Blåciklider - till lek

#1 - 2 maj 2008 00:24
- Jahaja! Inte nog med att jag gjorde iordning ett lek-kar för mina röda juvelciklider. Passade på att fixa ett till mitt Blå-ciklidpar oxo. Nu simmar de lungt och fint i ett 100-liters. Har inrett lite spartanskt. Ingen lyx men så de skall känna sig väl till mods. Har inte provat att få till lek med denna art förut men antar att det inte skall vara några problem:)

*mycket yngel kan det bli*
#2 - 2 maj 2008 06:13
- Honan ser lite nedslagen ut på bilden ovan. Kan bero på att hon nyss blivit överflyttad till lekburken.
#3 - 2 maj 2008 10:57
Bara hoppas att de leker snart då.
Skiffer plattor på lite underskymda platser brukar de före dra.
#4 - 2 maj 2008 12:02
Bara hoppas att de leker snart då.

Skiffer plattor på lite underskymda platser brukar de före dra.

- Bra bra! Det ligger skifferplattor i burken :)
#5 - 2 maj 2008 14:28
- Jahaja! Inte nog med att jag gjorde iordning ett lek-kar för mina röda juvelciklider. Passade på att fixa ett till mitt Blå-ciklidpar oxo. Nu simmar de lungt och fint i ett 100-liters. Har inrett lite spartanskt. Ingen lyx men så de skall känna sig väl till mods. Har inte provat att få till lek med denna art förut men antar att det inte skall vara några problem:)

*mycket yngel kan det bli*

Nej, några problem att få yngel lär det inte bli, snarare tvärtom, problemet kan bli att de leker hela tiden :p
#6 - 3 maj 2008 06:32
Håller med, blåciklider leker väldigt frekvent vissa årstider.

Roligt att du har varianten med orange fenkanter.
Vissa påstår dock att blåciklid med orange fenkanter är en blandningsform mellan blå och guld, detta påstående är dock tvetydigt eftersom framför allt hanen i blå skulle ha utvecklat en pannpuckel precis som guldsöm gör men det gör inte blå.
Så det är en variant av de vilda som har vit fenkant(beroende på fångstplats).
#7 - 3 maj 2008 07:18
Håller med, blåciklider leker väldigt frekvent vissa årstider.

Roligt att du har varianten med orange fenkanter.

Vissa påstår dock att blåciklid med orange fenkanter är en blandningsform mellan blå och guld, detta påstående är dock tvetydigt eftersom framför allt hanen i blå skulle ha utvecklat en pannpuckel precis som guldsöm gör men det gör inte blå.

Så det är en variant av de vilda som har vit fenkant(beroende på fångstplats).

- Intressant! Visste inte detta med fenkanter. Dessa ciklider kommer från annan akvarist. Jag har ingen bakgrundshistoria till dem. Däremot håller jag med fulltständigt om pannpuckel.

I samma akvarium har det gått Guldsöm//Blåciklid sedan de var väldigt små. Nu har det utvecklats lekpar av bägge arterna. (därför jag nu lyft ut detta par) Guldsömsciklidhanen har utvecklat en enorma "puckel". Blåcilkidhanen ingen alls.

Dessutom ser fenkanten ut att vara vit på hanen.

(för övrigt håller de på att putsa en sten nu)
#8 - 3 maj 2008 07:42
Mina blåciklider jag har har alla vita fenkanter.
Nu har jag ioförsig fått överta "Firefox75" vf blå.
Så jag har en referenspunkt där rent teckningsmässigt.

De blå jag har så ser man iallafall en antydan till pannpuckel hos hanen, nu är han dock 16+cm så han är riktigt stor.
Såg att du har en del akvarium hemma, roligt att höra att du även kör zebraciklider.
Men som jag skrev så är blåcikliden precis som zebran de mest lätt lekta ciklider man kan ha, även själva uppdragandet av yngel är väldigt lätt.
#9 - 3 maj 2008 08:59
Mina blåciklider jag har har alla vita fenkanter.

Nu har jag ioförsig fått överta "Firefox75" vf blå.

