De vanligaste bristerna när det gäller dina frågor är; näringsbrist, eller för litet ljus/för kort belysningstid, eller en kombination av dessa parametrar.
Du skriver ingenting om du har någon näring i bottenmaterialet..? Om du lade i sådan näring för fem år sedan kanske det är förbrukat nu?
10 timmars belysning brukar räcka, växterna får inte mer i naturen. Hygrophilor brukar ju växa snabbare än ogräs, men de har ju perioder när de går ned sig, och blir bruna för att sedan komma tillbaka. Sedan finns det växter som utvecklar en annan färg på bladen under olika ljusförhållanden.
Anubias har ju gröna tjocka läderartade blad, den är nog den mest långsamtväxande akvarieväxten, är väl egentligen en sumpväxt, det tar lång tid innan den påverkas, så den står sig länge även under dåliga förhållanden.
Jag hade nog rekommenderat Panduros blomsterlera i botten, du kan göra små kulor och snabbt trycka ned dessa under växternas rötter, eller helst starta om akvariet med "hamburgerstora" skivor av denna lera direkt på bottenglaset. Löst näring i vattnet är heller aldrig fel, du kör ju med PMDD, det har jag aldrig testat, men enligt uppgift här på forumet skall det fungera väldigt bra. Själv har jag löst kol i vattnet, Easy Carbo, samt näring, Easy Proftio, det har fungerat så bra att jag tvingats till uppehåll, trädgårdskomposten har blivit full med blad från akvarieväxter... ja lätt överdrivet, men det växer väldigt bra. Jo jag har nämnda lera i botten också och tio timmars LED-ljus, som jag var misstänksam till i början.
Och om du nu vill lägga i sådan lera i efterhand så färgar den vattnet ordentligt, så var jättesnabb!