black molly äter cyano?

#1 - 29 maj 2004 22:47
kan black mollys äta cyano?

de har rensat tre kar nu ett 200L o 2 54L

ett 54 L var så igenvuxet att man inte kunde se genom glaset - det tog dem 15 min att börja picka hål i mattan, kanske 6 timmar att få bort hälften av det som satt på rutan och två dagar för att rensa helt (inte minsta spår kvar av cyano)

det är 6 mollys

kan jag ha tagit fel på alg? mörkt grön, nästan svart, lägger sig mycket löst som en matta på allt under vilken ibland luftbubblor fastnar. allt i akvariet ser sunkigt ut och på vag att dö. varken ancistrus eller amano har rört dessa tidigare

mvh

#2 - 30 maj 2004 14:14
Följdfråga.. Lever dina molly efter en sådan måltid?
#3 - 30 maj 2004 15:16
Inte omöjligt att dom äter det och cyanon är bara giftig när den dör.
#4 - 30 maj 2004 15:48
Så.. nu har jag varit till min lokala fisklangare och införskaffat molly.. Upp till bevis.. =)
#5 - 30 maj 2004 22:52
Det var bland det knepigaste jag har sett. Dom små dårarna nästan ratar flingfodret för att sätta i sig cyano.. Ska kolla om tre molly kan rensa upp mitt 300L.
#6 - 30 maj 2004 23:13
Exakt vad jag upptäckte idag också en utsvulten hona frossade i sig cyano.
#7 - 31 maj 2004 06:42
EVREKA!!!! .....Hur får man ett galet lekpar prinsessor att acceptera 3 black mollys?....hhhmmmmm
#8 - 31 maj 2004 08:07

Jag får nog försöka låna några Mollysar !
#9 - 31 maj 2004 11:40
Jag har princessor i cyanokaret och jag tror nog att dom gladeligen skulle stycka ett mollypar.. Jag får fundera på omplacering. Kul experiment.
#10 - 1 juni 2004 18:33
HAHA...."princessor i cyanokaret". Det är inte cyano i prinsesskaret??
#11 - 1 juni 2004 19:03
Det kan tyckas så men jag har betydligt mer cyano än jag har princessor i det karet. =)
#12 - 1 juni 2004 19:13
Någon mer som märkt denna effekt?

Alternativt aldrig fått några cynao i ett kar med Black Molly?
#13 - 1 juni 2004 19:52
Då blir det till att skaffa några Mollysar och testa =) Jag har ju lite alla möjliga Cyanobakterier så det kan bli kul att se vilken typ dom gillar.

Ni som sett att dom äter Cyanobakterier: Är det den där illaluktande Cyanoformen som bildar "slemspindelnät"?
#14 - 1 juni 2004 20:51
Det lilla jag hade låg som en slemmig mörkgrön/blå matta på några stenar samt en liten fläck i gruset.
När hon åt det så fick hon tag på en hörna och sög sedan i sig flagor av det som om det vore spagetti.
Lukten har jag ingen aning om tyvärr.
Skulle prova att svälta henne ett tag igen men skithögen till fisk hoppade ur yngelkassen tyvärr.
Jag får prova att fånga henne i morgon och hoppas på att cyanon växer till sig.
#15 - 1 juni 2004 22:56
Min cyano är en slemmig filt över alla fria ytor, Bryts upp till nätliknande formationer nattetid. Luktar mycket illa.. Trivs i gommen på molly..
#16 - 2 juni 2004 17:11
7 meg Windows Media Video:
http://194.236.255.117/movies/cyano_mollies.avi

Filmen togs några sekunder efter att jag släppt ner dom från affären. Tyvärr har jag inga synliga "spindelvävar" av Cyano, utan det sitter som pytesmå "slemtjok" på alla blad.

Jag skulle vilja ha en film på hur en Molly suger upp en del av en klassisk Cyano-spindelväv.

