Black molly hona med en vit fläck?

#1 - 28 september 2006 10:26
Nu har min Black Molly hona fått en vir fläck, lite småluddig, på ena gälen, den är platt och ca: 2 mm stor.
Hon är pigg och alert och verkar inte störas av den?
Svamp???
Hur medicinera?
Och i så fall , mediceinera i ett eget kar eller i stora akvariet?
Tack på förhand!
//L
#2 - 28 september 2006 10:27
Självklart menar jag vit fläck!
#3 - 28 september 2006 10:47
Det låter som svamp... och det är inte speciellt smittsamt utan drabbar ofta fiskar som har någon slags hudskada, eller har nedsatt allmäntillstånd.

Prova saltbada henne en gång om dagen i några dagar.

Lös upp c.a 1 msk salt (lämpligt för akvarier - inga tillsatser - inget klumpförebyggande medel) i 1 L vatten (samma temp som akvariet).
2l - 2 tsk o.s.v.
Håva i firren i hinken, och låt den simma däri i 20 - 30 min.
Håll noga koll på hur den mår under tiden. Den kommer blekna färgmässigt under badet, men det är naturligt och ger med sig efter en stund när den kommit tillbaks till akvariet. Om den däremot lägger sig på sidan eller så..så bör du håva tillbaka den. Mollysar tror jag kan klara längre saltbad. Ju längre destu bättre... Men högst 45 min och endast en gång om dagen.
HÅVA sedan tillbaks den i akvariet - häll inte i den tillsammans med badvattnet!

Jag har fått bort svamp med denna metod - utan medicinering.
[COLOR=blue]Lycka till[/COLOR] :)
#4 - 28 september 2006 10:51
Tack! Du är en ängel! :D
#5 - 28 september 2006 12:45
att den blir upphåvad varje dag (för att inte tala om stressen för de övriga fiskarna)tror jag gör mer skada än nytta med tanke på den stress detta medför! se till god vattenkvalite och avvakta utvecklingen istället tycker jag! kan mycket väl gå tillbaka...
#6 - 28 september 2006 14:56
Tror du det? Det är ju inget stort, angrepp...så jag kanske skulle vänta ett par dagar och se vad som händer...
#7 - 29 september 2006 12:52
Tror du det? Det är ju inget stort, angrepp...så jag kanske skulle vänta ett par dagar och se vad som händer...
Hej!Kunde inte undgå att läsa, jag har ett kar med bara Black Mollys och jag kan rekommendera att ha i salt(Havssalt utan jod)och varmt 27-28 grader så håller de sig fina i sin färg, mättat svarta och inte en fläck till synes.Jag kan hålla med om att det verkar stressande att håva upp Mollyn varje gång och tror att det är bättre att behandla henne i akvariet.
det beror ju klart på vad för fiskar du har annars i ditt akvarium.det kanske inte är möjligt,lite salt klarar nästan alla fiskar om man vänjer dem vid det.Hade tidigare Neontetror, Guppys, kampfisk och molly och det funkade bra.Nu har jag bara Black Mollys, 2 Kampfiskar ,2 Botia Striata,och 2 sugfiskar.har 3 st akvarium.Om din Molly fått sår är det bra att ge salt, det läker ut bra men värme måste tillkomma.Hoppas din fisk blir bra.
#8 - 29 september 2006 14:37
Visst kan man ha i salt i akvariet också - om man vet att alla ens övriga firrar och ev. algätare tål salt! Annars brukar det faktiskt kunna hjälpa med endast ETT saltbad ibland, för att få svampen väck. :)
Men du väljer själv :p
#9 - 29 september 2006 20:03
Hej alla goa människor!
Ville bara berätta att min Black molly hona inte blivit sämre,jag gjorde ett tappert försök att få tag i henne, för att ge henne ett salt bad, men det misslyckades totalt, fick ge upp, eftersom jag inte ville stressa henne för mycket...
Hon har i vilket fall inte fått fler fläckar, och fläcken har inte vuxit, det kan mycket väl vara så att hon fått ett sår, som blivit lite irriterat, svampigt...
Jag avvaktar och ser ett par dagar till, så länge hennes almäntillstånd är gott så låter jag henne vara ett tag till...[:o]
#10 - 30 september 2006 11:50
häll i en msk salt utan jod/10 liter vatten... det är tillräckligt mycket för att svampen ska börja avta och tillräckligt lite för att även den saltkänsligaste fisk skla klara av det...
#11 - 11 april 2009 20:29
Hej alla goa människor!

Ville bara berätta att min Black molly hona inte blivit sämre,jag gjorde ett tappert försök att få tag i henne, för att ge henne ett salt bad, men det misslyckades totalt, fick ge upp, eftersom jag inte ville stressa henne för mycket...

Hon har i vilket fall inte fått fler fläckar, och fläcken har inte vuxit, det kan mycket väl vara så att hon fått ett sår, som blivit lite irriterat, svampigt...

Jag avvaktar och ser ett par dagar till, så länge hennes almäntillstånd är gott så låter jag henne vara ett tag till...[:o]

Jag har samma problem...ska testa att höja tempen ett par grader och salta på lite,
Återkommer med resultat.

Annons