Så jag har en referenspunkt där rent teckningsmässigt.

De blå jag har så ser man iallafall en antydan till pannpuckel hos hanen, nu är han dock 16+cm så han är riktigt stor.

Såg att du har en del akvarium hemma, roligt att höra att du även kör zebraciklider.

Men som jag skrev så är blåcikliden precis som zebran de mest lätt lekta ciklider man kan ha, även själva uppdragandet av yngel är väldigt lätt.

Ok! Min Blåciklidhane är ganska ung ännu (10-12cm) och skall man vara riktigt noga kanske man kan ana, men bara a n a, en antydan till puckel :)

När det gäller Zebracikliderna handlar det om fiskar som följde med vid köp av akvarium. Jösses Amalia vad det blev lek hela tiden, överallt! Vi tog ur en kull yngel som sattes i yngelburk. I stort sett alla yngel överlevde. Har därför en himla massa Zebror storlek 3-6cm. Blandat svart/vita med elfenben.
#10 - 3 maj 2008 14:36
Så var det klart! Första romläggningen med detta par. Hanen fläktar och har sig.
#11 - 3 maj 2008 16:54
- Honan hjälper till med syresättning av romkorn.
#12 - 4 maj 2008 06:40
Där ser man.
Får gratulera till rommen:D
#13 - 4 maj 2008 15:36
Dagens rapport! Fett bra! De putsar och donar med rommen! Matar föräldrarna med lite bonusmat nu. De får bitar av skalad räka. Lite extra gott för deras vilja att vara mig till lags.
#14 - 4 maj 2008 15:38
Hehehe.
Inte ens jag är så bortskämd:D
#15 - 4 maj 2008 20:02
Bara att gratulera!!;-)
Bilagor:
#16 - 4 maj 2008 20:22
Hela lekakvariet:
#17 - 4 maj 2008 20:28
Det gick nästan skrämmande fort! Grattis:)
#18 - 4 maj 2008 20:30
Sultanen skrev:
Det gick nästan skrämmande fort! Grattis:)

- Tänker plötsligt på Magnus Uggla och nynnar falskt: ........fyyyra sekundeeerrr...tralla lalla lalla laaa...
#19 - 5 maj 2008 05:06
:D
Det där akvariet var ju inte så stort?
Har du bestämt dig för att odla?

Själv går mitt blåciklidspar i ett 375liters med lite mix.
#20 - 5 maj 2008 07:38
Grattis. när jag skaffade mitt par så visste jag att dom var lätt lekta.
samt att dom är välldigt bra på att vårda sina små.
jag tycker dock att mina leker för mycket och förstör lugnet.....
#21 - 5 maj 2008 14:12
:D

Det där akvariet var ju inte så stort?

- Stämmer! En lille-putt-burk! Men planerar att flytta äver paret till en 375-litersburk när ynglen börjar klara sig själva. Där får de sällskap av ett chokladciklidpar samt lite malar...

- Anledningen till att de hamnade i denna burk var att de gick tillsammans med Guldsömsciklider i mitt stora sällskapsakvarium. På slutet började hanarna moppsa med varandra. Ständiga revirkamper och det var alltid Guldsömmen som vann.

Bägge arterna kom som små söta ungfiskar (2-3cm) men behöver nu egna burkar att bo i. Har ett 200-liters som står inrett och klart där Guldsömsparet skall få leka.

Har du bestämt dig för att odla?