#17 - 2 juni 2004 18:54
Tufft. Kul med bild bevis =)
låter nästan lite för bra för att vara sant.

Tyvärr lider jag av samma prinsessproblem som plizken.
#18 - 2 juni 2004 19:03
Cooolt..
Tyvärr så avbröts mitt experiment eftersom mollyn slussade under natten, nu har jag i och för sig en sabla massa cyanoätande svarta kritter för framtida behov :-)

Funderar på att få till en liten cyano odling i en flajbox någon som har ett tips på hur man lättast får igång den, helst med bara cyano?
#19 - 2 juni 2004 19:08

Funderar på att få till en liten cyano odling i en flajbox någon som har ett tips på hur man lättast får igång den, helst med bara cyano?

Funderar på samma sak.

Rent kranvatten, mycket ljus, lite Cyano som man hittar i akvariet för att få något att gro och sedan typ dubbel dos TMG. Gärna CO2, eller kanske bikarbonat? Solljus borde vara perfekt.

Nästan så jag måste testa att sätta upp det med en gång.
#20 - 2 juni 2004 20:37
Ursprungligen skickat av defdac

7 meg Windows Media Video:

http://194.236.255.117/movies/cyano_mollies.avi

Filmen togs några sekunder efter att jag släppt ner dom från affären. Tyvärr har jag inga synliga "spindelvävar" av Cyano, utan det sitter som pytesmå "slemtjok" på alla blad.

Det är väl uppenbart att black mollies kommer att få en förnyad popularitet efter dessa observationer. <b>Black mollies mot cyanos...</b>

Och en gång i tiden höll man dem för de var så "coola" och det var innan det utrycket i sej var uppfunnet "tuffa" tror jag vi kallade det - Sedan sorterade man bort black mollies till gruppen "icke-naturliga odlingsprodukter" Nu är det kanske "back to basics" igen...

Jag har ju försökt odla röda wagtail platy utan framgång för tredje gången på tre decennier så varför inte...

#21 - 3 juni 2004 23:30
Har ställt ett kar i solen och gött med TMG. Cyanon kom som ett brev på statoil. Nu ska två Mollysar få visa vad dom går för på allvar. Hade små fläckar med cyano i karet när dom flyttade in och det glufsade dom i sig gladeligen. Jag vet inte om det är så att dom är på tjocken från butik eller om dom helt enkelt har ätit hiskeliga mängder cyano för feta och fina är dom.
#22 - 10 juni 2004 22:02
Hej,

lite följdrapportering:

jo, mina BMs får vanlig mat, troligen mer än de behöver, de verkar bara aldrig vilja sluta äta. Så fort jag går fram mot akvariet, tror de att de ska få mat. De verkar dock gilla såna här bottentabletter för malar o sånt bättre än flingfoder. I a f trots matning äter mina cyanos och fortsätter hålla rent, så de behöver inte svälta för att äta, tycker jag. Men kanske de gillar vissa sorter sämre. Jag har fortfarande inte märkt av att någon har dött eller mår dåligt, alla verkar pigga och glada och de har t o m ynglat av sig.

Jag har 6 vuxna mollys. Efter att jag hade flyttat dem från mitt 200 kar där de rensat rent (då fattade jag inte riktigt att det var de som gjorde rent) till det första 54 L så kom cyanon tillbaka till 200 karetefter nån vecka eller så. Nun har jag dem två och två i tre kar och de håller rent. Ynglena verkar dock inte så effektiva än på att äta cyano. I det karet har cyanon återvänt.

Jag märkte också att det tog längre tid för cyanon att komma tillbaka och det tog också längre tid innan cyanon "exploderade" igen, ju längre BMsarna hade varit i karet innan man tog ut dem. Men den effekten får man nog bara över kortare tid kanske...

Hur gick det med cyanoodlingsförsöken och BMs? Har ni fått det att funka? Äter de alla sorter?

mvh

Annons