Bladen är rödaktiga...

#1 - 3 mars 2004 13:14
Hej.

Jag har en Echinodorus blehri (paniculatus). Och några av bladen har gått mot en röd ton. Jag har nyligen köpt ett nytt foder, Colour något, och den ska stärka det röda hos fiskarna. Tror ni att det kanske har med fodret att göra?
#2 - 3 mars 2004 18:07
Vad har du för ljus?
Att växter går över till en rödare/orange:are nyans anses i många fall som ett skönhetstecken. Detta vid bra tillförsel av ljus. Vet iofs ej något om den växten.
Det kan även vara en bristsymptom av något näringsämne. (Eller som du redan haft dina aningar om, en god tillförsel av ett näringsämne/färgämne som ger en rödare färg).
#3 - 3 mars 2004 19:15
det känns lite mystiskt med en Echinodorus blehri (paniculatus) som är rödaktig.
Jag ahr nämligen samma växt och den är knall grön.
Det måste nog vara ljuset.. fast man vet aldrig med det där fodret.
#4 - 3 mars 2004 19:15
Det fodret kanske har en lite högre fosforhalt som gör att kvävet kommer förbrukas fortare och vid låga kvävenivåer är det typiskt för svärdsplantans blad att bli röda. Det är bara vackert så länge du har algerna under kontroll.
#5 - 3 mars 2004 20:40
Hej Camilla

Håller med förgående författare. Det beror troligen på ljuset, ser plantan fortfarande stabil & fin ut (ej tunn/skranglig) så är det troligen p.g.a. den höga koncentrationen av ljus. Har haft samma angenämna "problem" med både mina bleheri samt polsperma.
#6 - 4 mars 2004 09:31
Hej.

Tack för alla svar jag fått.

Det kan ju kanske ha något med ljustet att göra...
Fast jag har ju haft plantan ett tag och tidigare har den varit knallgörn så man vet ju aldrig om kanske fodret har not med det att göra... eller kanske både och...

Fast plantan är fortfarande väldigt stabil och fin så jag får se det som ett litet skönhetstecken =)

Annons