Odla och odla! Njae! Vete tusan. En omgång yngel kan man ta hand om - sedan får man se.
#22 - 5 maj 2008 16:25
Mina blå och guldsöm och zebra går i mitt 375liters.
Lite roligt att se alla tre paren slåss:D
Kan gå lite vilt till ibland.
Hade förrut mina flaggciklider och hantlar där också men hantlarna har blivit förpassade till 198liters och flaggcikliderna i ett 106liters.
#23 - 6 maj 2008 15:28
- De pysslar med rommen. Fint. Honan fläktar på. Plockar bort enstaka obefruktade korn. Kan bli många yngel här.
#24 - 6 maj 2008 15:37
Grattis till ett fint föräldraskap;)
#25 - 6 maj 2008 17:30
Blåcikliderna tillhör ju verkligen de bäst yngelvårdande av sydamerikanska ciklider.
Lätt lekta och inte alltför aggresiva.
Dock så brukar man få problem med att bli av med yngel av blå.
#26 - 6 maj 2008 19:00
- Ja så där ja! Nu har de flyttat romkornen till en liten grop bakom roten i burken. Jag ser inte riktigt vad som döljer sig i gruset men antar att rommen ligger där...någonstans :)
#27 - 6 maj 2008 19:03
Blåcikliderna tillhör ju verkligen de bäst yngelvårdande av sydamerikanska ciklider.

Lätt lekta och inte alltför aggresiva.

Dock så brukar man få problem med att bli av med yngel av blå.

-Hm! Får hoppas det inte blir så många yngel då.
#28 - 6 maj 2008 19:48
Mina blå brukar flytta rommen samma dag det är dags för kläckning så dina har nog kläckts under kvällningen och du bör nog se små små svansar som sprattlar.

Jag fick efter övertagandet av vf blå runt en 200yngel som jag drog upp och hade ett fullt stohej att bli av med dem.
Nu mera har jag börjat hova yngel från lek akvariet och ge dessa som mat till övriga fiskar.
Så jag brukar bara behålla 10-30st för att dra upp.

Men det är en tacksam fisk att odla på.
Lek frekvensen minskar inte nämnvärt med fiskarnas ålder.

Sen är blåciklidens yngel väldigt lätta att dra upp.
Första gången matade jag med sera micropan och arthemia.
Andra gången matade jag enbart med sönder smulat sera vipan.
Förbaskat billigt och de växte minst lika snabbt.
#29 - 6 maj 2008 20:00
Mina blå brukar flytta rommen samma dag det är dags för kläckning så dina har nog kläckts under kvällningen och du bör nog se små små svansar som sprattlar.

Jag fick efter övertagandet av vf blå runt en 200yngel som jag drog upp och hade ett fullt stohej att bli av med dem.

Nu mera har jag börjat hova yngel från lek akvariet och ge dessa som mat till övriga fiskar.

Så jag brukar bara behålla 10-30st för att dra upp.

Men det är en tacksam fisk att odla på.

Lek frekvensen minskar inte nämnvärt med fiskarnas ålder.

Sen är blåciklidens yngel väldigt lätta att dra upp.

Första gången matade jag med sera micropan och arthemia.

Andra gången matade jag enbart med sönder smulat sera vipan.

Förbaskat billigt och de växte minst lika snabbt.

- Du har så rätt så. Det liggar ögonpunktade romkorn lite överallt i en grop de gjort. Så snart är det frisimmande yngel.
#30 - 7 maj 2008 16:59
- Nu ser jag att det ligger fullt med små "svansar" i bottengruset. Det viftas vilt. Pappa Blåciklid bryr sig mest om att bevaka eventuell mat som kan tänkas komma. Mor Blåciklid vakar över ynglena.

Skall slänga upp en bild så fort ynglen börjar visa sig.
#31 - 7 maj 2008 17:23
Kul :D
#32 - 8 maj 2008 18:45
- Men vad nu! Nu dög inte den "gamla" gropen längre. Det grävdes en ny och alla yngel plockades upp och spottades ut i en ny grop. Skall det behöva vara så kinkigt?
#33 - 9 maj 2008 05:10
Jo de brukar flytta sina yngel typ en eller flera gånger.
Går de ensamma i akvariet?

Mina blå går med massa andra fiskar och har också yngel nu, de flyttar inte alls dem mycket tackvare att det är massa andra fiskar i samma kar.
#34 - 11 maj 2008 00:03
Jo de brukar flytta sina yngel typ en eller flera gånger.

Går de ensamma i akvariet?

Mina blå går med massa andra fiskar och har också yngel nu, de flyttar inte alls dem mycket tackvare att det är massa andra fiskar i samma kar.

