Blackmolly i överflöd?

#1 - 16 mars 2007 15:17
Jag har skaffat blackmolly och upptäckt att dom redan börjat yngla av sig (7st yngel igår). Hur fort kommer sällskapet att föröka sig, hur många nya/månad blir det? Förutom nykomlingarna har jag 3 honor och 2 hanar.

Var gör ni av dom om det blir för många?, går det sälja tillbaka till fiskaffären?

Blev lite frågor där, skulle vara roligt om någon med erfarenhet kunde svara på dom.:confused: :confused: Tack sålänge/ Jacke:p
#2 - 16 mars 2007 15:30
Jag hadde dalmatinermolly ett tag men gav bort dom

hadde 3 honer som gav ca 1 kull i månaden på ca 40 yngel

dvs 120 yngel i månaden i snitt hadde ett he*** ett tag innan ja sluta bry mig o lät dom bli upp ätna
#3 - 16 mars 2007 15:45
mayday skrev:
Jag hadde dalmatinermolly ett tag men gav bort dom

hadde 3 honer som gav ca 1 kull i månaden på ca 40 yngel

dvs 120 yngel i månaden i snitt hadde ett he*** ett tag innan ja sluta bry mig o lät dom bli upp ätna

Jag har inte tänkt att hjälpa dom överleva utan det får dom klara själva:) . Låter som du separerade dom från dom andra fiskarna? Så det går inte att säja fisk alltså man skänker bort dom eller?
#4 - 16 mars 2007 15:47
Det kan gå att sälja dem men man får räkna med någonstans mellan en fjärdedel och halva butikspriset ifall de tar emot yngel.
#5 - 16 mars 2007 15:51
Dom bör även vara så pass stora att butiken kan sälja dom vidare, man kan nog inte komma med små yngel.
#6 - 16 mars 2007 15:54
_Lena_ skrev:
Det kan gå att sälja dem men man får räkna med någonstans mellan en fjärdedel och halva butikspriset ifall de tar emot yngel.

Se där, tack för det. Alltid något iallafall:) . Kan alltid prova när det börjar bli aktuellt. I en affär ville dom jag skulle odla snowball (mal) till dom men det är ju lite svårare..
#7 - 16 mars 2007 15:55
albjohn skrev:
Dom bör även vara så pass stora att butiken kan sälja dom vidare, man kan nog inte komma med små yngel.

Har ni själva sålt något till butiker eller privat?
#8 - 16 mars 2007 16:09
Oftast brukar jag skänka bort växter till andra akvarister, annars blir det att lämna överskottet på både växter och fiskar till affärerna här i stan och byta mot något som man behöver eller vill ha.
Har du bara bra relationer med affärerna så är det oftast inga problem att bli av med fiskar och växter till dem.
#9 - 16 mars 2007 16:22
Har sålt nån gång till butik men det några år sen sist, i övrigt är det som ansjo säger.
#10 - 16 mars 2007 16:32
ansjo skrev:
Oftast brukar jag skänka bort växter till andra akvarister, annars blir det att lämna överskottet på både växter och fiskar till affärerna här i stan och byta mot något som man behöver eller vill ha.

Har du bara bra relationer med affärerna så är det oftast inga problem att bli av med fiskar och växter till dem.

Det låter ju bra, är ganska ny med detta men en affär brukar man ju springa i nån gång i veckan så dom känner ju mig vid detta laget.:D
#11 - 16 mars 2007 16:33
Att man kan byta med affären menar du?
#12 - 16 mars 2007 16:39
Mina Black Molly har fått kullar, men tyvärr så har de blivit mat innan jag upptäkt dem. Såg två en gång, men lyckades inte flytta på dem. Har Neontetra, Pakistanbotia och Siamesisk Algätare som sällskap till dem...
#13 - 16 mars 2007 16:42
Jacke4 skrev:
Att man kan byta med affären menar du?

Jag har bytt med min affär en gång. Fick guldfiskar med ett akvarium. Sen bytte jag det akvariumet mot ett mindre. Ett som var förlitet för guldfiskarna, så då åkte jag och bytte dem på zoobutiken. Ville egentligen aldig ha fiskarna, men hade dem nån månad eller så.
#14 - 16 mars 2007 16:45
becky_be skrev:
Mina Black Molly har fått kullar, men tyvärr så har de blivit mat innan jag upptäkt dem. Såg två en gång, men lyckades inte flytta på dem. Har Neontetra, Pakistanbotia och Siamesisk Algätare som sällskap till dem...

Flera av mina har överlevt natten iallafall. Jag har även Neontetra,praktbotia,polkadotbotia,mal,zebrafisk samt 2 sköldpaddor:). Har ett 450l akvarie.
#15 - 16 mars 2007 16:46
becky_be skrev:
Jag har bytt med min affär en gång. Fick guldfiskar med ett akvarium. Sen bytte jag det akvariumet mot ett mindre. Ett som var förlitet för guldfiskarna, så då åkte jag och bytte dem på zoobutiken. Ville egentligen aldig ha fiskarna, men hade dem nån månad eller så.

Låter ju jättebra att man kan byta, väldigt smidigt
#16 - 16 mars 2007 16:57
Jacke4 skrev:
Flera av mina har överlevt natten iallafall. Jag har även Neontetra,praktbotia,polkadotbotia,mal,zebrafisk samt 2 sköldpaddor:). Har ett 450l akvarie.

Mitt är på 160 liter, inte så stor yta att gömma sig på ;) Eller så finns det någon överlevare som jag har missat.
#17 - 16 mars 2007 17:26
Ger bort till privatpersoner samt byter in till afärer
#18 - 16 mars 2007 17:33
becky_be skrev:
Mitt är på 160 liter, inte så stor yta att gömma sig på ;) Eller så finns det någon överlevare som jag har missat.

Ja så kan det ju vara. Räknade mina nu och det var 7st fortfarande:) . Dom mumsar på en algtablett för tillfället:p .
#19 - 16 mars 2007 20:49
med MÅNGA växter kommer fler yngel överleva, man kan ju passa på och sälja på någon akvarieauktion också....eller byta yngel mot mat kanske?????
#20 - 16 mars 2007 22:04
tummen skrev:
med MÅNGA växter kommer fler yngel överleva, man kan ju passa på och sälja på någon akvarieauktion också....eller byta yngel mot mat kanske?????

Bra förslag,tack:) .. Akvarieauktion? var hittar man sånna ställen?
#21 - 18 mars 2007 20:59
Det blev visst 9st yngel tillslut och alla lever fortfarande. Har även upptäckt andra yngel som är mycket mindre och smalare. Gissar på att det är zebrafirrar, får väl se sen om dom klarar sig vidare.;)

Annons