Bladlöss

#1 - 13 oktober 2007 19:06
Det kryllar av någon sorts bladlöss på mina flytväxter.
Vad är det? Hur blir jag av med det?
Det ser ut som minibladlöss och är gröna.
#2 - 13 oktober 2007 19:15
Det är inte hoppstjärtar då?
Hursomhelst om du har hungriga förståndiga fiskar kan det mer vara en fördel än ett problem. :)
#3 - 13 oktober 2007 19:20
Nej, dessa ser precis ut som minibladlöss.
Tyvärr så tar inte fiskarna dom, då hade dom inte blivit så många.
#5 - 14 oktober 2007 06:10
Men fy :( synd att det blivit kallt ute, annars kunde du kanske ha plockat lite nyckelpigor... släng dem, skura och skaffa nya flytväxter!
#6 - 14 oktober 2007 12:53
Hur mycket växter har du? Är mekanisk bortplockning (skölja under kran, kanske med hjälp av diskmedel) möjlig är det nog vad jag skulle rekommendera.

Insekts-spray funkar bra på bladlöss, men är inte bra för fisk och andra djur i akvariet, så det skulle jag nog inte rekommendera om du inte kan ha växterna ute ur karet i minst en vecka.
#7 - 14 oktober 2007 14:24
Nä, då får jag ta och slänga alla flytväxter. Tyvärr. Visst kan jag plocka upp dom och försöka ta bort djuren, men det är inte stora växter jag har så det blir väldigt pilligt och inte säkert att alla försvinner.
Bättre att slänga allt.

Får använda andra växter som flytväxter tills det blir säsong igen.
#8 - 9 februari 2008 17:14
Jag har också fått bladlöss

De sitter ovanpå min andmat och suger ur bladen så att andmaten ser
sjuk ut. När de får vingar så dras de mot lysrören och bränns ihjäl varefter
de samlas i drivor på täckglaset. Stoppar man ner armen i akvariet så
får man dem på sig när man drar upp armen. Lite äckligt, jag vill ha bort dem.

De är grönsvarta och ser precis ut som de bladlöss man kan få på
trädgårdväxter på sommaren (men är säkert en annan art).

Mina platyr, guldbarber och glödbandstetror begriper inte att det finns mat
ovanför ytan.

Så... har någon kommit på hur man blir väck med dem?

Jag har tänkt prova ökad ytcirkulation till att börja med, kanske ändra
temperaturen.

Erik
#9 - 9 februari 2008 17:19
Samla ihop andmaten i en håv och tryck ned under vattenytan i någon timme?
#10 - 9 februari 2008 17:57
Såpa klarar alla växter men inte ohyra. Så när det gäller krukväxter så sprutar man med såpa och sedan sköljer man med ganska varmt vatten som också växterna klarar men inte ohyran.. men inte hett vatten såklart...

Kanske kan man göra ett såpabad och sedan skölja av flytväxterna under kranen och då spola av ohyran.
Sen skulle jag även trycka ned flytväxterna i en extra sköljning med friskt vatten..
#11 - 9 februari 2008 19:58
Tack för förslagen, då har jag lite att prova.

Förmodligen är miljön (luftfuktighet, temperatur) idealiska för dem, så en variant
kunde vara miljöombyte: Man håvar upp flytväxterna och flyttar dem till något ämbar
som man placerar i ett fönster utan täckglas. Det tål de kanske inte och dör ut.
Eller så ställer man det utomhus, frostfritt, ett tag.

Man får förstås göra helt tomt på flytväxter i akvariet så att de inte har något att
överleva på där. Kruxet är om de överlever som ägg tills de rätta förhållandena infinner
sig...

Erik

Annons