Jag har upplevt flera gånger här på forumet att när en förvirrad akvarist försöker få råd så blir han bara mer förvirrad. Det är inte lätt att hänga med när en massa erfarna bollar problemet mellan sig och svänger med termer och egna lösningar när man bara vill ha en enkel handlingsplan.
Det är ett problem jag funderat mycket över, och jag har kommit fram till att jag kommer svara så som jag vill ha svar själv: Det gör inget om jag får ett svar som initialt är för komplicerat för min kunskapsnivå. Jag kan få fundera lite och återkomma till kunskapskällan när allt börjar falla på plats.
Dessutom tror jag man ska ge lite credit över allas förmåga att dra sina egna slutsatser och välja de svar man vill testa själv.
Somsagt tror jag huvudsaken är att någon tar sig tid att vilja sammanfatta och förklara hur komplicerat dom vill.
Ett större problem är isåfall när erfarna akvarister inte orkar förklara när det kommer "för enkla" följdfrågor eller intrikata ifrågasättanden och bara lämnar diskussionen med "då var det sista sagt för mig i den här tråden".
Jag känner mig ganska värdelös när mina inlägg bedöms som helt fel.
Det är bättre att inte svara alls än att svara fel.
Man *får* ha fel. Man får t ex tycka att vattenbyten och god cirkulation är det bästa medlet mot Cyanobakterier om det fungerar för en själv.
Dom som inte får detta trick att fungera kan nog tycka det är intressant att få läsa lite mer om hur Cyanobakterier fungerar på en gnutta djupare nivå. Jag själv som sitter och läser doktorsavhandlingar om Cyanobakterier inser att jag själv generaliserar ganska grovt även om det låter komplicerat.
Huvudsaken tror jag att diskussionen fortsätter så att kunskapsmassan blir så stor som möjligt.