black ghost

#1 - 7 februari 2007 18:16
skulle man kunna ha en liten black ghost i ett 310 l akvarium tillsammans med praktbotior (relativt små),1 l200 o några småmalar eller skulle den göra pulver utav allihop? :P hade tänkt flytta över den till mitt 1000+ som jag ska fixa i maj. /Mvh Oscar
#2 - 7 februari 2007 18:48
woodo skrev:
skulle man kunna ha en liten black ghost i ett 310 l akvarium tillsammans med praktbotior (relativt små),1 l200 o några småmalar eller skulle den göra pulver utav allihop? :P hade tänkt flytta över den till mitt 1000+ som jag ska fixa i maj. /Mvh Oscar

black ghost är ganska känslig för plötsliga ändringar i vattenförhållandena, så du kanske bör vänta med att köpa en till du har din stora tank.
#3 - 7 februari 2007 19:23
mjo men kommer ju ändå gå några månader emellan så är ju likadant som att flytta en från affären hem, eller? :P
#4 - 7 februari 2007 19:30
Att den skulle göra pulver av de andra fiskarna tror jag inte, Black Ghost är ganska snälla fiskar, i alla fall den jag hade. Risken är snarare att praktbotiorna kan bråka lite med den, de bråkade (retades mer kanske) i alla fall med scalarerna, nöp dem i fenorna och så, när jag hade praktbotior och scalarer ihop.
#5 - 7 februari 2007 19:35
okej, aja får fundera lite på det helt enkelt :/
#6 - 7 februari 2007 19:51
Det är en knivfisk från Sydamerika, och passar nog bäst med andra sydamerikaner, som den inte kan äta upp, och som inte är för aggressiva och glupska.
#7 - 7 februari 2007 20:05
Varför skulle den passa bättre med andra sydamerikaner?
#8 - 7 februari 2007 20:07
men annars så är ghosten väldigt trevlig. halva min tank är 'mörklagd' enbart för att locka ut den dagtid oxå. annars så ser jag inte mycket av den (på natten, om jag lyser in med ficklampa, så ser man den rätt ofta, simmandes fritt i hela tanken).

den tar även nästan alla mina guppy-yngel (köpte guppysarna som 'mat-maskiner' är den ).
#9 - 7 februari 2007 20:09
Varför skulle den passa bättre med andra sydamerikaner?

troligen så syftas det på likvärdiga vattenvärden och levnadsförhållande, men S-A är ett stort område, och man kan hitta likvärdiga levnadsförhållande på andra ställen oxå.
#10 - 7 februari 2007 20:11
tror det blir en iaf, botiorna får flytta om dom trilskas ^^ :P
#11 - 7 februari 2007 20:51
Ja, jag tänkte på vattenvärden och så´nt, Black Ghost trivs nog med de vattenvärden som de flesta sydamerikaner som är vanliga i handeln trivs med. Jag menade inte att man bara måste ha den med sydamerikaner, men chansen att det funkar beteendemässigt är väl större om man väljer fiskar som lever rätt nära varandra i naturen, särskilt när det gäller udda fiskar som Black Ghost. Med en del centralamerikanska ciklider skulle den nog t.ex inte passa så bra, vare sig vad det gäller vatten eller temperament.

Ett tips, var försiktig med mediciner om du skaffar en BG, min dog av vita prickmedicin.

Du har nog också större chans att få svar om du lägger frågan under rätt kategori :)
#12 - 7 februari 2007 23:17
Jag vet att du vet annars skulle jag nog inte ha uttryckt mig lite lätt ohövligt...

Men en riotetra, en Laetacara thayeri, en fjärilscichlid och en Ancistrus kommer från väldigt olika biotoper

En neontetra och en kilfläcksrasbora från liknande biotoper

liksom en Ancistrus och en malabardanio.

eller en Julidochromis och en Inlecypris auropurpureus.

Detta vet de flesta och ändå talas det titt som tätt om Sydamerikanska biotopakvarier. Vilket förvånar mig något...
#13 - 7 februari 2007 23:19
Micke_A skrev:
Du har nog också större chans att få svar om du lägger frågan under rätt kategori :)

Sant! Men om jag minns rätt så är de sydamerikanska knivfiskarna och malarna systergrupper, så det är faktiskt mindre fel än man skulle kunna tro.
#14 - 8 februari 2007 14:16
några fler tips? :P
#15 - 8 februari 2007 14:48
Sant! Men om jag minns rätt så är de sydamerikanska knivfiskarna och malarna systergrupper, så det är faktiskt mindre fel än man skulle kunna tro.

Enligt Wikipedia finns det tillåmed några som vill placera Gymnotiformes som en underordning i Siluriformes.
Och då blir det ju helt rätt!
#16 - 8 februari 2007 18:24
mjo får bli ett litet spöke iaf hur lång tid tar det ca för det att växa? menar om jag köper ett på runt 10cm nu borde det väll inte vara några problem för det att gå i ett 310l i 3-4 månader?
#17 - 8 februari 2007 18:38
woodo skrev:
mjo får bli ett litet spöke iaf hur lång tid tar det ca för det att växa? menar om jag köper ett på runt 10cm nu borde det väll inte vara några problem för det att gå i ett 310l i 3-4 månader?

min har gått från 10 till 20 cm på 6 månader, så det är nog rätt lugnt.
#18 - 8 februari 2007 21:10
okej, hur stort kar har du?
#19 - 8 februari 2007 22:38
woodo skrev:
okej, hur stort kar har du?

400L bara...
när den börjar närma sig 40cm så är det dags för större kar. [:-116]
vet att jag motsäger mig själv i ett tidigare inlägg, men jag hade verkligen noll koll när jag startade upp min tank. hade jag startat burken med den kunskap jag har idag, så hade min tank inte sett ut som den gör idag.
#20 - 8 februari 2007 22:57
bena ok jo men den lär ju fungera där i tills den är iag 25-30? ska skaffa ett 1000 ca som sagt i maj så då får den flytta över dit! blir nog bra för den lille krabaten!

Annons