Blågröna alger är inte tofsalger. Hur du blir av med tofsalger. Tjaa. Det brukar vara ett tecken på nitratbrist.
Skaffa några siamensisar. Det är en dubbelverkande lösning. Först och främst så är dom när dom är små riktigt bra på att äta små, spröda tofsalger och dessutom så ökar dom ju fisklasten i akvariet och på så sätt ökar dom även nitrathalten med sin avföring. =)
Ok. Jag har ett 720l akvarium helt utan växter med mycket fisk i. All inredning är täckt med fula bruna tofsalger. bra belysning 12 timmar. Regelbundna vattenbyten, tillsätter bara lite salt ibland. Vad kan jag göra för att bli av med den bruna fula mattan av alger på stenar och övrig inredning??
Det är sydamerikanska ciklider. Nej växter är inget alternativ i denna burk.
Har mycket kalksten och mängder med kolsten. Två st 1000l/h innerfilter
och ett bottenfilter.
Jag har en teori, rätta mig nu om jag har fel.
Om jag plockar ur kalkstenarna så borde ph i vattnet sjunka och det motverkar algerna utan att vara skadligt för fiskarna. Vet inte vad jag har för ph nu, men utan kalksten ligger det på 7,0.
Jag motverkar alger i mitt malawikar med täta och stora vattenbyten, ca 60% per vecka. Märker direkt när jag fuskar med vattenbytena, då kommer algerna efter bara några dagar.