- De går ensamma. De är nu inne på sin fjärde! yngelgrop i lekakvariet. Fint skall det tydligen vara för de små ynglen :)
#35 - 11 maj 2008 06:20
Det är ett roligt beteende blå har om de är ensamma.
Att gräva gropar åt de små i rasktakt.
Verkar ibland som att de på detta gropgrävande sätt visar akvariet och fixar fram mat åt dem samtidigt.
#36 - 11 maj 2008 09:14
jag har ett par blå ciklid par och dom har lekt för 4 dagar sen (onsdag) men nu är romen vit ska det va så??? + att jag såg att hanen hade gräft en grop bakom ynglen
#37 - 11 maj 2008 10:23
henalg skrev:
jag har ett par blå ciklid par och dom har lekt för 4 dagar sen (onsdag) men nu är romen vit ska det va så??? + att jag såg att hanen hade gräft en grop bakom ynglen

- Om rommen är vit är det inte så bra. Vita romkorn är normalt obefruktade ägg. De kommer föräldrarna att plocka bort. Är du säker på att de är "vita" och inte "transparanta". (men det är iofs stor skillnad på vita -transparanta så du ser säkert rätt)
#38 - 11 maj 2008 10:24
men hanen vaktar ju dom och det är bara vita ägg
#39 - 11 maj 2008 10:25
- Hanen och honan börjar faktiskt se lite "slitna" ut. Deras bröstfenor ser ut att ha tagit en del stryk av allt fläktande. Antingen är det en synvilla - eller - så har de helt enkelt "nött sönder" fenorna lite!
#40 - 11 maj 2008 10:27
henalg skrev:
men hanen vaktar ju dom och det är bara vita ägg

- Ok! Vänta och se. Dåliga ägg plockas bort. Bra ägg sparas. Bara att hålla tummarna då :)

(Och Du - berätta vad som händer sedan)
#41 - 11 maj 2008 10:27
den va inte vit när dom la den
#42 - 11 maj 2008 12:55
- Nu gräver de sin femte (5) grop! Ynglen ligger kvar i grop nummer fyra :)
#43 - 12 maj 2008 14:26
- Ok! Vänta och se. Dåliga ägg plockas bort. Bra ägg sparas. Bara att hålla tummarna då :)

(Och Du - berätta vad som händer sedan)

nä det blev inget i dag när jag vakna var det ingen rom kvar:(
#44 - 12 maj 2008 19:29
henalg skrev:
nä det blev inget i dag när jag vakna var det ingen rom kvar:(

- Du kan trösta dig med att de kommer att försöka igen :)
#45 - 12 maj 2008 19:33
- Idag är hela kullen med yngel frisimmande. De försöker rymma iväg lite överallt men plockas tillbaka av hanen. Det är det positiva. Det tråkiga är att Blåciklidparet tycks ha drabbats av vitaprick. Jag varslade för någon dag sedan att de började se lite "vissna ut". Idag syns det tydligt på honan.

Har medicinerat lite rakt ned i lekkaret. Vill avakta någon dag till. Förvärras tillståndet åker paret över till en "karantänburk" för vård och omsorg.

Har även satt ned en termostat. Vill höja vattentempen lite nu till ynglen. Har 23 -24 grader men vill upp till 25 - 27.

Skall försöka få en bild på yngelstimmet.
#46 - 13 maj 2008 14:33
- Tjoho! Nu stimmar det i akvariet. Jösses. Vilket jättegäng. Kul. Pappa blåciklid står mitt i molnet och kontrollräknar de små ser det ut som. Honan ligger i ett hörn och deppar.

Både hanen och honan är angripna av vitaprick. Väljer att medicinera direkt i burken. Ynglen verkar inte ta skada av det.
#47 - 13 maj 2008 20:56
- Men vilket elände! Honan dog idag av sviterna från Vitaprick. Och det är helt och hållet mitt eget fel. Det var tydligen för tufft att flyttas från ett 600-literskar till detta yngelkar på cirka 80 -100 liter. Trots att karet gått i cirka tio dagar med vatten och växter. Jag hade dessutom lånat filtermassa från annan pump samt blandat vattnet 50% nytt - 50% från annat akvarium.
#48 - 14 maj 2008 06:10
Synd att höra.
Nu har du större anledning till att mata upp ett 20tal yngel och få dem att para ut sig.
Hoppas du lyckas att rädda hanen.

