Black Molly småttingar :-)

#1 - 11 augusti 2004 16:53
Hejsan allihopa, har precis fått små Black Molly bäbisar och de föddes i en sån där vagga i mitt stora akvarium. Frågan är nu bara om jag ska lägga dem i en egen skål typ med lite mossa i som de kan leka i och byta vatten där dagligen eller nå´t?
Har inte en aning om hur jag ska sköta om dem men i vaggan så har minst en lyckats ta sig ut till akvariet och blev då, ja ni gissade rätt, uppäten på studs :-(
Så, vad ska jag mata med,´torrfoder som jag smular ner ordentligt eller röda mygglarver som jag försöker kapa i än mindre bitar?
Tacksam för svar!
Mvh Snurren
#2 - 11 augusti 2004 17:48
hej du.kul med yngel. vad är det för vagga?! är det en sån där yngelbur? jag har för mig att man kan ha ynglen + växter i den och låta de växa till sig där ett tag.

hur mår din paroonhaj?!

mvh
Lenis
#3 - 11 augusti 2004 17:53
Paroonhajen vill de inte ha tillbaka så jag håller på och kollar med lite vänner runt omkring om nå´n har ett tillräckligt stort kar för den att växa o leka i, kanske har löst sig faktiskt.
Ja, det är en yngelbur med ett galler som ungarna ramlade ner igenom, tyvärr var det bara 6 som hade klarat sig tills jag kom hem från jobbet så jag förmodar att lilla mammsen fick sig ett skrovmål. 5 lever nu iallafall så jag maler ner flingor till dem så får vi hoppas alla överlever :-)
Ska man kanske stoppa i lite mossa i den vaggan också eller de klarar sig ändå? Känns lite sterilt bara :-)
#4 - 11 augusti 2004 20:01
Stoppa ner en liten tuss mossa (jag har javamossa) för där finns partiklar som yngeln kan äta. Smula flingfoder väldigt smått och mata sparsamt annars kan maten hamna på botten och då bildas bakterier.
Låt dom stanna i yngelburen tills dom är stora nog att inte komma in i de andra fiskarnas munnar.
Sug rent på botten av buren när det samlats mycket bajs, med en tunn slang och kolla hela tiden så att inget yngel kommer med ut.
Lycka till!
#5 - 11 augusti 2004 20:51
Tackar för tipsen, ska ge mig på det imorgon bitti med mossan, nu sover de söta små firrarna så då ska vi inte störa :-)
Ska även dammsuga, blev lite övermatat innan idag ha ha, blev så till mig när jag hade fått påökt i akvariet :-)
#6 - 11 augusti 2004 21:36
hej jag har ett 60l och jag vet inte vilka fiskar jag ska ha
#7 - 13 augusti 2004 08:44
black molly äter en hel del alger så växter eller mossa är bra .. sitter alltid lite partiklar där dom kan äta och får därmed lite extra mat :-)

Annons