Black Molly yngel

#1 - 21 juni 2006 08:03
Hej!
Har alldeles nyligen inhandlat ett 260 liters akvarium och äntligen var det dags att köpa fiskar. En av Black Molly honorna var tjock och i affären sa de att hon var gravid, fick rådet att köpa en yngelkasse där vi satte henne efter några dagars inväjning i akvariet. Hon fick i morse ett yngel och såg genast smalare ut... Bara ett! Är det vanligt? Överallt där jag läser får de många. Ska jag anta att det bara blir ett och släppa ut honan igen i karet, eller ska jag avvakta? Föds alla på en gång, eller? Kan jag ha ynglet - om det överlever - i yngelkassen hela tiden och vad ska jag mata den med? Oj, vad många frågor! Hoppas att någon kan hjälpa mig! Tack på förhand! //Carina
#2 - 21 juni 2006 17:20
Hon var väl sugen på frukost;) !
Black Molly får oftast fler än ett yngel, och föder fram dessa efter varandra under ca 1 timma.
#3 - 21 juni 2006 22:43
[quote=ansjo]och föder fram dessa efter varandra under ca 1 timma.[/quote]

och äter upp dom fortare än så.
ibland är det bättre att låta dom föda i akvariet, har man mycket växter kan ynglen gömma sej bland dom.
#4 - 27 juni 2006 02:57
capr, då jag själv är ny på detta med akvarier kan jag säga att jag redan lärt mig en sak: Släng yngelkaret!
Det finns säkert en massa bra saker man kan ha dom till men de är inte något vidare att föda upp yngel som molly, platys och Guppys.
För det första lärde jag mig 3 saker med yngelkaret...

1. Om de små liven överlever i yngelkaret kommer du märka att de är mindre till storlek än vad de skulle varit om de levt ute i akvariet istället. Dessutom har jag märkt att de inte lär sig simma som de ska.
2. De verkar överlag känsligare och svagare än fiskar uppvuxna ute i akvariet.
3. Jag tycker att yngeln ständigt verkar stressade när dom är i yngelkar. Jag hade yngel som "hoppade" omkring förtvivlat när mina 4 stycken nyfikna blå guramis nyfiket tittade in.

Jag lärde mig ganska snabbt att har man fiskar som mollys och andra "iårtänkerjagskaffa1000ungar" fiskar ;) så får man yngel i alla fall, för några verkar alltid klara sig i akvariet om man har bra med växter och liknande. Då får man ju också fiskar sen som är starka och rediga :)

men...

Om du vill föda upp fiskbebisen i yngelkaret så går det bra med vanligt torrfoder som du smular så mycket det går. Tänk på att bara ge lite! De äter inte så mycket åt gången. Ett tips vid matning är att ge dom samtidigt som de andra fiskarna. Jag märkte att när man bara ger yngeln och inte de andra fiskarna blir det drama av stor kalliber i akvariet och alla andra fiskar ställer sig runt yngelkaret vilket stressar de små liven.
Men vanligt torrfoder som sagt, nersmulat!
Jag läste någonstans här på Zoopet att man också kan ge larver som man skärt i små bitar, men där går min gräns i kärlek till akvariet. Detta vägrar jag göra men testa gärna :)

Jo! Jag lade i en växt i mitt yngelkar, på detta sätt fick i alla fall yngeln lite känsla av skydd. Bara ett litet tips

Annons