Black Molly

#1 - 26 april 2004 11:52
Så just att jag har fått 2 hanar och inte en av varje som jag bad om i affären... lite sent att börja klaga efter ett år... Men hur kan dom vara så olika? den ena är liiiten (ca 1,75cm) den andra är mer normal (4,5cm) men de är JÄTTEolika... men de är som sagt båda hanar, inte konstigt att jag inte sett till några yngel (bortsett från att dom är kära i mina pansarmalar) Bör jag försöka göra mig av med den ena (mycket fäst vid båda, och den ena är kär i den andre...) eller räcker det om jag skaffar dem en tjej? Tydligen är min burk full med snällfirrar, har nu 3 guppyhanar(en är i ärlighetens namn stort sett inte mer än tonåring...) och de varken utmanar eller slåss med varandra...
#2 - 26 april 2004 12:01
Skaffa mer än en tjej om dom är två hanar.. annars är det lätt hänt att honan blir för stressad. regeln brukar vara två honor per hane...
#3 - 26 april 2004 12:42
bara ett litet problem dock, kan inte skaffa mer än max 2 honor, och då måste jag iaf göra mig av med någon guppy... och som sagt, den ena hanen är kär i den andre...
#4 - 26 april 2004 13:22
Hej,
Jag förstår precis. Det är inte kul att göra sig av med fiskar som man är fäst vid. Därför föreslår jag att du skaffar dig ett större kar. Du behöver inte ha så mycket större för att få plats med några molly-honor. Och om du säljer ditt nuvarande kar och köper ett större begagnat behöver det inte bli dyrt alls. :)

Hälsningar
Linn
#5 - 27 april 2004 06:19
Linn.c, bra idé, men nu har vi ett kar i ett "hål"... det har funnits en dörr mellan vardagsrummet och sovrummet som har blivit igensatt med en hylla. Ett hyllplan är öppet igenom, och där har vi karet, det sitter som en handske för att vara ärlig, ser specialbeställt ut, men det var ett akvariepaket... dessutom har vi inte råd =/
#6 - 30 april 2004 14:32
Gör av med den ena hanen och köp 2 honor till?

Mvh Ola
#7 - 30 april 2004 15:34
hur stort akvarium har du?
Det är väl inte så jättepetigt med mängden fiskar? Jag vet att manbrukar säga 1 cm fisk per liter vatten, men om man har t.ex. 20 liter och 22 fiskar är det ju inte direkt smockfullt. Du borde kunna skaffa 3 honor till din molly hanne tycker ja. =)
#8 - 1 maj 2004 16:06
har 120L, och där i simmar redan 15-20 neontetror, 2 segelfens molly, 3 vuxna platy och 8 yngel, 2 pansarmalar, 2 black molly, 2 eller 3 guppy och 7 zebrafirrar + 1 räka. Dessutom har en av växterna vuxit sig jobbigt stor (jag ska rensa så fort det går, lite jobbigt när det finns massor av yngel och zebrafirrarna försvarar honorna mot allt...), så det är inte så mycket plats kvar, ser ärligt talat redan lite trångt ut...

Annons