blågröna alger, överallt!

#1 - 3 juni 2004 18:42
hur blir jag av med den mattan som lägger sig överallt?
#2 - 3 juni 2004 18:51
Har diskuterats flitigt senaste tiden. Sök på bl a cyano
#3 - 3 juni 2004 19:06
Mörkerläggning 2-3 dygn.. mata mindre.. byt lysrör.. byt 80% vatten och köp fler växter..
#4 - 3 juni 2004 19:11
Testa att köpa några Black molly!!! låter konstigt, men det ska tydligen fungera.
#5 - 3 juni 2004 19:41
Cyanon kommer troligtvis av för låg nitrathalt och/eller för hög fosfathalt.. Defdac (Växtgurun) Sa.

"Har du ett fosfat-test och vet ungefär var din burk ligger i fosfathalt så lägger du dig ca 10-16 ggr högre med nitrathalten jämfört med fosfathalten (den sk Redfield-ration).

(Har du t ex 0,5 ppm fosfat efter ett vattenbyte så doserar du för 5-10 ppm nitrat med t ex KNO3)"

Kloka ord..
#6 - 3 juni 2004 20:33
Och jag som tänkte föreslå Black Molly för att se om vi får ytterligare bevis för att Black Molly käkar Cyanobakterier 8)

(Att jiddra med K<font color="green">NO3</font id="green"> och KH2<font color="red">PO4</font id="red"> kan nog verka lite skrämmande och det är inte alla som har <font color="red">fosfat </font id="red">och <font color="green">nitrat</font id="green">test eller dessa ämnen hemma, och tricket fungerar bäst om man har mycket växter som kan skugga ut och därmed konkurrera ut Cyanobakteriera. Är akvariet ganska växtfritt tror jag inte det är någon större idé att häva ner <font color="green">nitrat </font id="green">och absolut inte <font color="red">fosfat</font id="red">. Har man däremot en jäkla massa växter är det första jag skulle testa K<font color="green">NO3</font id="green">, eller saltpeter (Na<font color="green">NO3</font id="green">) om man inte får tag på K<font color="green">NO3</font id="green">)
#7 - 3 juni 2004 21:34
Angående BM som cyanoätare så följde jag den tråden med intresse, men kan rapportera att mina BM behöver svälta mer än vad jag har hjärta till innan de smakar cyano. Men jag har löst det med nitrattillskott istället.
#8 - 3 juni 2004 22:05
Kan faktiskt tala om att när jag hade cyano så åt några av mina svärdbärare lite cyano. Dock långt ifrån tillräckligt för att lösa problemet.
#9 - 3 juni 2004 22:43
Jag har bekämpat cyano i flera veckor nu , har kört Fungistop i omgångar och de dör ju faktiskt av det men de återkommer ganska så snabbt. Jag har tillfört KNO3+TMG för att försöka få växterna att konkurrera ut dem utan nå vidare resultat.

Just nu testar jag metoden skaka+skaka+skrapa+skrapa, dvs jag skakar av växterna det värsta och skrapar rutorna med rakblad. Bakgrunden gnussar jag på med tandborste om det sätter sig där. Har åxå tok-kontroll på NO3,Ph,FE,CO och fosfat.

Det händer att det dyker upp lite på botten åxå , det vänder jag bara ner.

Och det verkar faktiskt fungera !!!

Det minskar för varje dag men är ju en rätt så besvärlig metod, men det är kul åxå att j-klas maximalt med dem :)

Det kräver nog åxå att man ganska schysst mekanisk filtrering för att ta hand om allt man skakar/skrapar loss.

Har åxå mörklagt rummet så att det verkligen blir mörkt när det skall vara mörkt.
#10 - 7 juni 2004 17:34
jo, mörkläggning har jag provat med, men vi har inga persienner i vardags rummet, dessutom är det morgonsol mot akvariet, kan de vara en av orsakerna? växter, näää. nå sånt har jag inte så mt av, för allihop tynade bort p.g.a. cyanon! men nu står de tomt, med sandn i pannrummet, snart så kanske mina råttor ska flyttas in där!

Annons