Bladen bara försvinner

#1 - 28 mars 2004 18:58
Är det någon, som har erfarenhet av växter, som nästan "löses" upp.
Det har hänt mig flera gånger, vid ett tillfälle hade jag baa haft den rödgröna växten ett par dagar innan bladen började trilla ihop. Det berodde alltså inte på att fiskarna ätit av växten, även om dom åt det som lossnade från bladnerverna.
Nu har jag några med långa blad (som breda grässtrån), som börjar lösas upp bit för bit. Samtidigt har jag bladväxter som trivs, så allt är inte kasst.
Vad är orsaken - ljus, vattnets kvalitet (vårt är rel hårt), luftgenomströmningen el något annat??
Vi sköter våra vattenbyten och tillsätter allsidig växtnäring.
#2 - 28 mars 2004 19:14
Vad är det för växt? Det är väl en vattenväxt? (En del akvarieaffärer säljer ju tydligen annat också...) Röda eller Rödaktiga växter brukar kräva en hel del ljus. Vanligtvis beror det på näring eller ljus. Vad är det för växtnäring du tillsätter?

Luftgenomströmning skriver du... Har du en luftpump i akvariet? Det brukar inte vara så bra för växterna då det luftar ur den koldioxid de behöver.

Peter
#3 - 29 mars 2004 19:35
Den senaste jag fick problem vad en Vallisneria.
Ja, jag har luftpump - för fiskarnas skull - men den är ganska lågt inställd.
Gödning - nu har jag börjat med Tropica Master Grow, har använt annan tidigare, men slängt förpckningen.
Lysröret är tänt 11 tim/dag, men själva akvariet står ljust, fast inte soligt.
Att blad gulnar och vissnar kan jag förstå, det händer ju med andra växter också - däremot inte att hela plantor nästan löses upp på bara några dar.
Nu har vi i alla fall växter, som trivs och får nya skott, så allt kan ju inte vara fel.
#4 - 29 mars 2004 21:13

vid ett tillfälle hade jag baa haft den rödgröna växten ett par dagar innan bladen började trilla ihop

Det kanske kan vara en Cryptocoryne och dom är kända för att totalkollapsa/smälta när man flyttar dom till vatten med markant annorlunda vattenvärden. Det ryktas om att det är skillnader i kvävehalten som får dom att smälta och uppvisa "Cryptocoryne-sjukan". Jag har dock sett "sjukan" hos t ex Gymnocoronis spilanthoides också.

Om plantan var fräsch och såg "stabil" ut när du stoppade ner den så är det bara att behålla rotsystemet så brukar dom sätta nya blad ganska omgående.
#5 - 30 mars 2004 08:35
"Smälta" var en bra beskrivning:-)))
Skillnader i kvävehalten blir det väl om växten flyttas från ett rent växtakvarium till ett med fiskar i? Fast jag har ju planterat i samband med vattenbytet (lite enklare då!) och då borde kvävehalten vara lägre - eller är det tvärtom, när jag rotat?????
Får väl försöka ha lite mer tålamod nästa gång då och inte kasta direkt, men jag var rädd att allt löst, som "smält bort" förorenade vattnet för mycket.
#6 - 30 mars 2004 16:56

Skillnader i kvävehalten blir det väl om växten flyttas från ett rent växtakvarium till ett med fiskar i?

Japp!

Fast jag har ju planterat i samband med vattenbytet (lite enklare då!) och då borde kvävehalten vara lägre - eller är det tvärtom, när jag rotat?????

När man rotar så virvlas förmodligen alla möjliga kväveföreningar upp: Ammonium, Nitrit, Nitrat, så kvävehalten stiger.

Jag gör alltid ett stort vattenbyte när jag planterat om lite i burken (eller rättare sagt: Jag sparar omplanteringar till veckovattenbytet lat som jag är hehe 8)

Får väl försöka ha lite mer tålamod nästa gång då och inte kasta direkt, men jag var rädd att allt löst, som "smält bort" förorenade vattnet för mycket.

Bara att använda häverten och dammsuga bort vid vattenbytet. Multnande växtdelar har jag fått för mig inte alls är lika farligt som ruttnade mat/fisk (proteiner).

[/quote]

Annons