Black Molly med svamp?

#1 - 6 februari 2009 22:05
Hej,

Är ny på det här med akvarium. Efter att alla värden (testade med sticka) såg bra ut slängde jag i 2 svärdbärare och 4 malar innan jul. Eftersom allt verkade bra skickade jag i 4 black molly 2-3 veckor senare.

Nu har black molly hannen fått något som liknar svamp, typ grönaktig beläggning ovanför munnen, bakom ögonen och lite på fenorna.

Har hela tiden blandat i lite ektozon i karet, men varit ganska sparsam med doseringen (enligt beskrivningen för förebyggande syfte).

Är detta svamp? Hur behandlar man det?

mvh
Mikael
#2 - 7 februari 2009 20:36
Hallå och välkommen till Z-pet!

Du ställer frågan i fel forum, sjukdomsexperterna finns under rubriken sjukdomar, oavsett fiskart.;):)

Jag medicinerar ALDRIG i förebyggande syfte med någonting:mad:....jag sköter karet så bra jag kan och hinner istället, medicin kommer bara i fråga om fiskarna VERKLIGEN är sjuka[:o], och då bara med medicin avsedd för den sjukdom de fått. ;)

Jag har aldrig märkt att jag lyckas sämre än andra med mina fiskar trots att jag aldrig blandar någn typ av salt (vanligt eller extozon) i akvariet, det ÄR ju trots allt sötvattensfisk vi håller på med eller hur?;):D

Annons