kan), zebraciklid, eldbuk, salvini, jaguarciklid, nicaraguaciklid, röd ciklid, munruvande palettciklid, och så vidare.
Rent estetiskt, och förmodligen även bäst ur beteendesynpunkt, brukar det bli om man har rätt få arter, men kanske fler exemplar av varje art, istället för fler arter, men färre exemplar av varje art. Det sistnämnda kan se rätt plottrigt ut, men är inte särskilt bra själv på att hålla mig till det [:o]