Black molly hona?

#1 - 12 februari 2006 22:01
Hej!

Köpte ett par black molly för några veckor sedan. Både handlaren och jag tyckte det var en hane o en hona, men nu är jag oskäker... :confused: "Honans" analfena är i så fall ovanligt lik en gonopodium (el hur det nu stavas). Jag har också försökt studera deras beteende o fisken "viftar" m den, precis som hanar kan göra ibland. Kan honor göra det m sin fena? :confused:

*ville ju ha yngel* :( Tacksam för synpunkter! :)
#2 - 12 februari 2006 22:41
Om den liknar den andre hanens så är det nog en hane..
#3 - 13 februari 2006 21:25
en hane har en styv ryggfena medans en hona har en lite mjukare den fladrar lite :)

Säljaren sa även till mig att på hanen kan man även sen en liten snopp.. Själv har jag inte lyckats se nån på några av våra hanar...:confused:
#4 - 13 februari 2006 21:33
Okej, då ska jag försöka titta lite extra på ryggfenan... Fast jag kan inte minnas att det är någon skillnad :confused: .

Tack för hjälpen! :D Någon som har ng fler idé?
#5 - 13 februari 2006 23:00
hannens analfena är ju snoppen typ

fälls fram vid penetration
#6 - 13 februari 2006 23:04
[quote=pauldahlqvist]en hane har en styv ryggfena medans en hona har en lite mjukare den fladrar lite :)
[/quote]
:confused:
#7 - 14 februari 2006 19:38
[quote=Fly]Okej, då ska jag försöka titta lite extra på ryggfenan... Fast jag kan inte minnas att det är någon skillnad :confused: .[/quote]

Jo det är skilland.. Jag ser direkt på mina vilket kön dom har
#8 - 14 februari 2006 19:53
Fattar mig lite kortare för det jag skrev försvann... :mad:

Ang. ryggfenan:
Har haft en black molly (när man var lite :p ) som hade ett litet segel till ryggfena, o det var INGEN segelfens molly. Den här var liten, tom nästan "dvärg". Så jag kan förstå det där m ryggfenan. Men de jag har nu har samma typ av fena o det hade alla i akvariet o det var både honor o hanar (*säker*). Men det kanske är en skillnad ändå, om man tittar extra noga? :confused:
#9 - 15 februari 2006 07:12
här finns en bra bild på gonopodium fast det är på en Guppy ,ända skillnaden är färgen. Obs! bilden med pil på

http://aqualandpetsplus.com/Livebearer%2C%20Guppies.htm

Annons