Baf2 skrev:Dom är väldit snygga fiskar som får snygga yngel med färg!:D
Men jag tycker inte du ska ha några i ett 40l kar så ha dom i ditt 70l
Erik... skrev:Lite mer om black molly;
Black mollys är som det låter, svarta mollys. Det finns flera olika arter av mollys, och flera av dom finns som svarta, dessutom är det inte ovanligt att det är korsningar med olika mycket av de olika arterna som säljs.
Den minsta arten av black mollys är svart spenopsmolly, Poecilia sphenops, och den brukar anses som den minst svårskötta. svart spenops har en kort ryggfensbas, och ganska liten ryggfena, som påminner lite om ryggfenorna hos guppys av vildtyp.
De större blackmollysarna är blandingar av mollyart/arter troligtvis huvudsakligen de som brukar kallas segelfensmollys, Poecilia latipinna och/eller Poecilia velifera, och mycket möjligt en viss del Poecilia sphenops. De har längre ryggfensbas, och ryggfennan påminner i form mer om svärdbärares ryggfena, fast mollyna har större, särskilt hanarna.
Mollys är mer krävande än de andra levandefödarna, kanske framförallt vad gäller vattenkvalitet. För att de ska må riktigt bra bör man ha så stort akvarium som möjligt, hårt vatten, salt är inte nödvändigt om man har riktigt hårt vatten. Bra filter bör man ha, och göra regelbundna delvattenbyten. Mat är viktigt, minst två gånger om dagen för att de ska må riktigt bra, växter och liknande som både renar och syresätter vattnet och som fiskarna kan gömma sig bakom är bra. Mollys trivs dessutom bäst när de är ganska många, eller i nödfall kan de söka sällskap av andra levandefödare. De blir lätt stresade om de är få och upplever sin miljö som otrygg på något sätt. Stress leder till sjukdom, osv.
Jag skulle verkligen inte rekommendera black mollys till ett 40-liters, högst tveksamt till 70 liters, I ett 100 liters med bra filtrering och mycket växter brukar det gå alldeles utmärkt med spenopsmolly, om alla andra förutsättningar är bra.
Och ja, jag vet att de brukar överleva ett tag i mindre akvarier, de kan få yngel till och med i 40-liters, men det är inga snittblommor vi pratar om, normalt sett dör de i förtid i så små akvarier, av en eller annan orsak.
Det här var lätt förenklad och lite generell information, hoppas att det räcker, pip till annars.
XenOn skrev:Uppge gärna fler levandefödare som går bra att ha i 40 l
XenOn skrev:PIIIP!!!! Finns det inte olika storlekar på black molley också? Om man har två små föräldrar i 40 liters kanske. Vill nämligen inte blanda blackmolleys med platy då platy dör vid en temp över 26 grader.
M B skrev:De flesta Black molly blir relativt stora om de har rätt förutsättningar och det finns även varianter som är odlade i mjukt och neutralt vatten, vilket gör att man slipper hålla på med salt och åtgärder som vattnet hårdare.
Xiphophorus-arter (platy- och svärdbärarsläktet) föredrar generellt lite lägre temperaturer framför högre. Tyvärr har jag svårt att få ned temperaturen hemma hos mig så de får gå i 28-30 grader för jämnan i stort sett.
XenOn skrev:Köp en doppvärmare då :O Eller jag skulle nog byta styrka på dina lysrör.
Baf2 skrev:Bara guppy endlers kar vad tråkit det låter själv har jag 4 vanliga guppys 5 plattys 2st dvärklockgrodor 2 blackmolly 3st scalarer 2 kuhliålar 5 ancitrusmalar.I ett 95l och ett yngel kar med yngel och (snart) räkor
XenOn skrev:Vissa säger att man inte kan ha blackmolleys i ett 70 literskar, vilket jag tycker är väldigt konstigt då den minsta typen av blackmolleys är mindre än platyn som trivs alldeles utmärkt.
XenOn skrev:Vissa säger att man inte kan ha blackmolleys i ett 70 literskar, vilket jag tycker är väldigt konstigt då den minsta typen av blackmolleys är mindre än platyn som trivs alldeles utmärkt.
tummen skrev:Jag antar att du skämtar, kött från varmblodiga djur är inte lämplig mat för fiskar. :D
Teague skrev:hehe nej så illa är de inte ;) en polare slängde i en bit korv i karet när ja inte var där. Tog upp biten rätt fort när ja kom tillbaka, men dom käkade ändå på den hehe!
beerzon skrev:Felet är väl att du spammar runt med massa onödiga inlägg precis som ansjo sa så kan folk bli irriterade. (jag är minst sagt).
Nu när jag besvarar dessa inlägg så känner jag mig lika dum .. men nån måste ju. :(
XenOn skrev:Håller med! Väldigt onödig och framförallt konstigt sammansatta meningar!:mad:
Gaffel skrev:Väx upp, det räcker med att ansjo och beerzon tillför konstruktiv kritik, du har ingen som helst anledning att börja tjafsa.
beerzon skrev:Simon, du har missförståt Gaffel, för han tycker att jag och ansjo gett bra konstruktiv kritik, medans han inte gillade de xenon skrev (jag har inget imot det).
Simon du får helt enkelt ta och läsa igenom huvud inlägget i varje tråd du tänkt svara på. Kan du bidra med ett vettigt inlägg så gör det. Men det du gjort på senaste är inte i närheten tyvärr..
beerzon skrev:Nu har det blivit för mycket. Kan någon adminstratör stänga av Simon H's konto. Han spammar ner var enda tråd med "ja" i nu. Han har ju inget på det här forumet att bidra med, eller jo, massa !#"!&!#&# kommentarer och svar..
Det finns ett alternativ i din egen kontrollpanel som heter Edit Ignore list, använd dig av den.Eller fixa en funkion som man kan blockera visa använderas inlägg, för jag vill inte se ett enda till av honom nu. [:(!]
JojjeN skrev:Om endlers, skyddar föräldrarna ynglena så bra så att det ska gå bra för dom att föda, och sedan leva sin uppväxt tillsammans med vanliga guppys och svärdbärare, eller ska man ha dom och föräldrarna i något litet yngelkar i början, och isåfall hur länge? (med yngelkar menar jag en såndär nätbur han hänger på akvariet, så dom fortfarande är i akvariet, men ingen annan fisk kommer åt dom)