Tyvärr så har jag konstaterat att blåciklider ofta skapar ett livslångt förhållande.
Jätte svårt att få en part från fungerande par att leka med en annan.
#49 - 16 maj 2008 20:33
- Jahaha! Så har hanen gått till de sälla fiskmarkerna. Det var illa. Det började så bra. Slutade i katastrof.

Vad jag förstår är orsaken till detta missöde att fiskarna inte "klarade" av att byta miljö. Trots att jag varit noga med förberedelser med lekakavariet blev de tydligen "stressade" av miljöombytet. (Inte för att det syntes från början)

De såg pigga och glada ut - åt rejält - letade upp och putsade en sten - lade rommen och började fläkta.

Det var på den tredje dagen efter romläggningen som jag "tyckte" att honan såg lite vissen ut.

På femte dagen, efter äggläggningen, kunde jag visuellt konstatera vitaprick. Nu var ynglen frisimmande och honan döende.

Provade att medicinera rakt ned i burken.

Honan dog.

Hanen klarade sig två dagar till.

Dessutom "försvann" alla yngel. Om det var hanen som mumsade i sig eller om de helt enkelt dukade under pga av vitaprick har jag inte en aning om.

Faktum är att lekförsöket med Blåciklider slutade i totalt fiasko!
#50 - 16 maj 2008 21:06
intressant, har samma problem med mina. skaffade blåciklider för ca en månad sedan.
två stora och två lite mindre, det stora paret började leka nästan på en gång dom kom i karet.
dag två la dom rom och fick till yngel, tyvärr blev dessa uppätna av mina blodtetror.
i samma veva fick blåcikliderna vita pricksjukan, medicinerade men den ena dog.
den överlevande tog sig snabbt en partner av dom mindre och nu har detta nya par yngel.

frågan är om dessa än en gång får vita prick?
är blåciklider känsliga för den sjukdomen?
#51 - 16 maj 2008 21:22
Förstår inte vad ni gör med era blåciklider.
Jag har aldrig fått vitaprick på mina över huvudtaget.
Blåciklider är inte mera känslig än andra fiskar som kan få vita prick.
Men man bör nog inte flytta dem i onödan då man stressar dem.

Inga av de yngel jag levererat till privatpersoner har fått vitaprick(nu är det bara fyrastycken som köpt) men de gjorde det i stora mängder 10st/köpare.
#52 - 16 maj 2008 21:37
Förstår inte vad ni gör med era blåciklider.

Jag har aldrig fått vitaprick på mina över huvudtaget.

Blåciklider är inte mera känslig än andra fiskar som kan få vita prick.

Men man bör nog inte flytta dem i onödan då man stressar dem.

Inga av de yngel jag levererat till privatpersoner har fått vitaprick(nu är det bara fyrastycken som köpt) men de gjorde det i stora mängder 10st/köpare.

- Tror som sagt problemet var flytten till mindre akvarium.
#53 - 16 maj 2008 21:56
flyttade aldrig mina, därför ynglena blev uppäten.
är det stress nog för att utveckla vita prick?
#54 - 16 maj 2008 23:36
dunderhake skrev:
flyttade aldrig mina, därför ynglena blev uppäten.

är det stress nog för att utveckla vita prick?

- Jag läste på annan plats att just Blåciklid är känsliga för flytt. Vet inte hur bra det stämmer. Men problemet med flytten var nog från stort till litet akvarium. Åt andra hållet funkar det nog bättre.
#55 - 21 maj 2008 22:45
- Akvariet står tomt efter olyckan med lekparet. Det skall få stå tills jag är säker på att vitaprick-eländet är borta. Sedan får jag se vad det blir. Kanske försöker få tag på ett nytt par. Hm. Ja ja! Det visar sig.

Annons